Krisehjelp IPA sluttet på 1030

Satte en IPA 14.01 altså 5 dager siden. Den ble nok litt kald, ca 16 grader, men fikk tilsatt en liter gjærstarter med aktiv 028 og satt på et rom som skulle holde 18 grader. Det viste seg at der var det kaldere, ca 15 grader. Tok den ut i går og målte 1030, satte ut i stuen på 22 grader men den har ikke endret seg til i dag, fremdeles 1030. Det har kommet litt mer skum på toppen, et tynt lag. Hva bør jeg gjøre, vente og se, eller hive i en pakke safealeS-4? OG var 1070. Dette er batch nr 61, men første IPA, aldri før hatt problemer med dårlig utgjæring.
 
Vanlige tips for å starte opp igjen et brygg:
  • Rugge forsiktig på gjæringskaret.
  • En liten skvett sukkerlake.
  • Rehydrer litt tørrgjær, og tilsett.
Pick you favourite.
 
Jeg ville ventet og sett en dag eller to. WLP028 (et litt originalt valg til IPA?) er ikke glad i lav temperatur. "Does not ferment well less than 62°F or 16°C"
 
Jeg er jo klar over at det er tidlig å rope krise, men vanligvis er det nesten utgjæret etter 5 dager. Det er en 3cm høy crausen innvendig i gjærkaret, så det har vært aktivitetog det ploppet heftig i gjærlåsen dag to, men forklaringen med hemmet gjær pga lav temp er vel ganske innlysende håper jeg. Takk for svar alle, jeg venter til i morgen og tar ny SG da, om det ikke er bedring så tilsettej er en pakke 04. Grunnen til at jeg valgte 028 var at det står at den ikke demper humleeffekt som f.eks 002 og at den tåler høy alkoholstyrke. I ettertid har jeg lest at denne ikke brukes så mye sammen med humlesterke øl, noen som kan forklare hvorfor?
 
Om du har målt med refraktometer viser det altfor høyt etter at det er alkohol i brygget....

(dette visste du sikkert allerde, men bare for å eliminere den feilkilden, har sett lignende tråder før hvor det er forklaringen)
 
Ja, jeg har hatt det som feilkilde før, så jeg tester refraktometeret jevnlig. Men nå er det fult kjør i gjærlåsen igjen, så satser på at dette går bra! Siden den første delen av gjæringen foregikk i forholdsvis lav temp, lar jeg resten av prosessen foregå i romtemp - om ingen har store innvendinger på det?
 
Ja, jeg har hatt det som feilkilde før, så jeg tester refraktometeret jevnlig. Men nå er det fult kjør i gjærlåsen igjen, så satser på at dette går bra! Siden den første delen av gjæringen foregikk i forholdsvis lav temp, lar jeg resten av prosessen foregå i romtemp - om ingen har store innvendinger på det?

Selv et perfekt kalibrert refraktometer vil gi feil på væske med alkohol, så da må du enten bruke en kalkulator (usikker på hvor pålitelig en slik omregning er) eller bruke hydrometer for å være sikker. (Men det vet du sikkert etter så mange batcher!)

Generelt så bør ikke temperaturen senkes for gjær i arbeid, så det er sikkert lurt å la den stå.
 
Sånn jeg har forstått det, er det de første (ca) 48 timene med gjæring som helt klart påvirker smaken mest. Etter stormgjæringa gjelder det, som du nå har erfart, at gjæringstemperaturen ikke faller.

Har forresten selv brukt wlp028 til IPA (Vestkyst-klon) med svært bra resultatet.
 
Tilbake
Topp