Inkosekvent måling med refraktometer

Jeg bruker et forholdsvis rimelig refraktometer.
Jeg er nå midt under kok av en imperial stout og målingene mine går i hytt og pine.
Jeg passer på ar refraktometeret er tørt før jeg legger på en dråpe.
Målingene har vist alt fra 1,075 til 1,092. Hvorfor skjer dette? Målingene er tatt med kort tids mellomrom.
Noen som har opplevd det samme?
 
Jeg legger på mange dråper, dekker glasset skikkelig, funker bra da på mitt billige refraktometer
 
Mot slutten av kok målte jeg 1,092 både med refraktometer og hydrometer (omregnet for temp) så tilsatte jeg 600 g demararasukker og nå viser refraktometeret 1,088. Forstå det den som kan.
 
Sist redigert:
Jeg har hatt samme på mitt fra bryggeland. Grunnen til at mine målinger ble feil var temp.
Slapp dråpen rett på refraktometeret og leste av med en gang da jeg regna med at et par dråper nådde 20c rimelig fort på refraktometeret.
Tok tydligvis feil.
Nå fyller jeg pipetten slik at det er en liten mengde i "bobla" (motsatt ende av åpningen) og legger den 30 sek i et glass med vann på 20 grader.
Får bra målinger nå.
 
Sikkert samme problem her. Har tatt dråper rett fra gryta. Sikkert for varmt for å få korrekt avlesning. Bruker uansett hydrometer til slutt.
 
Kupping av tråd....sorry.. Er disse billige, rund om på bryggebutikker og ebay, refraktometerene pålitelige? Mener vel egentlig stabile..
 
Jeg brygger i en kjeller som er kald på denne årstida. Refraktometeret holdt da samme temperatur som kjelleren ellers, og jeg fikk feil på flere målinger.. Dette løste seg når jeg begynte å oppbevare det i stua, hvor det var varmere.. Så selve temperaturen på refraktometeret er også en viktig faktor her ☺
 
Har man refractometer med atc så må man la prøven ligge litt på glasset til vørteren når samme temperatur som godset.
 
Jeg brygger i en kjeller som er kald på denne årstida. Refraktometeret holdt da samme temperatur som kjelleren ellers, og jeg fikk feil på flere målinger.. Dette løste seg når jeg begynte å oppbevare det i stua, hvor det var varmere.. Så selve temperaturen på refraktometeret er også en viktig faktor her ☺
Det kan selvfølgeligvære et poeng. Jeg også har refraktometeret liggende i den kalde kjelleren
 
Sliter litt selv med refraktometer avlesninger, med samme årsak som @Løver. Det er normalt kaldt i garasjen, og selve refraktometeret er er jo da også kaldt. Har forsøkt å dyppe hele tuppen ned i kokende vørter for å varme opp refraktometeret og vente litt til greia kjøler seg ned til ca 20C men det er ganske texas. Er det noen som har erfaring med temperaturkompensert refraktometer som gir pålitelige avlesninger i kalde rom?

Er vel kanskje like greit å bruke hydrometer til OG avlesning.
 
Står ATC på mitt men min prosedyre er å bare sørge for at det ikke er noe luft eller grums på glasset, måle for å se an hvor jeg ligger med en gang, og så vente et minutt eller to til de poengene kryper oppover og så stopper når alt er temperert.
 
Jeg pleier å oppbevare refraktometeret i romtemperatur. Henter prøven opp fra kjelleren i pipette for målinger som ikke er OG eller FG. OG og FG måler jeg med hydrometer først, og så måler jeg litt av hydrometerprøven med refraktometer. Da lærer jeg også en god del om stabilitet og avvik. Jeg opplever refraktometermålinger som stabile nok til å bestemme om SG er stabil.

Temperaturvariasjoner og grumsete øl kan gi en del avvik.
 
Tilbake
Topp