Karbonisere corneliusfat - sukker vs. Co2?

HEI ØLHUNDER
Jeg skal tappe på corneliusfat i morgen for første gang, og lurer på å karbonisere med sukker vs Co2.

Hva anbefaler dere - sukker eller Co2 trykk? og hva er eventuelt forskjellen?
Claus
 
Ja har co2 i massevis. :)
Blir det noe smaksmessig forskjell?
Hvis jeg karboniserer med Co2 - hvor lenge bør det stå på fat før det er "ferdig" til å servere (utover at lagring selvfølgelig er å foretrekke)?
 
Kan i utgangspunktet serveres umiddelbart, men noen ukers modning er som regel å foretrekke. Humlerike sorter som IPA osv er ferskvare, og oppleves oftest mest smaksrik tidlig i modningsprosessen.
 
Tar vanligvis en ukes tid. Det er faktisk visstnok mulig å karbonere et fat på 15 minutter med tilførsel av CO2, men det krever høyt trykk, rulling og risting.

Ingen smaksmessig forskjell utover det den ekstra alkoholstyrken ved naturlig karbonering gir (ca 0.3% ABV eller så). Den første halvliteren du tapper blir sannsynlgivis litt grumsete og det legger seg litt gjær på bunnen ved naturlig karbonering.

Fordelen med naturlig er at du sparer litt CO2.
 
Du skriver ikke hvike øl det er, men har lest/hørt at Weisbier blir best med naturlig karbonering siden en da får den gode gjærsmaken, synest dette hørest fornuftig ut. Har min første weis på fat til karbonering nå, siden jeg liker den smaken vil jeg snu fatet før tapping for å ikke få ut alle "godsakene" med en gang.
 
CAMRA mener vel og jeg tror jeg er enig i at det er en forskjell på tvangskarbonert øl og øl som har gått gjennom to gjæringer. Jeg tror jeg ville gjort naturlig karbonering på britiske og belgiske ølsort - iallefall hvis jeg hadde tid og en arbeidsvillig gjær.

PS: Naturlig karbonering av byggvin på 10% gjæret med S-04 er ikke noe særlig. Må huske på å sjekke alkoholtoleransen.
 
Tror ikke du får noe særlig mer bunnfall ved naturlig karbonering. Gjærcellene trenger oksygen for å formere seg. Det har du forhåpentligvis ikke så mye av i den ferdige ølen.

På den annen side vil gjæren fjerne det oksygenet som måtte være der, og dermed øke holdbarheten på ølet.

Om du velger å karbonere naturlig, må du passe på å trykksette fatet først for å sjekke at pakningen sitter riktig og det er tett. Ofte tetter heller ikke pakningene ordentlig uten trykk på fatet. Det er også lurt å flushe ut luften ved å dra i sikkerhetsventilen med gassen tilkoblet.

Med naturlig karbonering utvikles kullsyren så sakte at om det ikke er 100% tett, rekker det kanskje ikke å bygge seg opp nok trykk til å tette før det lekker ut. Da ender du opp med flatt øl.
 
Takk alle sammen.
Nå er det det jo litt avhengig av type øl (jeg lager nå en lager). Vil dere anbefale samme mengde sukker som på flaske (oppskriften sier 6g pr liter), eller kan der være en ide og bruke litt mindre for å garantere at man ikke får overkarbonisering, og heller "forc" litt co2 etterpå hvis man synes det er lite?
 
Når det gjelder forskjell på smak mellom tvangskarbonert og naturlig karbonert øl, så tror jeg en blindtest bør avgjøre den saken. Her er det mye placebo og ymse alkymiske påstander ute på nettet og i bøker. Jeg kan ikke si jeg merker forskjell personlig.
 
Når det gjelder forskjell på smak mellom tvangskarbonert og naturlig karbonert øl, så tror jeg en blindtest bør avgjøre den saken. Her er det mye placebo og ymse alkymiske påstander ute på nettet og i bøker. Jeg kan ikke si jeg merker forskjell personlig.

Den er jeg enig i simen
Merket at det er mye sterke meninger - uten nødvendigvis overbevisende argumentasjon :)
 
Takk alle sammen.
Nå er det det jo litt avhengig av type øl (jeg lager nå en lager). Vil dere anbefale samme mengde sukker som på flaske (oppskriften sier 6g pr liter), eller kan der være en ide og bruke litt mindre for å garantere at man ikke får overkarbonisering, og heller "forc" litt co2 etterpå hvis man synes det er lite?
Sverger til metoden med naturlig karbonering i fatet selv.Har da muligheten til å justere co2-futten opp og ned,slipp ut eller tilføre.
En liten skvett grums i første glasset må påregnes,men den går ned på høykant,ølgjær er vel bare sunt!!
Bruk samme sukkermengde som på flasker.
 
Jeg sverger til tvangskarbonering. Raskt, enkelt, kjenner ikke smaksforskjell. Setter fatet kaldt, setter på 2,5-3 bars trykk, ruller fatet fram og tilbake på gulvet med trykket stående på inntil boblelyden fader ut/forsvinner/blir mer høyfrekvent, ergo når ølet og fatet er mettet med CO2. Skrur så ned til ca 0,8 bars trykk (ale ved kjøleskapstemp) og lar det stå tilkoblet et døgn omtrent. Forøvrig synes jeg ølet er drikkbart allerede en halvtime etter rullingen. Kobler deretter vekk trykket og setter fatet i kjøleskapet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg sverger til tvangskarbonering. Raskt, enkelt, kjenner ikke smaksforskjell. Setter fatet kaldt, setter på 2,5-3 bars trykk, ruller fatet fram og tilbake på gulvet med trykket stående på inntil boblelyden fader ut/forsvinner/blir mer høyfrekvent, ergo når ølet og fatet er mettet med CO2. Skrur så ned til ca 0,8 bars trykk (ale ved kjøleskapstemp) og lar det stå tilkoblet et døgn omtrent. Forøvrig synes jeg ølet er drikkbart allerede en halvtime etter rullingen. Kobler deretter vekk trykket og setter fatet i kjøleskapet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sånn skal det være!!Så lenge man er fornøyd med sin framgangsmåte ,er det bare å kjøre på!!
 
Jeg karbonert m sukker. På en e annen måte modner vel ølet litt i den prosessen. Noe blir anderledes. Aner ikke om forskjell er merkbar. Men for meg r d en no brainer. Sparer masse CO2.
 
Tilbake
Topp