Karbonisere corneliusfat - sukker vs. Co2?

Har aldri karbonert fat med sukker før. Regner med at det ikke er noe stress siden folk gjør det.

Men jeg kom til å tenke på at gjæren nok vil ha noe oksygen under karboneringen. Hvordan blir det med å trykksette fatet med co2 for å få det tett? Gjær er vel ikke superhappy med co2, egentlig?
 
Gjær trenger bare o2 for å formere seg, du trenger derfor ikke ekstra o2.
Høyt trykk stresser gjæren litt men jeg tror du må høyt opp for at det skal blir noe problem.
Edit: co2/o2
 
har tenkt å karbonere med sukker på fat for første gang i dag og ble litt usikker på dette med å tilføre CO2 for å få lokket tett. planen var å hive oppi øl og sukker, for så å tilsette 1 bar med co2 i ca 10 sek. høres dette ut som en allright måte gjøre det på?
 
Bruker å kjøre på med 3 bar så jeg hører at lokket smekker på plass,slipper ut trykket gjennom sikkerhetsventilen et par ganger,og lar fatet stå med 3 bar til det er ferdig karbonert.Har fungert for meg.
 
Bruker å kjøre på med 3 bar så jeg hører at lokket smekker på plass,slipper ut trykket gjennom sikkerhetsventilen et par ganger,og lar fatet stå med 3 bar til det er ferdig karbonert.Har fungert for meg.

så du lar det stå med 3 bar under naturlig karbonering med sukker?
 
har tenkt å karbonere med sukker på fat for første gang i dag og ble litt usikker på dette med å tilføre CO2 for å få lokket tett. planen var å hive oppi øl og sukker, for så å tilsette 1 bar med co2 i ca 10 sek. høres dette ut som en allright måte gjøre det på?
Høres helt riktig ut. Har karbonert med sukker uten å "poppe" på plass lokket med co2, det gikk helt fint (kanksje flaks).
 
Tilbake
Topp