Ingenting skum på mitt første brygg

gle1

Norbrygg-medlem
Har nettopp prøvesmakt mitt første brygg, en APA. Men det var ikke noe skum å få, uansett hvordan jeg helte ned i glasset. Hva skylles dette?
 
Litt mer info.

Hvor lenge har den stått, hvor mye og med hva primet du med, ved hvilken ish temperatur?

Du nevner bare skum, men ikke følelsen av bobler. Er det nok kullsyre, men du mangler skummet?

Lengre lagringstid gir bedre skum, selv om karboneringen kan smaksmessig være der den skal være etter en gitt tid.
 
Hvilken ingrediens var det som hjalp på skumfastheten? Flaked oat? Funker det likegreit med havregryn fra dagligvare? Og hvor mye må brukes?
 
Min erfaring er at du i bunn og grunn ikke trenger noen "magiske" ingredienser på skumfastheten. Noen gir jo sikkert noe ekstra. Men hvis den er lagret lenge nok (her kommer dilemmaet, du vil ikke lagre en humldedrevet øl som f.eks en west coast IPA lenge) så er iallefall min erfaring at du får gardiner i ølglasset. Ikke altfor mørk spesialmalt gir det iallefall raskere god skumfasthet mener jeg. Da får du et skum som er halvveis mellom kortlagret øl, og snerk. Hvis det får litt tid på flaske eller fat. Tror det trenger lengre tid på fat enn på flaske for å oppnå samme tetthet i skummet.

Med pale eller pilsner så er det bare å la det stå så ser man at man får tjukkere skum for hver flaske som går. Hvis det er karbonert riktig.
 
Jeg har brukt litt havregryn i den siste IPA jeg brygget. Der er det tydelig mer skum en den eldre utgaven med samme ingredienser utenom havregryn.
 
Tilbake
Topp