Hvilken brygger skal man velge? Bratberg kompakt? Brewster? Eller beerbrew?

Det er forsåvidt riktig som du sier, for da jeg kontaktet Brewolution for nesten et år siden rundt dette med dårlig kok, så fikk jeg beskjed om at de hadde en søknad inne hos EU om å få lov til å kunne la regulatoren gå opp til 101 grader for å kunne nå 100 grader ink. varmetap...samtidig som varmeelementet har vært for svakt.

Det ser ut som de har rettet mye av det som har vært litt trøblete på v.1. Synes bare de kunne ha investert i en litt bedre kjøler også.
 
Ser Humle.se har Brewster til ca. NOK 4350,- ex MVA, frakt++ Kan jo være noe å tenke på. Ellers så virker som om Bratberg kanskje er valget foran BB siden den er lett å gjøre ren. Hvis man er litt fingernem og legger på resirkulering + PID-styring så burde vel dette være mer enn bra nok. Speidel = dype lommer, og etter hva jeg skjønner så har gjæringskontroll mer å si for resultatet.
 
Slik ser jeg på denne problemstillingen. Hvis du er nevenyttig og liker å dille og fikse pettersmart løsninger og før øyd med det så kjøp noen av disse litt billigere bryggere og regn med litt ekstra utgifter til pumpe, kjølere m.m

Har selv vært med å brygget på brewster og det var helt greit, litt søl pga litt utette koblinger m.m

Bestemte meg selv å gå for speidel pga. Solid, virker, enkel og hvis en blir lei så kan en faktisk få igjen litt få igjen litt av prisen da den holder seg godt i pris ved salg. Ja den koster det dobbelte men i mine øyne verdt det.

Hobbyen blir ikke billigere uansett..


Easybrew
 
Pokker....bra argumenter

Du som har prøvd begge deler. Hvor mye mindre tid bruker du med speidel sammenlignet med brewster? Tid er også penger...
 
Litt usikker , men mener å huske at brewster brukte litt lenger tid pga litt dårlig sirkulasjon pumpe. Men det er sikkert fikset på den nye modellen. Så tror ikke du sparer noko tid på det, desverre.

Synest nedkjøling av vørter gikk tregere pga i mine øyne en litt halvveis løsning på motstrømskjøleren. I tillegg en del ekstra utstyr som ikke er integrert i bryggeren. Slik som pumpe, slanger, motstrømskjøleren

Easybrew
 
Ok. Takk for svar.
Siden de første problemene med Brewsteren ser ut til å være fikset så virker det som er fornuftig alternativ til 1/3 av prisen. Rapporterer erfaringer etterhvert hvis det blir det.
 
Ble skeptisk til Brewster da jeg fant ut at meskekaret er av plast. Man skal være j... forsiktig med plast, høye temperaturer og næringsmidler. Man får mer og mer kunnskap om dette og man finner hormonhermere etter bruk av mikro selv ved bruk av plast som er beregnet for dette.
 
Er meskekaret av plast på den nye? Det var det i alle fall ikke på brewsteren jeg hadde. Kjelen og silkaret var begge av metall. Den var forresten utmerket til å meske i. -I motsetning til colaboksen BB30
 
meskekaret er ikke av plast på Brewstern! Hatt en brewster i over 1 år no å mange brygg seinere er fortsatt veldig fornøyd med kjøpet, Anbefales

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 
Jeg synes kanskje hva du får i brewster'n er litt i minste laget i forhold til prisen. Siden det er hyggelig å brygge sammen med andre er det fint å kunne sette 2 batcher på en dag. Da må man uansett koke separat for å kunne meske batch 2. Da synes jeg man likegreit kan gå for en hai kvaliti-løsning med en Boilermaker 38L med falskbunn, en skikkelig chugger SS-pumpe, autosparge og en separat kjele med kran for koking. Ser på forumet her at Smith-Gahrsen sier han aldri kommer til å kvitte seg med boilermakeren. Da kan man også brygge sterkøl uten spraymalt hvis det blir aktuelt. Det blir litt dyrere. 7500,- eks varmekilde og ekstra kjele, men en helt annen kvalitet.

Kjør debatt!
 
Tilbake
Topp