Hvordan kobler folk pumpen(e) sin(e) i et tre-kjele oppsett?

Tariq

Norbrygg-medlem
Lurer rett og slett på akkurat det:) Er det noen som mener de har funnet det ultimate røropplegget for oppsett med en og to pumper? Og hvorfor evt. to pumper? Klarer man seg ikke med en pumpe?
 
Jeg har to pumper, en montert på meskekar for sirkulering og pumping til kokekar, samt en på HLT for å tilføre skyllevann til mesk. Kjører kontinuerlig skylling med begge pumpene i bruk samtidig. Så jeg kunne ikke hatt bare en. (Ikke uten å flytte HLT opp i høyden i alle fall)

Kunne hatt en til for whirlpooling. Men det fungerer greit å gjøre dette manuelt.
 
Skjønner argumentet for to pumper ja. Kunne du evt. brukt en av de du allerede har til whirlpooling? Hva slags/hvor kraftige pumper bruker du?
 
Jeg har bare en pumpe og det eneste jeg savner er at den er litt svak, men fungerer allikevel godt nå det skal overføres vørter til kokekar under skylling. Jeg har kompakt HERMS og synes det blir litt lite flow til toppen av meskekaret med pumpen min(speidelpumpe). Jeg bruker hurtigkoblinger når jeg forandrer "modus".
 
Sist redigert:
Har slike pumper: http://www.ebay.com/itm/Magnetic-El...175?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item1c44905dcf

Drar greit gjennom en herms coil av 5m 8mm rør, struper de faktisk litt. De er nok litt for svake til whirlpool, ville trolig også fått problem med trub/humlegrums. Pumpene er fastmontert på HLT og meskekar med hurtigkobling på slangen til herms coilen. Jeg har ingen 3 veis ventiler eller omkoblinger underveis. Flytter bare returslangen fra herms coilen over i kokekaret under skylling.
 
Jeg har to pumper, en montert på meskekar for sirkulering og pumping til kokekar, samt en på HLT for å tilføre skyllevann til mesk. Kjører kontinuerlig skylling med begge pumpene i bruk samtidig. Så jeg kunne ikke hatt bare en. (Ikke uten å flytte HLT opp i høyden i alle fall)

Kunne hatt en til for whirlpooling. Men det fungerer greit å gjøre dette manuelt.


Du kan jo bruke den du har til overføring av vørter til det, et t-stykke og en kuleventil ekstra så er det i boks.
 
Må også ha et whirlpool-rør enten fastmontert eller som kan henge over kanten, og en bazooka så den ikke går tett. Men, pumpen er som sagt neppe kraftig nok.

Har forøvrig en ekstra liggende som reserve siden de er så billige.

Det kunne sikkert hjelpt meg med kjølingen. Men, blir mer mikkmakk å gjøre rent også.
 
Sist redigert:
Den ser jo kjekk ut som HLT som HERMS sirkulasjonspumpe Sindre! Hvor kraftig pumpe trenger man egentlig til whirlpooling? 60l for min del ca.
 
noen som har prøvd iwaki klonene. Fortår ikke helt effekten som er oppgitt, 6W til 2200w?? 2200w er jo enormt. Hvordan hastighetsregulerer man en 230V pumpe?
 
Haha. Hadde jeg vært hjemme så hadde du vært hjertlig velkommen. Tar en for laget idag og får servert RC cola i byen mens madammen får gleden av å drikke øl. Gleder meg til selvkjørende biler kommer på markedet.
 
Disse burde funke greit til whirlpool: http://www.ebay.com/itm/New-DC50C-2...807?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51ab1eda07
Ganske stor impeller som burde takle pellets-guffe. Positivt med så mye effekt på liten størrelse, softstart er også et pluss. Men, trenger en voksen 24V PSU.

Sjekket litt nærmere og fant ut at den Iwaki klonen (modell 6R) jeg linket til er i svakeste laget, ytelsen er på nivå med de 12V pumpene jeg har fra før. Du må faktisk opp på en 40R variant til 200$ inklusive frakt for å matche ytelsen til denne 24V pumpa jeg fant nå.
 
Bra effekt, men jeg ser ingen ting i annonsen om hvorvidt den tåler høye temperaturer...
 
DC 3-fas, der detter jeg av... AC 3-fas er jo det de fleste har inn i huset sitt. Hvordan funker 12/24V DC 3-fas. Hva er de tre fasene? Pluss, minus og???
 
Pluss, null og minus?
Kanskje det menes poler og ikke faser? Det er i alle fall vanlig på DC motorer. Sitter en boks på kabelen som omformer fra 24V DC til hva det nå er motoren skal ha.
 
Tilbake
Topp