Første brygg. IPA fra Europris

Takker for svar:). Veldig morro at det er et aktivt forum med masse flinke og engasjerte bryggere.
Nå skal jeg bestille meg en 36l kjele med kran, også skal jeg få laget en spiralkjøler. Bør jeg også lage meg et meskekar av en kjøleboks eller er dette mer aktuellt ved større volum? Trenger ikke mer en 25 liter ferdig produkt i slengen uansett.. takker på forhånd for svar:)
Har ikke så mye med mengden å gjøre, mer at det er praktisk hvis man brygger allgrain. En annen populær variant er å meske i pose i den samme kjelen du koker i, altså BIAB

Derimot - så lenge du bare bruker ekstrakt trenger du ikke noe meskekar i det hele tatt, bare en kjele som er stor nok :)
 
IPAer og lignende er artige.

Det er bare å drite i balansen, maltsødme? Pøh. De skal jo være humledomimerte. BU:GU på over 2.5 er artig :)
 
Hei sveis! Jeg prøver meg med et innlegg her. Jeg satte nemlig en bøtte Saga Captains IPA i går kveld og fulgte instruksjonene til punkt og prikke. Jeg er nemlig rykende fersk på ølbrygging (men har dog lagt noen omganger vin) og var opptatt av å gjøre alt riktig. Nå viser det seg jo tydeligvis, etter å ha lest både denne tråden og en annen, at det blir feil å gjøre alt riktig (!). I dag morges stod jeg opp, sommerfuglene flakset spent rundt i magen, for å kikke til ølet. Stor var denne mannens skuffelse da det ikke fantes tegn til gjæring. Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne bøtten, eller er alt tapt?

Et par spørsmål til:
1) Hva er karbonering av gjæren?
2) Jeg ser at noen sier det er viktig å riste oksygen inn i ølet før gjæring. Er det bare å riste på/røre i bøtta?
 
Hei sveis! Jeg prøver meg med et innlegg her. Jeg satte nemlig en bøtte Saga Captains IPA i går kveld og fulgte instruksjonene til punkt og prikke. Jeg er nemlig rykende fersk på ølbrygging (men har dog lagt noen omganger vin) og var opptatt av å gjøre alt riktig. Nå viser det seg jo tydeligvis, etter å ha lest både denne tråden og en annen, at det blir feil å gjøre alt riktig (!). I dag morges stod jeg opp, sommerfuglene flakset spent rundt i magen, for å kikke til ølet. Stor var denne mannens skuffelse da det ikke fantes tegn til gjæring. Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne bøtten, eller er alt tapt?

Et par spørsmål til:
1) Hva er karbonering av gjæren?
2) Jeg ser at noen sier det er viktig å riste oksygen inn i ølet før gjæring. Er det bare å riste på/røre i bøtta?
At det ikke er liv ennå trenger du ikke å bekymre deg for. Kan fort vekk ta 24-36 timer før den kommer igang.

Mener du rehydrering av gjæren? Kok og kjøl ned 1-2 dl vann (ca. 25 grader) og ha gjæren oppi. Rlr det ut og la det stå (rør gjerne av og til) til du skal bruke den. Gjerne 30-60 minutter.

Risting: Ja det bør du gjøre neste gang. Hiv gjæren oppi, sett på lokket uten gjærlås og hold en ren tommel over hullet og rist det du klarer i 2-3 minutter (gjerne lengre). Husk å ikke riste bøtten etter at gjæringen er kommet i gang. Oksygen før gjæring er bra. Oksygen etter/under gjæring er ikke bra.

Trøsten er at det blir øl uten risting også. Gjæren kommer kanskje senere i gang, gjærer kanskje ikke like godt ut og produserer kanskje litt mer smaker som ikke burde være der. I en IPA er det ikke sikkert du kjenner så mye til dette likevel. Mye humle kamuflerer en del :)

Tipper du blir bra fornøyd!
 
Hei sveis! Jeg prøver meg med et innlegg her. Jeg satte nemlig en bøtte Saga Captains IPA i går kveld og fulgte instruksjonene til punkt og prikke. Jeg er nemlig rykende fersk på ølbrygging (men har dog lagt noen omganger vin) og var opptatt av å gjøre alt riktig. Nå viser det seg jo tydeligvis, etter å ha lest både denne tråden og en annen, at det blir feil å gjøre alt riktig (!). I dag morges stod jeg opp, sommerfuglene flakset spent rundt i magen, for å kikke til ølet. Stor var denne mannens skuffelse da det ikke fantes tegn til gjæring. Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne bøtten, eller er alt tapt?

Et par spørsmål til:
1) Hva er karbonering av gjæren?
2) Jeg ser at noen sier det er viktig å riste oksygen inn i ølet før gjæring. Er det bare å riste på/røre i bøtta?
Les denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/hjelp-det-plopper-ikke-i-gjaerlasen-er-noe-galt.24200/

1) mener du rehydrering?
2) en ønsker mye oksygen før en tilsetter gjæren, derfor risting av gjæringskaret.
 
Takker for raske og informative svar! Kan jeg nå riste oksygen inn i ølet, ca 30 timer etter at gjæren ble lagt i, men før det har begynt gjære (gjæringskaret mitt er rimelig tett, erfart fra vinlegging), eller er det et fatalt feilskjær?

Og selvfølgelig mener jeg rehydrering... ;)
 
Den er grei! Da lar jeg brygget være, legger en god dose is i magen og lar naturen gå sin gang!
(Hva gjorde vi før forum på nettet, mon tro?)
 
De lærde strides litt her, men de fleste er enige om at det er en dårlig idé å lufte vørteren senere i prosessen et 12 timer etter gjæren er tilsatt.
Noen større øltyper tøyer disse grensene, men vanligvis bør man la karet stå etter gjæret er tilsatt og luft er tilført på bryggedagen.

Før i tiden leste vi bøker (noen av oss gjør det faktisk ennå).
Før det derimot... Eldre guder osv.
 
Før i tiden leste vi bøker (noen av oss gjør det faktisk ennå).
Før det derimot... Eldre guder osv.

Spørsmålet var vel egentlig retorisk... Selv leser jeg mye bøker, blant annet en rasende festlig en om vinlegging fra litt etter forrige århundreskifte. Forfatteren hadde mange bitre kommentarer om det mulige forestående alkoholforbudet i Norge.
Men det er nå uansett en unik situasjon at så mye kunnskap er samlet på samme sted på denne måten her. Nesten som et slags råd av Eldre som vi noviser kan komme med spørsmål og problemstillinger til.
 
Hei sveis! Jeg prøver meg med et innlegg her. Jeg satte nemlig en bøtte Saga Captains IPA i går kveld og fulgte instruksjonene til punkt og prikke. Jeg er nemlig rykende fersk på ølbrygging (men har dog lagt noen omganger vin) og var opptatt av å gjøre alt riktig. Nå viser det seg jo tydeligvis, etter å ha lest både denne tråden og en annen, at det blir feil å gjøre alt riktig (!). I dag morges stod jeg opp, sommerfuglene flakset spent rundt i magen, for å kikke til ølet. Stor var denne mannens skuffelse da det ikke fantes tegn til gjæring. Er det noe jeg kan gjøre for å redde denne bøtten, eller er alt tapt?

Et par spørsmål til:
1) Hva er karbonering av gjæren?
2) Jeg ser at noen sier det er viktig å riste oksygen inn i ølet før gjæring. Er det bare å riste på/røre i bøtta?

Jeg har prøvd det samme settet, og fulgte til punkt og prikke bruksanvisningen. Brukte medfølgende gjær, og det var tilsynelatende veldig liten aktivitet i gjærlåsen. Men SG gikk jevnt og trutt nedover, så er nok en treg gjær dette. Bare gi den litt tid så ordner det seg nok. Sånn bortsett fra at jeg ikke syntes det ferdig ølet ble godt i heletatt....
 
Tilbake
Topp