Bryggedag med BB30.

bra greier, røring hele tiden og fikling med termostat ni og ned er det eneste som funker :) Jeg gjør akkurat det samme hele veien :)
 
Jeg tror at du ble litt lurt av klipping. 7,2 kg brukte jeg. fikk en OG på 1.065, men da tilsatte jeg også sukker.
 
Den "blokka" fant jeg i søppelen på jobben da en av avdelingene ble lagt ned. Skulle ønske at den var litt sterkere. Tviler på om den hjelper meg med mer en 5-6 kilo. Lurer litt på å kjøpe med en talje. Har sjekket på biltema og de har billige(under 200kr) som hjelper deg mye mer.
 
Det gjærer noe sykt i gjerningskaret nå. Sjekket med sånn ca FG, og den er nå nede på 1020 tallet et sted. Sykt.
 
Ja har vert inne på tanken om å rigge en talje jeg og. Vi får ser hva det blir til!

Lykke til med gjæringa!
 
Jeg tror at du ble litt lurt av klipping. 7,2 kg brukte jeg. fikk en OG på 1.065, men da tilsatte jeg også sukker.
Ok , jeg har en BB30 Gen.1 . Ser at du har en nyere utgave . Er meskerøret større på den ?
Jeg klarer ikke å få oppi 7,2 Kg da renner det over med malt over alt...
 
Så ut som en stressende måte å sikre seg mot boilover på. jeg bruker en ballongvisp for å røre inn skummet bare, funker som rakkern det. Du kan sikkert automatisere det med en mixmaster hehehe
 
Ok , jeg har en BB30 Gen.1 . Ser at du har en nyere utgave . Er meskerøret større på den ?
Jeg klarer ikke å få oppi 7,2 Kg da renner det over med malt over alt...
Jeg vet ikke om røret er større på gen 3 i forhold til tidligere utgaver. Han som laget maskinen hevder at det skal gå å få inn 10 kilo. Det er mye. Kjenner noen som hadde 9 kilo oppi. Det var det de turde. Mesken så ut som grøt og de fikk et lavt utbytte. Hvis du bruker malingsmøreren opp i mesken så kan du tyne en del kilo oppi og få bra utbytte.
 
Jeg brygget et IPA-sett fra Nøgne Ø, det inneholder 7,9 kg da var BB'en fyllt tilranden, bosktavlig talt. da måtte jeg ta ut en del korn igjen. Jeg opplever at når jeg bruker mer enn 7kg gjør vekten av kornet at jeg får stuck mash. Jeg vurderer å prøve med en meskepose i for å hindre at kornene tetter hullene i bunn av meskeinnsatsen/maltrøret.
 
Tilbake
Topp