Bygger bryggeri

Hei,
Sammen med to venner er jeg iferd med å bygge et bryggeri. Vi ønsker selvsagt å brygge alt ølet vi selv drikker, men hovedtyngden blir nok engelsk øl som bitter, brown og mild. Visjonen er ganske enkel, og vi håper at bryggeriet kan gjenspeile dette. Da interessen heller mer mot brygging enn drikking ønsker vi et permanent oppsett som gir små batcher og enkelt renhold. Det er vår forståelse at trekjele er en god løsning, og tanken er å få ett corneliutfat ferdig øl ad gangen. For å komme i kontakt med faget ønsker vi lite automasjon, hvilket går overens med prinsippet om å holde utstyr på et minimum. Vi har derfor kun tegnet inn én pumpe, og batch sparger således.

Som HLT har vi foreløpig en av disse kinesiske industrivannkokerne. Det er ikke noe vi er spesielt fornøyde med, men den fungerer til akkurat det formålet. MLT og BK er derimot skikkelige, tykkveggede kjeler i rustfritt stål. Mesken holdes varm med RIMS, og vi har valgt alternativet fra brewers hardware. I kokekjelen blir varmekolben innfelt når vi får somlet oss til hulltakingen. Ellers er oppsettet ganske ordinært som tegningen viser. Jeg har ikke teknisk bakgrunn og har, som dere ser, hoppet galant over korrekt symbolbruk.



Det er min hensikt å holde tråden oppdatert med bilder etter hvert som deler ankommer og bryggeriet tar form. Tegningen er å anse som skisse, og endringer kan forekomme. Vi er derfor ikke bare lydhøre, men også svært takknemlige for alle tenkelige innspill.

Til slutt vil jeg rette en takk til forumet som har vært en uvurderlig kilde til informasjon og underholdning. Jeg har vært forholdsvis anonym tidligere, men kan forsikre om at jeg har hatt mye glede av å lese i sene nattetimer.

- Gunnar K. Halvorsen
 
Merkelig likt mitt, du har vel kraner for og velge skylling eller resirk.
Ja. På hver side av pumpen er det et kryss, og jeg ser for meg å ha kuleventil på alle inn- og utløpene her. Altså seks ventiler for ruting av vørter, og en syvende på laveste punkt for drenering. Til gjengjeld ser jeg ikke for meg å ha ventiler på grytene, men koble slangen direkte på barb.

EDIT:
Har du forresten bilder av bryggeriet ditt?
 
Ville absolutt anbefalt å ha kraner på kjelene.

Men fra en som begynte med ruting-hit-og-dit oppsett på 3 kjeler så kan jeg si at du også bør kikke på et enklere oppsett hvor du bare flytter slanger, mye mindre renhold og dill.
 
Ville absolutt anbefalt å ha kraner på kjelene.

Men fra en som begynte med ruting-hit-og-dit oppsett på 3 kjeler så kan jeg si at du også bør kikke på et enklere oppsett hvor du bare flytter slanger, mye mindre renhold og dill.
Takk for innspill, Miguel. Ønsker du å elaborere om ventilene? Slik jeg ser det er den eneste ulempen at hvis en slange hopper av kan en risikere å måtte plugge et hull med potensielt kokende væske. Fordelene er derimot legio. Alt er samlet på ett sted og bryggeriet fremstår ryddigere. Væske fra slangene holdes adskilt i den grad det har noen verdi. Kjelene er mindre utsatt for skader mtp. kraft ganger arm og hvis alternativet er å ha begge steder slipper en halvparten av ventilene.
 
bruker 3 kraner til ruting, en vil bli erstattet av en pumpe for skyllevann, koster jo ikke mer enn en SS kuleventil, da er den tredje til stuping av vørt under siling.
Nå er mitt oppsett motsatt av ditt, microcontrollere, PC, motorventiler, følere til temp og volum, mye er der nå men mer blir det.

Gulvet er akkurat malt så får ikke tatt bilder.
 
Du vil garantert havne i en situasjon en gang hvor du vil lukke tilførselen fra kjelen. Hvis du er redd for slitasje på kjelen, kraft ganger arm, som du sa så er ikke krana montert godt nok.

Hvordan skal dere rense dette? Skal du dra av en slange på nippelen hver gang du skal fjerne kjelen?
Og det er jo ikke nødvendig å holde væske adskilt fra hverandre, hvis det var det du mente. Bryggeriet blir jo ikke så stort at det blir pes hvis ikke alt er samlet på akkurat samme sted.

Er meningen å ha ett kryss, og så ventiler på hver arm etter kryssene, hvor en står åpen for å rute flow den veien?

Dere kunne faktisk klart dere med to silikonslanger og hurtigkoblinger, med ventilene på kjelene.
 
Du vil garantert havne i en situasjon en gang hvor du vil lukke tilførselen fra kjelen. Hvis du er redd for slitasje på kjelen, kraft ganger arm, som du sa så er ikke krana montert godt nok.
Nok en gang takk for respons, Miguel. Vel, sant nok. Jeg skal gi deg rett i det.

Hvordan skal dere rense dette? Skal du dra av en slange på nippelen hver gang du skal fjerne kjelen?
Og det er jo ikke nødvendig å holde væske adskilt fra hverandre, hvis det var det du mente. Bryggeriet blir jo ikke så stort at det blir pes hvis ikke alt er samlet på akkurat samme sted.
Vi ser vel ikke for oss å flytte på kjelene når de er satt opp. Malt må graves ut av MLT, men det burde ikke by på noen utfordringer. Bryggeriet renses på stedet, og slangene renses med sirkulering.

Er meningen å ha ett kryss, og så ventiler på hver arm etter kryssene, hvor en står åpen for å rute flow den veien?
Korrekt!

Dere kunne faktisk klart dere med to silikonslanger og hurtigkoblinger, med ventilene på kjelene.
Ja, det er jo standardløsningen. Kanskje også den beste, men håpet er å gå over til hard piping, og da vil vi bruke silikonslanger i mellomtiden for å se om løsningen er fornuftig og fleksibel nok.
 
ImageUploadedByTapatalk1433696516.000214.jpgjeg valgte 3 veis kuleventiler. Inn fra meskekar på venstre side, retur gjennom HERMS rett i mot. Fra kok og gjennom motstrømskjøler opp til høyre. ImageUploadedByTapatalk1433696676.802574.jpg
 
Ah, skal du lage fast piping så blir det kanskje litt annerledes, men med slanger så er jeg selv tilhenger av minst mulig dill. Mtp rensing så liker jeg å kunne koble fra karene, ta de med ut og spyle de for å helle ut det som er igjen. Hvordan får du tømt det siste som blir igjen med de, det må vel da tørkes opp?
 
Setter ett litersmål under den laveste triclampen og slipper ut de 3 dl som iligger mellom mesk og pumpe. Samme prosess på kokekjelen. Sitter en 1 1/2 flens i senter på kok tapper siste skvetten med vørter gjennom ei kran. Av med triclampen for rengjøring. Føler at det er mindre søl nå enn når slangene fant på all verdens sprell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
ImageUploadedByTapatalk1433737116.647696.jpgImageUploadedByTapatalk1433737150.898887.jpgImageUploadedByTapatalk1433737159.218415.jpg Bjørnungen for å vise størrelsen. Hadde jeg støpt gulvet på nytt hadde jeg sluppet den "flyttbare sluken"


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
jeg valgte 3 veis kuleventiler. Inn fra meskekar på venstre side, retur gjennom HERMS rett i mot. Fra kok og gjennom motstrømskjøler opp til høyre.

Egen pumpe på skyllevannet.
Interessant. Jeg har sett litt på disse. Fiffig bryggeri forresten. Hvilke kjeler er det du har brukt?

Ah, skal du lage fast piping så blir det kanskje litt annerledes, men med slanger så er jeg selv tilhenger av minst mulig dill. Mtp rensing så liker jeg å kunne koble fra karene, ta de med ut og spyle de for å helle ut det som er igjen. Hvordan får du tømt det siste som blir igjen med de, det må vel da tørkes opp?
Ja, ser den. Vel, jeg ser for meg å ause ut malten til det er så lite igjen at det kan sirkuleres ut med pumpe. Så blir det å gå over karene med svamp.
 
Interessant. Jeg har sett litt på disse. Fiffig bryggeri forresten. Hvilke kjeler er det du har brukt?


Ja, ser den. Vel, jeg ser for meg å ause ut malten til det er så lite igjen at det kan sirkuleres ut med pumpe. Så blir det å gå over karene med svamp.

Jeg ville fortsatt holdt en knapp på å kunne frigjøre karene.. Er selv tilhenger av å ha litt fleksible løsninger i tilfelle "skulle ønske jeg kunne..."-tanken skulle dukke opp. Siden du nevner små batcher er det ikke mye malt som går oppi der, men alle bekker små der man kan spare tid blir en tidligere sit-down i sofaen etter bryggedagen. Hva skjer hvis du får en stuck mash? Skal du blåse inni røret fra der alt er koblet sammen? F.eks.
 
Jeg ville fortsatt holdt en knapp på å kunne frigjøre karene.. Er selv tilhenger av å ha litt fleksible løsninger i tilfelle "skulle ønske jeg kunne..."-tanken skulle dukke opp. Siden du nevner små batcher er det ikke mye malt som går oppi der, men alle bekker små der man kan spare tid blir en tidligere sit-down i sofaen etter bryggedagen. Hva skjer hvis du får en stuck mash? Skal du blåse inni røret fra der alt er koblet sammen? F.eks.
Nok en gang takk for verdifull input, Miguel. Jeg noterer meg hva du sier. Når det kommer til mesken så bruker vi silbunn - jeg kan ikke forstå annet enn at en vanlig bryggesleiv skal kunne stake opp stuck mash?
 
Nok en gang takk for verdifull input, Miguel. Jeg noterer meg hva du sier. Når det kommer til mesken så bruker vi silbunn - jeg kan ikke forstå annet enn at en vanlig bryggesleiv skal kunne stake opp stuck mash?

Hehe, det er en grunn til at jeg nevnte å blåse ;) Har hatt en del stuck mashes frem til jeg forstod grunnen til at det skjedde. Bryggesleiva gjorde det bare verre med Blichmann falskbunnen siden jeg dyttet malten enda hardere inn i slissene på falskbunnen. Det spørs vel hva slags falskbunn dere har. Hvis det er en passe "løs" falskbunn så er det jo flere som har klart å kjøre malt ned under den, og fått malt i pickup-tuben som har ført til en god og fin stuck.

Jeg prøver forøvrig ikke å pense deg over på noe annet her, jeg bare nevner ting jeg synes er verdt å ha i bakhodet :)
 
På den størrelsen dere bygger ville jeg helt klart gått for Miguel sin løsning. Et par slanger, ventiler på alle kar, og hurtigkoblinger. Syns det blir litt overkill med fast røropplegg på 20-30 liters oppsett. Kost står ikke i forhold til resultat.
Bruker sjøl løse slanger på et bryggeri i ca samme størrelse som FrankD, men her er det nok marked for litt fast opplegg med tiden.
 
. Hva skjer hvis du får en stuck mash? Skal du blåse inni røret fra der alt er koblet sammen? F.eks.
Jeg blåser i slangen som går ut på toppen av herms kolba og opp i meskekaret. Jeg valgte syrefast fordi spesifikasjonen på pumpa sa det skulle være 3/4" på innløpet.
Med rørbøyemaskin, dreiebenk og tig sveiseutstyr så er det rimelig enkelt å brette til et nytt rør hvis jeg vil flytte på noe.
Hele greia står på hjul, så jeg kan trille det ut. Det er enkelt å demontere med triclamp. Og spyle ut gjennom et 5 cm stort hull i bunnen av kjelene går også greit.
Før bunnventilene kom på plass var det mye baling med å snu ting på huet. Det er litt tyngde i karene.
Før chugger pumpa kom var det slanger på alt. Funket greit det, men når det plutselig dukket opp et par meter 316 rør :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp