Tips til førstebrygg på Speidel 20l

Vil gjerne ha mer info om hvordan du gjør det for å få 95% effektivitet.

Hvor mye vann fyller du før start, hvor mye malt har du i røret, gjør du stegmesking og evt program. Hvor lang tid mesker du ?Hvor mye skyller du og hvor mye sitter du igjen med.? Hvilken innstilling bruker du å kverne malten med ?

Jeg oppnådde en mye større effektivitet etter at jeg startet å røre i mesken..

Easybrew
 
Ingen hemmeliheter med det, bruker nok 3 liter pr kg. malt, for lite vann skal vist redusere utbyttet.
Når jeg husker det resikulererer, men alltid litt for og klarne vørtern, så utmesk på 75 grader når jeg husker det, resirk og utmesk er vel bare tidheft som ikke gjør noe utslag på utbyttet.

Kanskje det er mesketiden, fra malt hellesi til skylling starter går det 2 timer.
 
Jeg bruker ikke speidel.
Kverna står på 1,4 mm. MM3.
75 liter meskekar med som regel 16 kg. malt kontinuerlig skylling til vørten holder min. 1010, har hatt for mye dårlig øl ved avglemsel.
Jeg har en meget stygg og effektiv silbunn men mener alle bryggerier skal greie en slik utnyttelse,
Første brygget mitt med kjøleboks meskekar havnet på 85% mens boka sier du neppe greier mer enn 75 %
 
brewing system and typical brewhouse efficiency range ( Boil kettle )
Large scale commercial brewing 92 - 98 %
Fly sparging 80 - 95%
Batch sparging 75% - 90%
No sparge 65% - 80%

Det er mange feilkilder som kan influere beregningen slik at den blir unøyaktig (korrekt vekt av korn,SG måling og ikke minst volummåling av vørter)

Forutsatt at alt dette er korrekt målt er 95% brygghus effektivitet ekstremt bra og ute av rekkevidde for hva du kan forvente i en Speidel hvis jeg har forstått skylleprosessen i en slik riktig, har ikke selv. Vil også begynne å bli bekymret for kvaliteten på vørteren når den nærmer seg 1.010, slik som Oddvar også sier at der må en passe på.
 
Hjemmebryggeren burde vel normalt komme opp mot 90-95% meskeeffektivitet, altså hvor mye stivelse du får omdannet til sukker. Hvor mye sukker du får i kokekjelen er vanligvis den mest utfordrende prosessen, altså få skyllet ut sukkeret fra malten. God meskeeffektivitet og dårlig skylling kan havne på samme brygghus effektivitet som dårlig meskeeffektivitet og veldig bra skylling, for å si det litt vanskelig og med flere ord enn RuLu:)
 
Sist redigert:
95% meskeutbytte er utopisk for min del. Jeg fører ganske detaljert statistikk og har aldri vært over 90%, og det er basert på tallene til Brewersfriend som er snillere enn mine egne (ligger normalt 2-3% under BF sine).

Skal dog sies at 20-literen som jeg brygger på vel går for å ha lavere utbytte enn 50-literen, uten at jeg har noen konkrete tall.

Hvis jeg er i det rette humøret kan jeg selvfølgelig ta neste brygg som er identisk med en tidligere batch og gjøre dette uten røring for å sammenligne, men er ikke noe glad i tester som baserer seg på én gjennomkjøring, blir for mye tilfeldigheter. I tillegg tar det 2 minutter å røre, og jeg gjør det 1 eller kanskje 2 ganger i løpet av en meskeprosess, så det plager meg ikke i det hele tatt.

@Marius K. : ettersom det var ganske spredte meninger om dette med tanniner og røring valgte jeg å ignorere det, og har ikke merket noe på egne brygg etter at jeg begynte med det i hvert fall.
 
Ok, trodde 95% effektivitet var på speidel og jeg har enda ikke hørt om effektivitet på speidel så høyt. Ligger vesentlig dårligere på speidel.

Etter at jeg startet å røre i mesken har jeg fått mye bedre resultat, har dog aldri regnet på effektivitet. Men kan tenkes at jeg ligger på et sted mellom 70-85% det tatt ut fra tall jeg har brukt i beersmith og jeg treffer der.og litt etter hvor mye jeg tør tyne ut av mesken, forrige brygg stoppet jeg ved 1.014. Jeg mest opptatt av at resultatet blir bra og likt hver gang jeg lager samme ølet.

Skal se om jeg får regnet på effektivitet på neste brygg...

Men er nok langt unna tall som har kommet fram i denne tråden..

Easybrew
 
Speidel starter med mye vann og har lite til skylling slik jeg forstår det, men uansett, tar du ut alle sukkerstoffer blir utbyttet maks, kanskje du får 50 liter med OG 1060 men det er det samme som 60 liter med OG 1050.
Å stoppe på 1014 er litt tidlig, da må du prøve og hive på noen liter til med skyllevann.
 
Har ikke tørt å strekt strikken på skyllevannet enda pga rykter om taniner hvis en skyllerfor lavt.

Men blir testet på neste brygg :)

Easybrew
 
Her var det mange som hadde litt forskjellige meninger om røring. Skal prøve å unngå røringen. I allefall til å begynne med.

Jeg har et annet spørsmål: hvor viktig er temperaturen på selve skyllevannet? Jeg lot vannet være ca 78 grader når jeg skylte.

Når dere snakker om gravity på eks 1010: er det gravity på skyllevannet som er i et sekundærkar dere snakker om? Altså, dere skyller mesken til gravity på meskevannet er 1010. Forstår jeg rett?
 
Det jeg prøvde å hinte til i et tidligere innlegg her var at skylleprosessen i en Speidel slik jeg har forstått den ikke er optimal for utbytte, de fleste bryggerier har kompromisser og i en Speidel er det vel fokusert på et bryggeri som er svært kompakt og krever lite manuell innsats under bryggingen.

Starter du innmesk med mye vann sitter du igjen med lite til skylling, og da vil du ikke greie å skylle ut like mye sukker av malten dersom du skyller til riktig volum/OG ift. oppskrift.

Så jeg tror at i en Speidel skyller du til riktig volum/OG, og da vil fremdeles det siste skyllevannet ha en SG på over 1.010 hvis skyllingen gjøres langsomt nok uten kanaler i mesken. Det er kvalitetsmessig bra, ingen risk for å skylle for mye og få en dårlig kvalitet på vørteren.
Med forbehold om at jeg aldri vært med på brygging med Speidel.

Skyllevannet bør holde 78'ish grader, men det er ikke det viktigste her
 
Sist redigert:
Skal korke ølet nå, og sliter som faen med å få korkene til å sitte fast på et ordentlig vis. Har en bordkorker. Når jeg har fått på korka så kan den fremdeles skrus rundt, og den åpnes veldig lett. Er dette normalt?
 
Skal korke ølet nå, og sliter som faen med å få korkene til å sitte fast på et ordentlig vis. Har en bordkorker. Når jeg har fått på korka så kan den fremdeles skrus rundt, og den åpnes veldig lett. Er dette normalt?

Nei det er ikke normalt. Hva slags flasker er det? Når du flasker så skal du bruke ganske mye makt. Jeg husker selv jeg var litt engstelig for å ødelegge flaskehalsen første gangen jeg skulle korke. Det skal være slik at flaska av og til henger litt fast i hylsa som trykker korka på plass.

Lykke til!

PS Når det gjelder skyllevannstemp så har jeg begynt å skylle med kaldt vann. Hvorfor? Jo Speidelgutta i Tyskland gjør det når de brygger og de tror jeg kan systemet sitt. Speidelen konverterer jo alt snasket som er i malten under meskingen og det du trenger å gjøre under skylling er å skylle ut restene som ligger i malten. Tror det er mange som er uenige men jeg får godt resultat og opplever ikke nedkjøling av vørteren.

Mvh Øivind
 
Teorien bak å skylle med varmt vann er at sukkerlaken/vørteren blir mindre viskøs og flyter lettere, men det var sikkert kjent. Samt sørge for at sukkerprofilen ikke endres pga. beta-amylase enzymene, de deaktiveres ved høyere temperaturer, men en utmesk til 78 grader skulle vel ta knekken på mesteparten før skylling startes.

Her er iallefall et forsøk som støtter det du hevder angående skylling med kaldt vann, aldri prøvd selv
http://braukaiser.com/blog/blog/2009/05/12/cold-water-sparging/
Hvis en hopper til konklusjonene i eksperimentet så kan det være en forklaring på hvorfor det å skylle med kaldt vann ikke har utbredt seg som praksis.
 
Sist redigert:
Nei det er ikke normalt. Hva slags flasker er det? Når du flasker så skal du bruke ganske mye makt. Jeg husker selv jeg var litt engstelig for å ødelegge flaskehalsen første gangen jeg skulle korke. Det skal være slik at flaska av og til henger litt fast i hylsa som trykker korka på plass.

Lykke til!

Det ordnet seg til slutt.. Måtte "korke" samme flaska flere ganger med samme kork, samt vri på flaska for hver korking. Bruker nøgne ø og gambrinus sine flasker..

Det ble til slutt litt skuffende 14 liter som ble flasket. Men tror resultatet blir bra. Endte opp med en kraftig IPA på 6 %. Har imidlertid lært en hel del underveis. og gjort en del ting som ikke skal gjentas!
 
Tilbake
Topp