Tips til førstebrygg på Speidel 20l

Hei.

Skal smelle sammen et brygg nå til helga, og trenger tips til en enkel oppskrift for å bli litt bedre kjent med speidelen. Jeg vil gjerne lage en IPA av et eller annet slag. Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Lars
 
APA
http://www.brew365.com/beer_snpa.php
IPA
https://byo.com/stories/item/3000-sierra-nevada-torpedo-extra-ipa-clone

Man føler seg ikke komfortabel med å instruere deg som instruere meg først, men dette er gode øl, IPAen blir neppe som orginalen men bedre.
Tror du må gå ut i fra 85 % utnyttelse.
(men har ikke brygget på Speidel)

Mulig du blander meg med en annen Lars her nå (om jeg forstår rett)

Uansett: ser spennende ut med begge to. Takker for innspill! Har du prøvd begge med suksess?
 
Oppskriften til Gahr er nok ikke basert på Speidel så jeg hadde startet med 22-23 liter vann og skyllt med 1 liter vann pr. kg malt.
 
Jeg fobandt navnet ditt med "Moderne hjemmebrygging" :)
For lite skylling skader ikke, du mister bare noe maltsukker, du får altså dårlig utnyttelse, for mye skylling er nesten garantert dårlig øl, jeg stopper på 2 brix, 1010 oe.
De to ølene jeg foreslo fikk meg til og slutte med pilsbrygging og APAen ble godt mottatt på en ny liten pub og der er det seff hovedsaklig pilsdrikkende folk.
 
Jeg bare må spørre: hvorfor så mye skylling? Vil brygget bli helt koko om jeg f.eks brukte 20 liter til mesk og 6 liter til skylling? Evt bare 26 liter til mesk og ingen skylling?

Har liten erfaring med brygging, så ikke hold det mot meg at jeg spør :)
Ingen holder slikt mot deg her - det er noe av det vakre med dette forumet ;)

Gahr brygget neppe dette på Speidel, så det blir ikke helt overførbart, uansett må du lære ditt eget system å kjenne. Når det gjelder skylling ønsker du i utgangspunktet "så mye som mulig" - for du får ut mye ekstra godsaker da, men med diverse begrensninger som at du ikke vil skylle så mye at gravity blir for lav, eller at du begynner å trekke ut astringens som Oddvar nevner. Hvis jeg var deg ville jeg fylt til øverste strek (tilsvarer ca 26 liter) og så skylt med 5-7 liter vann. Jeg skylte med 5 liter og havnet på 67 i OG, så kunne nok skylt med et par liter til, hadde ca. 85% meskeutbytte (rører da under meskesteget). Brukte for øvrig 6 kg malt, ikke 5,8.
 
Oppskriften til Gahr er nok ikke basert på Speidel så jeg hadde startet med 22-23 liter vann og skyllt med 1 liter vann pr. kg malt.

Jeg har bestemt meg for å gå for denne oppskriften. Eller iallefall å ta utgangspunkt i denne. Det dukker imidlertid opp noen spørsmål:

1)
Skal jeg begynne meskingen på 67 grader i 90 min? Ser andre plasser at malten has i ved eks. 38 grader, for deretter å varmes gradvis opp.

2)
Har dere noen forslag til bruk av tørrgjær?
 
Pleier å meske inn på 50-60 grader selv når det ikke skal noen lave steps (ie weiss). På gjær er jo US-05 en klassiker for jobben.
 
60 minutter, ikke grader.
Noen mener det er bra med og gå opp til 70 og 75 grader til slutt, jeg har ikke erfart det betyr så mye men det skader neppe.
 
60 minutter, ikke grader.
Noen mener det er bra med og gå opp til 70 og 75 grader til slutt, jeg har ikke erfart det betyr så mye men det skader neppe.

Ja selvfølgelig. Hadde lest feil. Jeg blir bare litt forvirret av alle disse temperaturene for hvert steg under meskingen. Burde vel egentlig lese meg litt opp på hva som skjer med maltet underveis i prosessen. Noen som har litteratur å anbefale?
 
Tilbake
Topp