Tips til førstebrygg på Speidel 20l

Jeg brygger på Speidel 20 og jeg lar nesten all trub bli med over i gjæringskar. Det ser litt brutalt ut første timene i gjæringskaret men etterhvert komprimeres alt i bunnen og blir liggende som et tynt lag under gjæren. Jeg coldcrasher i 2-3 dager og stikker om i kar med sukkerlake på flaskedagen.

skulle det bli 1060 eller kanskje lavere siden mye vann er kokt bort, i såfall er det bare og erstatte fordampet vann.

Det var nok god avdamping ja. Vi fikk ikke målt hvor mye vi hadde før kok dessverre. Tror jeg må lage noen mål i speidelen for å regne litt mer eksakt på avkok. Og skulle bli 1064, så jeg er ganske fornøyd akkurat der. Er bare litt skuffet over lite utbytte. Men det er kanskje normalt? Kan kvernegraden på maltet ha noe å si? Og hvordan utfører folk her på forumet skyllingen på en Speidel? Tar dere ut de øverste ristene før dere skyller?

.. Det ble noen spørsmål.. :cool:

Jeg brygger på Speidel 20 og jeg lar nesten all trub bli med over i gjæringskar. Det ser litt brutalt ut første timene i gjæringskaret men etterhvert komprimeres alt i bunnen og blir liggende som et tynt lag under gjæren. Jeg coldcrasher i 2-3 dager og stikker om i kar med sukkerlake på flaskedagen.

Godt å vite at andre gjør det samme. Nå ser det ut som om det ligger 5 liter trub i gjæringsbøtta:eek: Har ikke skaffet meg kjøleskap for coldcrashing ennå. Vil det fungere å bruke nedkjølingsspiralen for å oppnå samme effekt, eller er det tiden i kombinasjon med temp. som gjør at alt bunnfeller til en kompakt masse?

Det var nok god avdamping ja. Vi fikk ikke målt hvor mye vi hadde før kok dessverre. Tror jeg må lage noen mål i speidelen for å regne litt mer eksakt på avkok. Og skulle bli 1064, så jeg er ganske fornøyd akkurat der. Er bare litt skuffet over lite utbytte. Men det er kanskje normalt? Kan kvernegraden på maltet ha noe å si? Og hvordan utfører folk her på forumet skyllingen på en Speidel? Tar dere ut de øverste ristene før dere skyller?

.. Det ble noen spørsmål.. :cool:
Jeg lar risten ligge når jeg skyller. Sist brygg hadde jeg 27 liter i gjæringskar, OG 1051. Det er omtrent 72% utbytte. Da rører jeg i mesken flere ganger, dette er viktig for å forbedre utbyttet. Jeg starter alltid med 5.5 kg malt (basemalt), lar dette meske i ca 30 min. Så tilsetter jeg spesialmalt, altså 6 kg malt totalt. Jeg PH-justerer også for optimal enzym-aktivitet.

Jeg lar risten ligge når jeg skyller. Sist brygg hadde jeg 27 liter i gjæringskar, OG 1051. Det er omtrent 72% utbytte. Da rører jeg i mesken flere ganger, dette er viktig for å forbedre utbyttet. Jeg starter alltid med 5.5 kg malt (basemalt), lar dette meske i ca 30 min. Så tilsetter jeg spesialmalt, altså 6 kg malt totalt. Jeg PH-justerer også for optimal enzym-aktivitet.

Hvordan i all verden får du så mye i gjæringskaret? Har du en oppskrift å dele? Brygger du på 20-liten du også? Jeg burde vel begynne å røre i mesken. Godt tips!

Satte en APA for litt siden med samme tall som Jørgen, 27 liter i karet og OG på 51. Viktig å merke seg at 72 er brewhouse efficiency, ikke meskeutbytte (det er en del høyere). Røring underveis i mesking er nøkkel for godt meskeutbytte.

Satte en APA for litt siden med samme tall som Jørgen, 27 liter i karet og OG på 51. Viktig å merke seg at 72 er brewhouse efficiency, ikke meskeutbytte (det er en del høyere). Røring underveis i mesking er nøkkel for godt meskeutbytte.

Hmmm.. Hvor mye vann mesker dere med? Og hvor mye bruker dere å skylle med? Hørtes jo helt fantastisk ut å kunne få så mye i karet..

Har startet tørrhumlingen, og tenkte jeg skulle måle SG.. Er det viktig å røre i brygget før man tar en prøve, eller gjelder dette bare når man måler OG under mesk?

Rører dere i brygget etter at humlen er tilsatt?

Rører aldri i brygget etter at gjæring er i gang (bortsett fra på flaskedag), prøver å ha minst mulig fikling nedi ølet. Tar prøve fra kran, og ja - det er før kok det er tricky å måle.

Vedr. ditt forrige spm: mesker inn med vann til øverste strek (ca. 26 liter), og skyller med opp til 10 (kommer selvfølgelig an på hva slags pre-boil jeg er ute etter), og så slenger jeg bare vann rett oppi hvis det fortsatt er for høy gravity. Bygger oppskriftene mine rundt ca. 6 kilo malt, og får da kanskje 20 liter i flaske på en godt humlet IPA, mens på lettere øl med mindre humle så kommer dette opp i 25-27 liter. Da er det fortsatt langt fra fullt før kok, så man kan sikkert presse enda mer ut, men jeg er meget godt fornøyd når jeg flasker over 25 liter med APA på 5.5%!

Når rører dere? Og hvor ofte? Tar dere bare opp meskerøret, ut med filtrene, og rører?

Må si meg mektig imponert over at dere får til over 25l godt øl ut av speidelen. APA står temmelig høyt på listen over kommende brygg.

Og tusen takk for god hjelp! (dette gjelder dere andre også) :)

Dette med røring i mesken forundre meg veldi siden jeg aldri har gjort det og utbytte er gjerne opp mot 95 %
Sikker på at dere rører um malten skikkelig i starten, det er jo ingen logikk i at røring skal ha noe for seg.

Omrøring gir bedre utbytte ved at du ødelegger de kanalene/veiene vannet lager i mesken. Dette er spesielt viktig når du mesker opp mot maks kapasitet.

Du pauser meskeprogrammet, skrur av vingemutteren, løfter tversoverrøret og deretter de to øverste filterne. Rør litt rundt og sett tilbake og gjenoppta programmet. Jeg gjør det som regel er par ganger underveis, på hovedstegene.

Omrøring gir bedre utbytte ved at du ødelegger de kanalene/veiene vannet lager i mesken. Dette er spesielt viktig når du mesker opp mot maks kapasitet.

Du pauser meskeprogrammet, skrur av vingemutteren, løfter tversoverrøret og deretter de to øverste filterne. Rør litt rundt og sett tilbake og gjenoppta programmet. Jeg gjør det som regel er par ganger underveis, på hovedstegene.

Skal straks til anskaffelse av Speidel 20 selv. Ingen fare for tanniner ved å røre i en kompakt mesk?

Hvis det er sånn speidelen herjer skal jeg aldri ha en slik :)
Når kontinuerlig skylling ikke lager kanaler hvorfor gjør speidelen det ? det er vel grunn til og se på den maskinen og rette opp årsaken.

Det der tror jeg er mer teori enn praktisk betydning. Vannet presses så jevnt gjennom filtrene at jeg ser ingen grunn til at det skulle bli kanaler. Har du gjort sammenliknende forsøk med dette?

Dette blir uansett synsing fra min (og sikkert fleres) side, så vi trenger ikke gå videre inn på det.

Poenget er uansett at de fleste erfarer økt utbytte ved å røre i mesken.

Men det er bortkastet tid og ikke andre fordeler og røre i mesken når det ikke trenges.

Det er høyst frivillig, men faktum er at mange erfarer at det gir høyere effektivitet.

Men med et meskeutbytte på hele 95% skjønner jeg jo at det ikke er nødvendig for din del. Hva er hemmeligheten bak et så høyt tall?

Tilbake
Topp