NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Andrimne American IPA
Øltype: E. IPA
Antall poeng i konkurransen: 44 av 50
OG: 1.063
FG: 1.015
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter: 85 IBU
Vørtermengde: 22,5 l
Sluttvolum:   21   l

Malt & sukker
5800 gram  100 %      Castle pale malt   7-9 EBC    

Vann
14,5 liter til innmesking
26   liter til skylling

Meskeskjema
90 min    67 ºC

Humle
80 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid 90 min
40 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid 15 min
50 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid  5 min
50 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel tørrhumle i sekundærkar

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   Wyeast 1056, 1. liters starter

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    6   dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring  7   dager ved 20 ºC
Lagring                  120 dager ved 15 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig
Bryggedato: 06.10.2006
Tappedato:  19.10.2006

Kommentar: 120 g farin til priming (maks 200 ord)[/size][/tt]

V

Vidar Ø

Hei,
Fremdeles en nybegynner, og setter pris på litt råd fra erfarne bryggere
Jeg er interessert i å prøve denne IPAen, men synes muligens en bitterhet på 85 er noe høyt. Tror du denne vil bli "kjip" hvis vi reduserer humlen forholdsmessig så IBU ender på ca 60-65?
Lurer også på om E. IPA betyr Engelsk IPA, selv om det i navnet står American IPA? Jeg er mest glad i den engelske typen, ala "Proper Job" ol, hvor ikke humlen er altfor dominerende.
Kan man benytte en vanlig Safala S-04 tørrgjør her, tror du?
(Tenker bare på hva vi har i hus).
Setter pris på svar. Mvh Vidar

Jeg kan prøve å svare: Dette er defintivt en amerikansk IPA. "E" står nok for den klassen ølet stilte i under NM. En engelsk IPA vil normalt sett bli brygget med engelsk humle og gjær, men tror jeg har lest et sted at det er amerikanske humler i Proper Job .Kan aldri i verden tenke meg at Proper Job ligger i nærheten av 85 IBU heller. Kanskje rundt 50.. . Du kan alltids bytte gjær i enhver oppskrift, men ikke uten at det forandrer ølet betydelig (ikke nødvendigvis til det verre). Ønsker du å bruke gjæren i denne oppskriften, men heller vil benytte tørrgjær? Da kan du benytte US-05. Det skal være samme gjæren.

Ole Bråten

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst å prøve meg på en versjon av denne. Tenkte å få 23-25 liter ferdig øl.

Jeg tenkte å blande følgende type malt: pale malt (marris otter), munchenermalt, white wheat malt, caramalt/crystalmalt 20L.

Altså samme som Nøgne Ø, mer eller mindre.

Har planer om å bare bruke casade humle.

Norm som kan veilede meg litt med mengder sv makt og humle her?

Vil ha en ganske godt humlet IPA

På forhånd, takk!

Gahr

Norbrygg-medlem
Tja, følger du oppskriften over, men justerer for de ekstra malttypene (f.eks. 5 % hver av münchener, hvete og caramalt), har du en relativt godt balansert IPA. Øker du humlemengdene på 15 og 5 min. samt tørrhumlingen til 60 g, får du litt mer kick i aromaen.

Brygget denne for en stund siden og fulgte da denne oppskriften slavisk. Sitter nå med en i hånda.....jeg sitter her og humrer for meg selv for hver slurk! Maaaakan så godt!:) så enkelt det kan gjøres! Anbefales på det varmeste å brygge dette! Takk Gahr!:)

Sitter med noe ganske likt denne i handa nå. Laget oppskrifta før jeg så denne, men ikke veldig ulikt: 100 % pale ale malt, 1061 OG, 1012 FG og 90@60, 50@15, 50@5 og 60@tørr gram 5 % Cascade. Snadder!

Tydelig at steinkjer-bygg er glad i godt øl:) sprang på bakke brygg og kjøpte malt, humle og gjær etter jobb idag. Kan aldri gå tom for denne:) brygging skjer på søndag. På nytt oppsett. Håper det funker like bra som planene mine da jeg bygde det var:)

Ole Bråten

Norbrygg-medlem
Tøft! Tenkte å brygge denne i helga jeg også, blir vel lørdag eller søndag. Har en American Brown Ale som skal flaskes på søndag også, så må vel bare sette i gang å vaske flasker  :noway:

Ole Bråten

Norbrygg-medlem
Satt å lekte meg litt med en oppskrift, noen som kan svare meg på om jeg er helt på jordet, eller om dette er ei brukbar oppskrift? Ferdig øl, 23-25 liter.

Cascade single hop (American IPA)

Original Gravity (OG): 1.053  (°P): 13.1
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):        5.21 %
Colour (SRM):          6.4  (EBC): 12.5
Bitterness (IBU):      86.8  (Tinseth)

6200g - Pale Malt
800g - Wheat Malt
550g - Crystal 20
450g - Munich II

90g - Cascade (7% Alpha) @ 90 Minutes (Boil)
50g - Cascade (7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
50g - Cascade (7% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
60g - Cascade (7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

Single step Infusion at 66°C for 75 Minutes. Boil for 90 Minutes

Fermented at 20°C with WLP007 - Dry English Ale

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg ville kjørt opp OG-en for å få balanse mot den høye IBU-en. Med 1.053 i OG er du i typisk pale ale-land, og da blir det mye med 86 IBUs. Hadde i alle fall økt OG med 1.010.

Heisann, tenkjer å bryggje denne på ein Speidel 50l, men er litt usikker på korleis ein bør beregne skylling. På Speidelen bør ein ha meir i meskemengd. Nokon som har erfaring med det?

Åpnet i går en av de siste flaskene av et brygg av denne oppskriften som jeg flasket 20.05.2012
Fint øl fortsatt, men det var mye bedre "ferskt" (Etter ca 4 ukers lagring)

Bjorn

har en WLP007 english ale starter og skulle brygge en DIPA helt frem til at jeg fant ut at jeg ikke hadde Columbus  :(
Cascade har jeg derimot masse av og Andrimne am IPA er en øl jeg har hatt veldig lyst til å lage.
Vil det gå greit med WLP007 istedenfor  Wyeast 1056?
Evt hvilken forskjell vil det være i smaken?

Bjorn skrev:
har en WLP007 English ale starter og skulle brygge en DIPA helt frem til at jeg fant ut at jeg ikke hadde Columbus  :(
Cascade har jeg derimot masse av og Andrimne am IPA er en øl jeg har hatt veldig lyst til å lage.
Vil det gå greit med WLP007 istedenfor  Wyeast 1056?
Evt hvilken forskjell vil det være i smaken?

Syns 007 er ørlite tyggegummiaktig, som S04 bare mye mer dempet, i veldig lyse, lavthumlede alkoholsvake øl, men til en IPA er den helt suveren. Gi gass :)
Tror ikke du vil klare å skille 1056 fra 007 i en IPA.

Topp