NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Ta det med ro, alt bunnefeller i gjæringskaret uansett.

Du bør for øvrig generelt satse mer på å treffe riktig OG / FG enn å treffe riktig volum. Om du bommer mye på volum kan du enkelt justere humletilsetningene tilsvarende.

Hvor mye det damper av avhenger av flere faktorer, de mest sentrale er hvor kraftig du koker og hvor vid kjelen er og hvor lang tid du bruker på nedkjøling. I en standard 36l kjele pleier jeg å ligge på ca 2 liter i timen +/-.


Tror jeg var litt konservativ med skyllingen. Kanskje jeg også prøver å lage et oppsett for å resirkulere gjennom mesken neste runde også. Burde jeg da kutte noe av mengden til tørrhumling? Liker litt ekstra humle-aroma, så kanskje jeg skal holde meg i 40-50 gramsområdet.

Takk for tilbakemeldingen forresten!
 
Sist redigert:
Nei resirkulering henger vel ikke sammen med mengde tørrhumle. Det er først å fremst å få klar vørter man gjør dette. Etter gjæring legger grumset seg på bunnen uansett. Men grums stjeler plass i gjæringskaret og er uønsket hvis man skal vaske gjæren.
 
Nei resirkulering henger vel ikke sammen med mengde tørrhumle. Det er først å fremst å få klar vørter man gjør dette. Etter gjæring legger grumset seg på bunnen uansett. Men grums stjeler plass i gjæringskaret og er uønsket hvis man skal vaske gjæren.

Hehe, nå tror jeg enten jeg formulerte meg dårlig, eller så lever du opp til navnet ditt! Med tanke på hvor uklar og grumsete vørteren min ble, tror jeg at jeg prøver meg på resirkulering ved neste anledning var det jeg mente. Spørsmålet om tørrhumling var separat!
 
Brygget denne som mitt første brygg fordi jeg syntes oppskriften så enkel og grei ut, pluss at jeg liker IPA.
Den ble kjempegod, på tross av at ting ikke gikk helt etter boken. Meskingen, for eksempel, var bortimot krise med temperaturer i hytt og gevær.
Jeg fulgte oppskriften slavisk utenom gjæren, jeg brukte US-05 ettersom jeg ikke har utstyr for å sette starter (enda).
Denne blir nok brygget flere ganger, godt mulig med pellets i stedet for hele kongler, har inntrykk av at de er noe vanskelige å få tak i.

Dette må være den perfekte nybegynner-oppskrift! Enkelt og greit, og ølet blir kjempegodt selv om man knoter litt i bryggingen.
 
Tilbake
Topp