NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Kjør mashout hvis du vil og kan. Ølet ble brygget slik det ble pga. utstyret. I dag ville jeg mesket annerledes, men det blir godt uansett. Skyllevannet bør du uansett holde på 75-80 °C.
Hei,
Er det lov å spørre om hvordan du ville mesket denne om du skulle gjort det i dag?

Mvh,
Kjell B.
 
Antakeligvis slik:

63 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Men det viktigste er å få god utgjæring med ditt eget system, ikke å stegmeske bare for å stegmeske.
 
Tja, følger du oppskriften over, men justerer for de ekstra malttypene (f.eks. 5 % hver av münchener, hvete og caramalt), har du en relativt godt balansert IPA. Øker du humlemengdene på 15 og 5 min. samt tørrhumlingen til 60 g, får du litt mer kick i aromaen.
Gahr...mener du at alle disse tre humle tilsettninger skal være 60 gram?
 
Da skal jeg brygge denne i neste uke. Men Castle Pale Malt er ikke å få fatt i. Noen som har noen erfaringer med å bytte denne med Maris Otter og bytte gjær til Us-05 eller WLP051?
 
Brygget denne i starten av februar med Bestmalz sin pale og gjæret med US-05, smaker fortreffelig og er allerede på vei til å bli utrydningstruet... :)
 
Hehe, det tar jeg som et veldig kvalitetstegn...:) Skal fortelle her i tråden etterhvert hvordan det gikk.
 
Da nærmer det seg bryggedag:

Effektivitet: 61%

BIAB, 23 liter

8 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
80 g Cascade [7.00 %] - Boil 90.0 min
1 stk Whirlfloc Tablet (Boil 15.0 mins)
50 g Cascade [7.00 %] - Boil 15.0 min
50 g Cascade [7.00 %] - Boil 5.0 min
California Ale V (White Labs #WLP051) [35.49 ml] (slurry)
50 g Cascade [7.00 %] - Dry Hop 5.0 Days

Infusjonsmesk 60 min. 67 grader
Forventet OG: 1.067
Forventet FG: 1.016
 
Sist redigert:
Hei!
Denne virket veldig fristende! Men skal den virkelig lagres i 3 måneder før den drikkes? Høres forferdelig ut for en øltørst og utålmodig sjel.
 
Stusser litt selv på lagringstiden. IPA/humledrevne øl er vel regnet mere som ferskvare enn lagringsvare, men har ikke erfaring med akkurat denne. Det er det mange andre som kan svare bedre på.
Men Gahr har jo laget en annen oppskrift på American IPA hvor lagringstiden er betydelig kortere, http://www.bryggselv.no/Media/Multicase/Documents/Oppskrifter/American IPA.pdf
@Miguel liker jo å drikke IPA'ene sine fra heverten mer eller mindre, blodfersk. Sier at de taper seg etter to sekunder i romtemperatur ;)
 
Hei.

Håper noen er litt overbærende og kan svare meg på noen kjappe spørsmål:)

Tenkte jeg skulle brygge denne til helga og har bestilt alt av råvarer, men fikk kunn tak i cascade alpha 9,2 %. Hvordan vil dette påvirke ølet og hvordan eventuelt utregne korrekt mengde til 30 liter ferdig vørter med OG 1063??
 
Hei.

Håper noen er litt overbærende og kan svare meg på noen kjappe spørsmål:)

Tenkte jeg skulle brygge denne til helga og har bestilt alt av råvarer, men fikk kunn tak i cascade alpha 9,2 %. Hvordan vil dette påvirke ølet og hvordan eventuelt utregne korrekt mengde til 30 liter ferdig vørter med OG 1063??
Legg inn oppskriften i et bryggeprogram, f.eks beercalc. Legg inn samme mengde på 15 og 5 min samt tørrhumle, juster bitterhumle til ønsket IBU.
 
Har brygget denne i helgen, og så klarte jeg å tilsette for mye spraymalt og havnet på OG 1067. Hva vil dette bety for smaken?
 
Ingen negative konsekvenser. Du får berre litt sterkere øl og det er ikkje det verste som kan hende

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
(Bitte)litt mindre bidrag fra humla. Hvor mye mindre bitterhet finner du ut i f eks beercalc.
Ikke noe å ligge våken om natten og tenke på.
 
Heisann!

Brygga denne i helgen vha BIAB. Fylte ca 29 liter i kjelen og fulgte ellers oppskriften. Skylte kun til jeg hadde rimelig fullt kokekar. Ender nok opp med nærmere 17-18 liter enn 21, kanskje jeg burde fylt kjelen til randen. Brukte en 36 liters kjele, hvor mye avdamping må jeg regne med i løpet av 90 minutters koking? Endte for øvrig opp med OG på 1.063-1.064, så der traff jeg i det minste.

Det er første gang jeg har brukt BIAB, og valgte å ikke resirkulere vørteren etter mesk. Bør man alltid gjøre det? Oppdaget en masse partikler og uklarheter da jeg startet kokingen. Kan jeg ha rørt for mye under mesking? Hadde inntrykket av at ved bruk av meskepose gjorde det godt med røring under mesking, uten at jeg helt husker hvordan jeg har fått det for meg. Kanskje det var en megaglipp.
 
Ta det med ro, alt bunnefeller i gjæringskaret uansett.

Du bør for øvrig generelt satse mer på å treffe riktig OG / FG enn å treffe riktig volum. Om du bommer mye på volum kan du enkelt justere humletilsetningene tilsvarende.

Hvor mye det damper av avhenger av flere faktorer, de mest sentrale er hvor kraftig du koker og hvor vid kjelen er og hvor lang tid du bruker på nedkjøling. I en standard 36l kjele pleier jeg å ligge på ca 2 liter i timen +/-.
 
Tilbake
Topp