1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

En tråd i 'Lys ale' startet av Webmaster, 22 Apr 2009.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da har jeg ikke smakt en fyldig IPA, men trodde at tørrhet i en IPA var litt uskreven regel.

2. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg liker godt ipa med litt fylde

Runar Stock og kintii liker dette.
  3. Stig Aa.

Stig Aa.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg refererte kun til BJCP Style Guidelines. Her listes amerikanske Ipa med en EBC på 12-29.

Men det handler vel mest om at jeg selv liker ipaen med litt farge, så jeg får trikse litt på oppskriften selv.

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ah.En smule krystallmalt tar seg av fargen, men også smaken, ifht oppskriften. Med mindre du vil lage akkurat denne, så skader jo absolutt ikke litt krystallmalt.

5. Montebellobrygg

Montebellobrygg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Planlegger å brygge denne i dag som mitt første brygg, og har et spørsmål. Bør man ikke kjøre en 15 min mash out på 78 grader på denne? Eller skal skylling også gjøres på 67 grader?

6. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjør mashout hvis du vil og kan. Ølet ble brygget slik det ble pga. utstyret. I dag ville jeg mesket annerledes, men det blir godt uansett. Skyllevannet bør du uansett holde på 75-80 °C.

7. Montebellobrygg

Montebellobrygg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for oppklaringen Gahr:)

8. Lapsklaus

Lapsklaus
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brygget denne i dag på BB30. Fulgte oppskriften ganske nøyaktig med endret litt underveis.

Mesking: Måtte øke vannmengden til meskingen med 3 liter. 14.5 liter ble altfor tykt. Ble graut. Mesket på 67 grader i 100 min. Deretter kort utmesk, ca 10 min, på 80 grader.

Skylling: Skylte med 23 liter og endte opp med et sluttvolum på 23 liter. Skyllingen brukte jeg ca 45 min på.

Gjæring: Brukte Safale US-5 som erstatning for starteren.

Pre-boil SG var 1.048, omregnet til 23 grader

SG før gjæring var 1.054.

Dette er min andre batch noensinne, så jeg håper dette gikk sånn noenlunde greit..

9. Fredda

Fredda
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du bør alltid tilpasse oppskriftene til ditt utstyr, spesielt når det kommer til mengde mesk og skyllevann :) På en BB30 bør du alltid ligge på rundt 3,5l vann per kg malt under mesking.

Lapsklaus liker dette.
  10. Lapsklaus

Lapsklaus
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva menes det her med sekundærgjæring på samme temp som primærgjæring? Er poenget at den skal stikkes om? Tror ikke jeg helt skjønner hva sekundærgjæring er. I samme slengen lurer jeg på den siste humlen som skal gjøres i sekundærkar. Hva menes med det? Har det sammenheng med sekundærgjæringen, da? Sikkert basalkunnskap dette, men jeg ble litt forvirret..

11. Runar Stock

Runar Stock
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Sekundærgjæring kaller vi det som foregår etter stormgjæring og den mest aktive gjæringa er over. Vi nordmenn flest har ikke for vane å stikke om til nytt kar. Amerikanere derimot stikker om til nytt kar omså når det skulle være. La det bare stå på samme kar, og legg humla oppi etter 6 dager.

Stig Aa. liker dette.
  12. Lapsklaus

Lapsklaus
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, ok..takk. Det var oppklarende!

Sent from my iPhone using Tapatalk

13. Lapsklaus

Lapsklaus
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvorfor stikker man/amerikanerne om midt i gjæringen, forresten?

Sent from my iPhone using Tapatalk

14. Thorgrim Skreosen

Thorgrim Skreosen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En grunn er at da får man bevegelse i gjæren igjen som KAN få den til å gjære mer ut. Har man god kontroll på gjæring trengs ikke dette.

Det er også delte meninger om gjæren og trubbet i primærkaret setter usmaker.

15. Gunnar Gunnarson

Gunnar Gunnarson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kommentar: 120 g farin til priming (maks 200 ord)[/size][/tt][/QUOTE]

er dette til flasking/ Karbonering?

16. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Yep.

17. Gunnar Gunnarson

Gunnar Gunnarson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis jeg beholder maltmengden, men reduserer humlemengden til ca 100 gram vil jeg få en greit malansert pale ale da?

18. Meklenborg

Meklenborg
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du bør nok redusere maltmengden også hvis du skal sikte deg inn på en balansert APA. BU/GU bør ligge på en cirka 0.8. Eks. IBU 40 / OG 50. Beholder du maltmengden og bare reduserer humlen kan du vel fort ryke på en ubalansert IPA.

19. Gunnar Gunnarson

Gunnar Gunnarson
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har en flott oppskroft på en smash Pale ale?

20. Gerhardsen

Gerhardsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har prøvd å lagre den ca. 4 uker ved ca. 12-16 grader, feedback?

Del denne siden