NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Jeg refererte kun til BJCP Style Guidelines. Her listes amerikanske Ipa med en EBC på 12-29.

Men det handler vel mest om at jeg selv liker ipaen med litt farge, så jeg får trikse litt på oppskriften selv.
 
Jeg refererte kun til BJCP Style Guidelines. Her listes amerikanske Ipa med en EBC på 12-29.

Men det handler vel mest om at jeg selv liker ipaen med litt farge, så jeg får trikse litt på oppskriften selv.

Ah.En smule krystallmalt tar seg av fargen, men også smaken, ifht oppskriften. Med mindre du vil lage akkurat denne, så skader jo absolutt ikke litt krystallmalt.
 
Planlegger å brygge denne i dag som mitt første brygg, og har et spørsmål. Bør man ikke kjøre en 15 min mash out på 78 grader på denne? Eller skal skylling også gjøres på 67 grader?
 
Kjør mashout hvis du vil og kan. Ølet ble brygget slik det ble pga. utstyret. I dag ville jeg mesket annerledes, men det blir godt uansett. Skyllevannet bør du uansett holde på 75-80 °C.
 
Brygget denne i dag på BB30. Fulgte oppskriften ganske nøyaktig med endret litt underveis.

Mesking: Måtte øke vannmengden til meskingen med 3 liter. 14.5 liter ble altfor tykt. Ble graut. Mesket på 67 grader i 100 min. Deretter kort utmesk, ca 10 min, på 80 grader.

Skylling: Skylte med 23 liter og endte opp med et sluttvolum på 23 liter. Skyllingen brukte jeg ca 45 min på.

Gjæring: Brukte Safale US-5 som erstatning for starteren.

Pre-boil SG var 1.048, omregnet til 23 grader

SG før gjæring var 1.054.

Dette er min andre batch noensinne, så jeg håper dette gikk sånn noenlunde greit..
 
Du bør alltid tilpasse oppskriftene til ditt utstyr, spesielt når det kommer til mengde mesk og skyllevann :) På en BB30 bør du alltid ligge på rundt 3,5l vann per kg malt under mesking.
 
[tt][size=10pt]Generell informasjon

50 gram Cascade 6,7 % alfa hel tørrhumle i sekundærkar

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring 6 dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring 7 dager ved 20 ºC
Lagring 120 dager ved 15 ºC

Hva menes det her med sekundærgjæring på samme temp som primærgjæring? Er poenget at den skal stikkes om? Tror ikke jeg helt skjønner hva sekundærgjæring er. I samme slengen lurer jeg på den siste humlen som skal gjøres i sekundærkar. Hva menes med det? Har det sammenheng med sekundærgjæringen, da? Sikkert basalkunnskap dette, men jeg ble litt forvirret..
 
Hva menes det her med sekundærgjæring på samme temp som primærgjæring? Er poenget at den skal stikkes om? Tror ikke jeg helt skjønner hva sekundærgjæring er. I samme slengen lurer jeg på den siste humlen som skal gjøres i sekundærkar. Hva menes med det? Har det sammenheng med sekundærgjæringen, da? Sikkert basalkunnskap dette, men jeg ble litt forvirret..
Sekundærgjæring kaller vi det som foregår etter stormgjæring og den mest aktive gjæringa er over. Vi nordmenn flest har ikke for vane å stikke om til nytt kar. Amerikanere derimot stikker om til nytt kar omså når det skulle være. La det bare stå på samme kar, og legg humla oppi etter 6 dager.
 
Hvorfor stikker man/amerikanerne om midt i gjæringen, forresten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

En grunn er at da får man bevegelse i gjæren igjen som KAN få den til å gjære mer ut. Har man god kontroll på gjæring trengs ikke dette.

Det er også delte meninger om gjæren og trubbet i primærkaret setter usmaker.
 
Hvis jeg beholder maltmengden, men reduserer humlemengden til ca 100 gram vil jeg få en greit malansert pale ale da?

Du bør nok redusere maltmengden også hvis du skal sikte deg inn på en balansert APA. BU/GU bør ligge på en cirka 0.8. Eks. IBU 40 / OG 50. Beholder du maltmengden og bare reduserer humlen kan du vel fort ryke på en ubalansert IPA.
 
Tilbake
Topp