NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

Rom ble ikke brygget på en dag, og best som man synes man begynner å få kontroll dukker det opp nye, men elementære ting, som har gått hus forbi. På et så stort felt som brygging  er, skal det selvsagt noe til å få med seg alt, men jeg er litt flau av å måtte spørre: Hvorfor mesker du denne på 90, i stedet for 60? Jeg trodde det bare var Pils Malt som skulle ha 90..... :roedme:
 
Fossdal skrev:
Rom ble ikke brygget på en dag, og best som man synes man begynner å få kontroll dukker det opp nye, men elementære ting, som har gått hus forbi. På et så stort felt som brygging  er, skal det selvsagt noe til å få med seg alt, men jeg er litt flau av å måtte spørre: Hvorfor mesker du denne på 90, i stedet for 60? Jeg trodde det bare var Pils Malt som skulle ha 90..... :roedme:

Nå er oppskriften noen år gammel, og da jeg brygget dette ølet mesket jeg stort sett alle ølene i 90 minutter. Det viktige er ikke tiden som sådan, men å meske for god utgjæring. Jeg tror ellers du kanskje forveksler mesketid med koketid når det gjelde pilsnermalt. Det er vanlig å koke i 90 min. når ølet er basert på pilsnermalt fordi man vil koke bort DMS.
 
Fossdal skrev:
Rom ble ikke brygget på en dag, og best som man synes man begynner å få kontroll dukker det opp nye, men elementære ting, som har gått hus forbi. På et så stort felt som brygging  er, skal det selvsagt noe til å få med seg alt, men jeg er litt flau av å måtte spørre: Hvorfor mesker du denne på 90, i stedet for 60? Jeg trodde det bare var Pils Malt som skulle ha 90..... :roedme:

Nå er oppskriften noen år gammel, og da jeg brygget dette ølet mesket jeg stort sett alle ølene i 90 minutter. Det viktige er ikke tiden som sådan, men å meske for god utgjæring. Jeg tror ellers du kanskje forveksler mesketid med koketid når det gjelde pilsnermalt. Det er vanlig å koke i 90 min. når ølet er basert på pilsnermalt fordi man vil koke bort DMS.
 
Takk for svar!  Jeg har brygget veldig lite med pilsmalt, og de gangene jeg har gjort det har jeg brukt oppskrifter som mesket i 60min. Men jeg har innbilt meg at de oppskriftene som mesket i 90 min inneholdt pilsnermalt.  
 
mariukor skrev:
Heisann, tenkjer å bryggje denne på ein Speidel 50l, men er litt usikker på korleis ein bør beregne skylling. På Speidelen bør ein ha meir i meskemengd. Nokon som har erfaring med det?

Noen som hadde et svar på denne?
 
Hei,

Skal prøve meg på denne. Stusser litt på vannmegden 40,5 liter totalt. :jaha:. Skal brygge denne BIAB. Bruker vanligvis 5 liter til skylling, noen forslag?

Mvh
Ove
 
Skyll til du har fullt volum i kokekaret. Ikke bry deg om det som står i oppskriften.
 
Hei, og takk for svar.  Kan jeg da bruke 27 liter til mesk og 5 liter til skylling? Det er det jeg har brukt på dine andre oppskrifter (  :skitbra: ) som ender på  ca. 20 liter, men da har vannmegnden også vært mindre. Eller bør jeg bruke 40 liter vann om jeg har plass til det?

Ove
 
Brygget denne med Maris Otter og safale-05 tørrgjær. Helt konge! Har erfart at koking i 90 min gjør ølet mitt mye klarere og reduserer DMS betraktelig, også på pale malt.
Summer Ale kokt i 90 min og bruk av 05 (evt wlp 001) gjær, gir øl man kan frelse den mest innbitte "drikker-bare-pils" fantast med.
 
Med en OG på 63 og en IBU på 85 skulle det bli drøyt 1,3. Vær obs på at jeg bruker Greg Noonans tall for humleutbytte.
 
ja, det var jeg klar over.

Jeg brygget noe likt denne, med litt Munich i tillegg. Fikk en ratio på 1,2 (Tinseth), og syns den var ganske ubalansert.
Det er nok flere ting som spiller inn på det, men greit å vite hvor originalen havnet.
 
skal lage min første IPA  og tenker jeg skulle prøve å lage denne.  : )

Og så  lurer jeg  på om å tilsette bjørnebær i den.  Går det?  om så, når tilsetter en bær ?
 
Da skal jeg prøve denne i helga  :)

Har handlet inn 3xWyeast 1056 fersk gjær og 250 gram Cascade humle.
Fant ikke Castle Pale Malt, men kjøpte Muntons Maris Otter Pale Ale, regner med det går bra?

Når det står sluttvolum 21 L, er det vørtermengden før gjæra tilsettes?
 
Brygget denne på fredag 25/4 og det ser veldig bra ut!

Bare litt problemer med logistikken.
Pga. reise får vi ikke flasket før 15-20. mai. Er det et problem at vi tørrhumler i ca 2 uker, og ikke 1 uke, som oppskriften sier, før ølet flaskes?
Mvh Vidar
 
Jeg anntar at sluttvolum betyr at det er det som man faktisk flasker eller putter på fat?

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Vurderer å brygge denne siden den har fått så mye god omtale, men er den ikke litt for lys i fargen? Skal ikke amerikansk IPA ligge på 12-29 i EBC?
 
Det er vel ingen håndfast definisjon på fargen til en IPA? F.eks du har Brewdog sin Punk IPA, Kanskje akkurat litt på den svakere siden med sine 5,6%, men dog, den er brygget på maris otter extra pale. Og så har du svart IPA/Cascadian, noen mener det skal være en egen stil, men det er fortsatt en IPA. Selv anser jeg IPA litt som Saisons mtp fargen, at mye er lov. Det er vel mest humla, tørheten og "fravær" av maltpreg som definerer en IPA
 
Det er vel ingen håndfast definisjon på fargen til en IPA? F.eks du har Brewdog sin Punk IPA, Kanskje akkurat litt på den svakere siden med sine 5,6%, men dog, den er brygget på maris otter extra pale. Og så har du svart IPA/Cascadian, noen mener det skal være en egen stil, men det er fortsatt en IPA. Selv anser jeg IPA litt som Saisons mtp fargen, at mye er lov. Det er vel mest humla, tørheten og maltpreget som definerer en IPA
Og det er ikkje alle IPAer som er tørre. ...........
 
Tilbake
Topp