NM 07 LA1 - Andrimne American IPA - Gahr Smith-Gahrsen (Bergen)

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: Andrimne American IPA
Øltype: E. IPA
Antall poeng i konkurransen: 44 av 50
OG: 1.063
FG: 1.015
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter: 85 IBU
Vørtermengde: 22,5 l
Sluttvolum:   21   l

Malt & sukker
5800 gram  100 %      Castle pale malt   7-9 EBC    

Vann
14,5 liter til innmesking
26   liter til skylling

Meskeskjema
90 min    67 ºC

Humle
80 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid 90 min
40 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid 15 min
50 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel koketid  5 min
50 gram    Cascade 6,7 % alfa  hel tørrhumle i sekundærkar

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   Wyeast 1056, 1. liters starter

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    6   dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring  7   dager ved 20 ºC
Lagring                  120 dager ved 15 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig
Bryggedato: 06.10.2006
Tappedato:  19.10.2006

Kommentar: 120 g farin til priming (maks 200 ord)[/size][/tt]
 
Hei,
Fremdeles en nybegynner, og setter pris på litt råd fra erfarne bryggere
Jeg er interessert i å prøve denne IPAen, men synes muligens en bitterhet på 85 er noe høyt. Tror du denne vil bli "kjip" hvis vi reduserer humlen forholdsmessig så IBU ender på ca 60-65?
Lurer også på om E. IPA betyr Engelsk IPA, selv om det i navnet står American IPA? Jeg er mest glad i den engelske typen, ala "Proper Job" ol, hvor ikke humlen er altfor dominerende.
Kan man benytte en vanlig Safala S-04 tørrgjør her, tror du?
(Tenker bare på hva vi har i hus).
Setter pris på svar. Mvh Vidar
 
Jeg kan prøve å svare: Dette er defintivt en amerikansk IPA. "E" står nok for den klassen ølet stilte i under NM. En engelsk IPA vil normalt sett bli brygget med engelsk humle og gjær, men tror jeg har lest et sted at det er amerikanske humler i Proper Job .Kan aldri i verden tenke meg at Proper Job ligger i nærheten av 85 IBU heller. Kanskje rundt 50.. . Du kan alltids bytte gjær i enhver oppskrift, men ikke uten at det forandrer ølet betydelig (ikke nødvendigvis til det verre). Ønsker du å bruke gjæren i denne oppskriften, men heller vil benytte tørrgjær? Da kan du benytte US-05. Det skal være samme gjæren.
 
Jeg har lyst å prøve meg på en versjon av denne. Tenkte å få 23-25 liter ferdig øl.

Jeg tenkte å blande følgende type malt: pale malt (marris otter), munchenermalt, white wheat malt, caramalt/crystalmalt 20L.

Altså samme som Nøgne Ø, mer eller mindre.

Har planer om å bare bruke casade humle.

Norm som kan veilede meg litt med mengder sv makt og humle her?

Vil ha en ganske godt humlet IPA

På forhånd, takk!
 
Tja, følger du oppskriften over, men justerer for de ekstra malttypene (f.eks. 5 % hver av münchener, hvete og caramalt), har du en relativt godt balansert IPA. Øker du humlemengdene på 15 og 5 min. samt tørrhumlingen til 60 g, får du litt mer kick i aromaen.
 
Brygget denne for en stund siden og fulgte da denne oppskriften slavisk. Sitter nå med en i hånda.....jeg sitter her og humrer for meg selv for hver slurk! Maaaakan så godt!:) så enkelt det kan gjøres! Anbefales på det varmeste å brygge dette! Takk Gahr!:)
 
Sitter med noe ganske likt denne i handa nå. Laget oppskrifta før jeg så denne, men ikke veldig ulikt: 100 % pale ale malt, 1061 OG, 1012 FG og 90@60, 50@15, 50@5 og 60@tørr gram 5 % Cascade. Snadder!
 
Tydelig at steinkjer-bygg er glad i godt øl:) sprang på bakke brygg og kjøpte malt, humle og gjær etter jobb idag. Kan aldri gå tom for denne:) brygging skjer på søndag. På nytt oppsett. Håper det funker like bra som planene mine da jeg bygde det var:)
 
Tøft! Tenkte å brygge denne i helga jeg også, blir vel lørdag eller søndag. Har en American Brown Ale som skal flaskes på søndag også, så må vel bare sette i gang å vaske flasker  :noway:
 
Satt å lekte meg litt med en oppskrift, noen som kan svare meg på om jeg er helt på jordet, eller om dette er ei brukbar oppskrift? Ferdig øl, 23-25 liter.

Cascade single hop (American IPA)

Original Gravity (OG): 1.053  (°P): 13.1
Final Gravity (FG):    1.013  (°P): 3.3
Alcohol (ABV):        5.21 %
Colour (SRM):          6.4  (EBC): 12.5
Bitterness (IBU):      86.8  (Tinseth)

6200g - Pale Malt
800g - Wheat Malt
550g - Crystal 20
450g - Munich II


90g - Cascade (7% Alpha) @ 90 Minutes (Boil)
50g - Cascade (7% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
50g - Cascade (7% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
60g - Cascade (7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)


Single step Infusion at 66°C for 75 Minutes. Boil for 90 Minutes

Fermented at 20°C with WLP007 - Dry English Ale
 
Jeg ville kjørt opp OG-en for å få balanse mot den høye IBU-en. Med 1.053 i OG er du i typisk pale ale-land, og da blir det mye med 86 IBUs. Hadde i alle fall økt OG med 1.010.
 
Heisann, tenkjer å bryggje denne på ein Speidel 50l, men er litt usikker på korleis ein bør beregne skylling. På Speidelen bør ein ha meir i meskemengd. Nokon som har erfaring med det?
 
Åpnet i går en av de siste flaskene av et brygg av denne oppskriften som jeg flasket 20.05.2012
Fint øl fortsatt, men det var mye bedre "ferskt" (Etter ca 4 ukers lagring)
 
har en WLP007 english ale starter og skulle brygge en DIPA helt frem til at jeg fant ut at jeg ikke hadde Columbus  :(
Cascade har jeg derimot masse av og Andrimne am IPA er en øl jeg har hatt veldig lyst til å lage.
Vil det gå greit med WLP007 istedenfor  Wyeast 1056?
Evt hvilken forskjell vil det være i smaken?
 
Bjorn skrev:
har en WLP007 English ale starter og skulle brygge en DIPA helt frem til at jeg fant ut at jeg ikke hadde Columbus  :(
Cascade har jeg derimot masse av og Andrimne am IPA er en øl jeg har hatt veldig lyst til å lage.
Vil det gå greit med WLP007 istedenfor  Wyeast 1056?
Evt hvilken forskjell vil det være i smaken?

Syns 007 er ørlite tyggegummiaktig, som S04 bare mye mer dempet, i veldig lyse, lavthumlede alkoholsvake øl, men til en IPA er den helt suveren. Gi gass :)
Tror ikke du vil klare å skille 1056 fra 007 i en IPA.
 
Tilbake
Topp