Gamlebyen Håndbryggeri bygger om

Se på nummereringen på terminalene. 13 og 14 er strøm til releet. 1-4 er NC 5-8 er NO og 9-12 er C. F.eks er 1, 5 og 9 sammen. Ser du på tegningen jeg laget er 9 C og 5 NO.
 
Prikk lik faktisk, bortsett fra år Silden er rød.:)

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Fatvaskemaskin på 1,2,3
Du trenger:
1 biltema vanningspumpe
1 sprayball
1 stort gjæringskar
1 lite gjæringskar
1 slangestump
2 slangeklemmer
Litt isopor, styrofoam el lign

uploadfromtaptalk1434578195288.jpg
Skjær til det lille gjæringskaret slik at det passer i det store, men fremdeles er høyt nok så pumpa får plass. Skjær ut noen hull i sidene ved bunnen (eller toppen, avhengig av synsvinkel) slik at væsken får flyte fritt til pumpa. Lag et hull i toppen (eller bunnen avhengig av synsvinkel) slik at røret kommer gjennom. Plasser litt styrofoam i bunnen av det store karet, slik at pumpa står støtt.uploadfromtaptalk1434578477910.jpg
Kapp røret i passelig lengde, varm opp slangestussen (varmt vann duger, varmluftpistol er morsommere) og tre den på. Fest med slangeklemme. Gjenta med sprayballen.
uploadfromtaptalk1434578604745.jpg
For å få full gjennomstrømning gjennom popitene, sett på noen øl ut/gass inn-koblinger. Koblingene stikke litt over fatet en håndskåret styrofoambit lot seg tilpasse slik at fatet står støtt.
uploadfromtaptalk1434578767924.jpg
Tre på fatet, fyll med lunkent vann og kaustisk soda, skru på ompa og ta deg en øl. Fatet er rent om 3 minutter.
uploadfromtaptalk1434578841472.jpg

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Vakkert.

Har dere tenkt på å kjøre kaustisk INN i ventilene? Ser for meg at det er mer effektivt enn å la det renne tilbake av seg selv. Spesielt i øl ut.

En T-kobling på røret fra pumpa, slangeklemme og slange til øl ut.
Ekstra bonus: bunnspylefunksjon!

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Har tenkt på det, men tviler på at jeg finner en klemrings-t-kobling som passer på det (veldig tynne) aluminiumsrøret på pumpa.
 
Hva med:
tynt alurør --> armert slange + slangeklemme --> T-stykke --> armert slange + slangeklemme --> tynt alurør ?

Evnt ta det ut i en T ved CIP-ballen?
 
Ikke helt overbevist. For det første er jeg egentlig ganske fornøyd med opplegget slik det er, for det andre blir det plutselig atskillig mer komplisert, og samtidig temmelig ruklete.
 
Vel vel. Det er vel GHB som bygger om, ikke jeg.
Uansett heftig vaskeaction.

Er det noe trøkk i den pumpa? Kanskje lage noe sånt selv, det ville kledd garasjen veldig fint.

Håper jeg får muligheten til å iaktta vasking in situ - kanskje over en øl eller to?
 
Vel vel. Det er vel GHB som bygger om, ikke jeg.
Uansett heftig vaskeaction.

Er det noe trøkk i den pumpa? Kanskje lage noe sånt selv, det ville kledd garasjen veldig fint.

Håper jeg får muligheten til å iaktta vasking in situ - kanskje over en øl eller to?
Dette opplegget ville kledd garasjen din omtrent like godt som en 400kubikks motorsykkel.
Du er velkommen til fatvasking/øldrikking når det måtte passe.
 
Ad.trøkk: Nei. Egentlig ikke. Det er (etter mitt skjønn) akkurat nok trøkk til å vaske fat. Ikke nok trøkk til å vaske gjæringstankene. Til det blir det for stor løftehøyde.
 
Du har vel fått svar på det, men de releene du har fått er firepolet med vekselkontakt. Hvis du bare har bruk for to poler blir de andre ubrukt.
 
Egentlig hadde jeg ikke fått akkurat det svaret, men lurte litt selv, ettersom jeg kunne se 4 kontaktpunkter.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
image.jpeg Jeg har bygget en boks til releene. Omtrent som på tegningen, med en liten endring. Jeg tror ikke den endringen gjorde noe særlig fra eller til (se vedlagte tegning). Jeg har dog et problem jeg ikke klarer å vri hodet mitt rundt.
Alt funker fint når stc1000 sender strøm til magnetventil og relé. Problemet oppstår når begge releene er aktivert samtidig, og den ene stc1000 slår av strømmen. Da vil nemlig ikke releet slå seg av igjen.
Jeg tipper at (i mangel av bedre faguttrykk) C får styrestrøm til releet fra baksiden av der strømmen brytes. Altså ved terminalpunkt 9 (no). Dette fordi alle L lederne samles ved pumpa. Er relé 1 aktivt, vil relé 2 få strøm til punkt 9. Når relé 2 er aktivt kan altså ingen av de to releene deaktiveres, da de får styrestrøm gjennom bakveien.
Hva gjør jeg?
 
Koble den andre styringa inn på spolen på releet i stedet for direkte på pumpa. Slik at begge stc styrer samme releet. Du har kanskje et rele til. Det kan du kanskje evt fjerne.
 
Jeg har 3 stcer. Og 3 magnetventiler. En til hvert sitt gjæringskar. Hele poenget med releene var i utgangspunktet at stceene skal åpne hver sin magnetventil, men samme pumpe. Kobler jeg alle på samme relé, vil jeg ikke oppnå det. Da kunne jeg like godt droppet releene.
 
image.jpg Da kan du gjøre det slik. Du må ha releer med min 2 kontaktsett. Bruk den første kontakten til å styre magnetventilene, og så kobler du kontakt nr 2 i parallell på releene. Da vil pumpa starte når en av ventilene åpner.
 
Tilbake
Topp