Helt ny - Hva trenger jeg?

Hei! Jeg var usikker på om dette burde postes her eller under utstyr, så flytt gjerne tråden om det er feil.

Jeg er veldig glad i øl, og da spesielt IPA. Jeg har lenge tenkt på å brygge selv, og nå har jeg fått muligheten (blitt singel) til å gjøre det i min lille leilighet. Jeg har sett litt rundt på nettet, og jeg ser for meg noe som Beer Brew 30 og gjæring i kar og på flasker med patentkork for enkelthets skyld. Siden jeg er student er budsjettet noe begrenset, og jeg må sette en øvre grense på 7000. Håper dere kan gi en veiledning slik at denne hobbyen blir gjennomførbar. :)
 
7 lapper er et fint budsjett, det er mindre enn du ville brukt på x-en din, i første omgang.


Mitt første og eneste tips (orker ikke resten) er å faktisk sette av plass til et lite kjøleskap du kan gjære i. Hvis du virker litt motvillig og andre her kommer med smarte løsninger, så vil jeg si drit i det.

Din sikreste investering for godt øl som ikke innebærer like mye jobb som det å ha en baby, eller mekke dritmye, er å sette av plass til et lite benkekjøleskap du kan kontrollere temperaturen på.

Begynner på en liste andre kan fylle på.

Kjøleskap fra Finn: 500
Stc med kabler og wagoklemmer: 200

700.
 
Sist redigert:
Du må ikke ha noe såkalt bryggeapparat som BB30 eller lignende, det er egentlig bare en kjele med et maltrør.

Foreslår enten BIAB(Brew in a bag), eller å meske i kjøleboks med egen kokekjele. Dette er rimelig, og minst like bra som de billige bryggeappratene.

Søk litt rundt på de ulike teknikkene, så ser du nok etterhvert hva som rent praktisk passer best for deg. Godt øl kan du lage på alt utstyr.
 
Jeg startet med 25 liter og biab, men angret meget fort at jeg ikke gikk for en stor kjele og et egnet meskekar. Det blir fort litt lite når ølet blir så godt!
 
Kjøleskap fra Finn: 500
Stc med kabler og wagoklemmer: 200
700.
Enig med miguel her.

http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30
ølbrygging.no har en pakke med bb30:
Men jeg synes den inneholder ting man ikke trenger (i en leilighet og på budsjett):
her er en forkorta liste:
• Beer Brew 30 generasjon 3
• 3pk 30 liters gjæringskar
• American Pale Ale (APA)
• Silikonslange sett
• Hydrometer for øl
• Flaskefyller
• Starsan 946 ml
• Flaskeskyller/vasker

legg til noen esker med patentkorkflasker så er du klar.
 
Jeg er også helt ny, har kun et brygg på samvittigheten så langt. Kjøpte BIAB 50 L og Nybegynenrsett hos Bryggselv og er svært fornøyd.

Sammen med dette fantastiske forumet er det det eneste du trenger!
 
Jeg startet med 25 liter og biab, men angret meget fort at jeg ikke gikk for en stor kjele og et egnet meskekar. Det blir fort litt lite når ølet blir så godt!
Har du en liten leilighet har du sikkert et lite kjøkken også, med begrenset avtrekk. Da blir det fort vanskelig med store kjeler.
Du har ikke muligheten til å være ute da? Det åpner noen dører, men er ikke for alle.
 
Eg er ein tilhengar av å gjera dette enkelt, for husfyll har dei fleste allereie nok av. Sett heller av plassen du har til fulle ølflasker, heller enn bryggebling. Sparte kroner på utstyr er heller ikkje å forakte, sidan det reduserar prisen per liter øl. Burde vera av interesse for deg som student!

Så lenge du har eit vindu eller ei dør, går det fint å koke innandørs.

Dette treng du etter minimumsmåten, som eg sjølv har brygga etter i snart 2 år:

-stor kokekjele, type "krabbekoker" e.l. til 36L, fins på Coop Bygg mfl til kr 399.
-meskepose XXL kr 69 hjå Bryggselv.
-ei lang tresleiv, kr 100-150
-eit par gjæringskar ca 30L, kr 119 på Europris (kor av eitt dedikerast til skitten side)
-termometer ca kr 50, Europris
-hydrometer ca kr 70, Europris
-starsan, kr 139 på Bryggselv
-tom sprayflaske til utblanda starsan, kr 19 på biltema
Sum omlag kr 1000. Investeringa er tent inn att på det fyrste brygget.

Luksusoppgraderingar:
-kjølearrangement, spiralkjølar kr 1000 eller vri den til sjølv av koparrøyr frå Biltema.
Nedkjøling kan elles gjerast gratis ved å sette eit lukka og forsegla gjæringskar (med varm vørter) ned i større behaldar (feks kokekaret), som deretter stadig fyllast med rennande, kaldt vatn (feks i dusjen, skru av dusjhovudet). Pitchetemp vert då typisk nådd etter 2,5 time. Mange her inne vil nok meine det er for lang kjøletid, men ta denne hobbyen over tid - ikkje kast deg på utstyrsjaget frå dag 1. I din alder fins det betre ting å bruke pengar på enn bryggeutstyr, som vert liggande på loftet straks du finn deg dame igjen...

-Viktigare enn alt utstyr er kontroll på gjæringstempen, så skal du gå for ei luksusoppgradering hadde eg ikkje forakta eit temperaturskap/gamalt kjøleskap. Imidlertid går det også an å gjera dette gratis gjennom å brygge etter verforholda og der tilhøyrande gjengs innetemperatur. Med dette bør brygging føregå utanfor sumarperioda, med mindre det er saison du bryggar. Lager på utelukkande gjerast vinterstid, kor boder o.l. normalt held perfekt temp til dette føremålet. Denne tilnærminga fungerar fint for min del. Temperatur kan du overstyrast ved behov anten ved å ha eit vindau
 
Sist redigert:
Er det ikke vanskelig å bruke krabbekjeler innendørs? Hvordan får du jevn varme på en komfyr med en så stor kjele?
Kanskje særlig med tanke på hvor tynn bunnen er, pluss at kjelen er veldig høy.
 
Har isolert karet med eit gamalt samanbretta ullteppe, og då når ein mesketemp etter omlag 40 min på storeplata (2000 kw). Opplever ikkje noko problem med tynn bunn, og heller ikkje høgde til avtrekk. Sistnemnde kan variere, men karet på 36L er ikkje høgare enn 34 cm og ein diameter på 38 cm. Mi bryggeøkt på dette arkaiske utstyret tek likevel berre 4 timar + avkjøling.
 
Her var det mange gode svar! Jeg kan startet med å si at et kjøleskap har jeg ikke plass til. Hvor viktig er dette, og hvilken temperatur vil man ha under gjæringen? Når det gjelder kokekjele kan det være en mulighet om jeg får plass på komfyren, men siden avsuget ligger ca 35cm over er det tvilsomt. Ellers ser det ut som det er delte meninger rundt ferdige systemer som Beer Brew 30 vs store kokekjeler. Om det viser seg å bli for vanskelig å brygge her kan jeg disponerer kjelleren til mine foreldre som bor et par timer unna, og der er det både kjøleskap og god plass. Min far er også ganske interessert i dette, og ville kanskje spytte inn et par tusen mot litt gratis øl. :D Om gjæringen og modning likevell tar to uker er det ikke noe problem, da jeg likevell er på besøk i helgene et par ganger i månden.
 
35 cm opp til avtrekket er nok i minste laget, ja. Då er evt alternativet å finne eit kokeelement med ei plate på min 2000 kw, og evt koke i ei garasje, på terrassen, e.l. Det fins nok å oppdrive for ein billeg penge brukt på finn, e.l. Alternativ kan du trekke ut komfyren litt kvar gong du skal brygge. Avtrekket tek nok dampen likevel, hehe.
 
Her er et forsøk på å kartlegge temperaturene som er optimale:
http://1.bp.blogspot.com/_TUbRWLhsA...0/s1600/Wyeast+LAbs+-+Optimal+Temperature.JPG
http://3.bp.blogspot.com/_TUbRWLhsA...A/s1600/White+Labs+Analysis+-+Temperature.JPG
(Fant ikke noe lignende for tørrgjær)

Gjæringstemperaturer varierer fra gjærtype til gjærtype, men alt for 18-22 grader vil jeg si er innafor, helst omtrent 20.
Dette gjelder for de fleste ale-gjær. Om du vil brygge lagere er det en helt annen historie, så dette ville jeg ventet med.
35 cm er veldig knapt, men dette er jo ikke noe problem med en BB. Da trenger du bare et OK avtrekk, så du ikke får fuktskader.
Slå deg sammen med fattern, knytt litt bånd ;)
 
En enkel måte å styre temperaturen på er å sette dunken et sted som er noe kaldere enn ønsket temp (kjeller/bod etc) og så koble på en STC-1000 og et varmebelte. STC-1000 måler temperaturen i dunken og skrur på varmebelte når det trengs. Begge sakene kan kjøpes billig via Ebay, eller norske forhandlere (koster litt mer), alt dette får du for litt under en 500-lapp. Da trenger man ikke eget kjøleskap.
 
Det høres litt mer praktisk ut enn et eget kjøleskap. I kjelleren til foreldrene mine er der relativt kalde våtrom, noe som jeg ser for meg vil fungere utmerket til gjæring med varmekolbe. Jeg heller mer og mer mot en løsning som Beer Brew 30, selv og det øker prisen en god del. Er denne pakken en grei deal? Da har jeg et par tusen å bruke på resten av utstyret. :)
 
Jeg er også student og brygger på en hybel. Har BIAB-oppsett med 36L kjele som jeg bruker separat kokeplate til. Brannvarsleren i hybelen er veldig sensitiv, så jeg koker gjerne i dusjen hvor det er godt avtrekk for damp. Tror jeg brukte rundt 4000kr for de mest essensielle tingene, men så er det jo en del ting man får lyst på etter hvert ;). Har ingen erfaring med bryggemaskiner, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Når det gjelder temperaturstyring har jeg latt dunken stå nær et vindu på soverommet, og justert temperatur med hvor stor åpning jeg har. Mekket STC-boks nå i sommer, så fra nå av blir det nok full lufting på vindet og varmekabel.
 
Etter litt frem og tilbake blir brygging i min egen leilighet det enkleste, til tross for flere fordeler med brygging hos mine foreldre. Jeg har heldigvis et ubrukt soverom der gjæringen kan foregå under et åpent vindu. Siden en stor kjele er utelukket pga. plass på komfyren går jeg for et system som Beer Brew 30. En ferdig pakke er derfor en god start, og jeg håper derfor at noen har noen tanker om pakken som jeg linket til i forrige post. :)
 
Etter litt frem og tilbake blir brygging i min egen leilighet det enkleste, til tross for flere fordeler med brygging hos mine foreldre. Jeg har heldigvis et ubrukt soverom der gjæringen kan foregå under et åpent vindu. Siden en stor kjele er utelukket pga. plass på komfyren går jeg for et system som Beer Brew 30. En ferdig pakke er derfor en god start, og jeg håper derfor at noen har noen tanker om pakken som jeg linket til i forrige post. :)
Ser ganske rimelig ut, men det er nok et par ting du må supplere selv.
Ser noen av pakkene med BB man får kjøpt rundt om kring har med masse ekstra man igrunn ikke trenger, så det er litt bortkastet.
 
Tilbake
Topp