Helt ny - Hva trenger jeg?

Hei! Jeg var usikker på om dette burde postes her eller under utstyr, så flytt gjerne tråden om det er feil.

Jeg er veldig glad i øl, og da spesielt IPA. Jeg har lenge tenkt på å brygge selv, og nå har jeg fått muligheten (blitt singel) til å gjøre det i min lille leilighet. Jeg har sett litt rundt på nettet, og jeg ser for meg noe som Beer Brew 30 og gjæring i kar og på flasker med patentkork for enkelthets skyld. Siden jeg er student er budsjettet noe begrenset, og jeg må sette en øvre grense på 7000. Håper dere kan gi en veiledning slik at denne hobbyen blir gjennomførbar. :)
 
7 lapper er et fint budsjett, det er mindre enn du ville brukt på x-en din, i første omgang.


Mitt første og eneste tips (orker ikke resten) er å faktisk sette av plass til et lite kjøleskap du kan gjære i. Hvis du virker litt motvillig og andre her kommer med smarte løsninger, så vil jeg si drit i det.

Din sikreste investering for godt øl som ikke innebærer like mye jobb som det å ha en baby, eller mekke dritmye, er å sette av plass til et lite benkekjøleskap du kan kontrollere temperaturen på.

Begynner på en liste andre kan fylle på.

Kjøleskap fra Finn: 500
Stc med kabler og wagoklemmer: 200

700.
 
Sist redigert:
Du må ikke ha noe såkalt bryggeapparat som BB30 eller lignende, det er egentlig bare en kjele med et maltrør.

Foreslår enten BIAB(Brew in a bag), eller å meske i kjøleboks med egen kokekjele. Dette er rimelig, og minst like bra som de billige bryggeappratene.

Søk litt rundt på de ulike teknikkene, så ser du nok etterhvert hva som rent praktisk passer best for deg. Godt øl kan du lage på alt utstyr.
 
Jeg startet med 25 liter og biab, men angret meget fort at jeg ikke gikk for en stor kjele og et egnet meskekar. Det blir fort litt lite når ølet blir så godt!
 
Kjøleskap fra Finn: 500
Stc med kabler og wagoklemmer: 200
700.
Enig med miguel her.

http://www.olbrygging.no/products/pakketilbud-beer-brew-30
ølbrygging.no har en pakke med bb30: