Lav OG. BB30

Hei.
Er ganske fersk som hjemmebrygger. Har brygget ca 10 brygg til nå og er bra fornøyd med godt øl. Sliter litt med å treffe riktig "OG" etter mesking. Lervig sin oppskrift : starter med 25 liter vann 4,7 kg malt. Mesk temp 66 grader i en time. Skyller med 8-10 liter. Sirkulerer med pumpe og holder jevn temp i maltrøret. Rører også godt hele tiden. "OG" ligger som regel da på 1036. Etter koking blir "OG" ca 1040. Oppskriften sier 1046. Noen som har tips om hvorfor ? Mistenker lite malt i oppskriften.
Mvh
Helge
 
Gravity-målinger som ikke er OG (før pitch) og FG (endt gjæring) kalles SG (specific).
Du er sikker på at du måler riktig selvfølgelig? (Hydrometer er kalibrert, måles i romtemp).
Hva er batch-volumet du ender med?
 
Gravity-målinger som ikke er OG (før pitch) og FG (endt gjæring) kalles SG (specific).
Du er sikker på at du måler riktig selvfølgelig? (Hydrometer er kalibrert, måles i romtemp).
Hva er batch-volumet du ender med?
Hei.
Litt usikker på om det er kalibrert da jeg fikk det av en kompis. Ender opp med ca23 liter. Kan det ha noe med kverninga av malten å gjøre ? Satt et brygg med sierra nevada her en dag. Der brukte jeg samme utgangspunkt men med 6.1 kg malt. Traff bedre med OG da.
 
Hei.
Litt usikker på om det er kalibrert da jeg fikk det av en kompis. Ender opp med ca23 liter. Kan det ha noe med kverninga av malten å gjøre ? Satt et brygg med sierra nevada her en dag. Der brukte jeg samme utgangspunkt men med 6.1 kg malt. Traff bedre med OG da.
Glemte å nevne at jeg bruker et Refraktometer som måler brix.
 
Pass på å få blandet vørteren godt før du måler. Resirkuler, tapp noen liter og hell tilbake eller rør godt.
Ha god nok kok og avdamping
Etter du har fjernet maltrøret, ta vare på det siste som drypper og hell det evt. oppi kjelen igjen.
 
Pass på å få blandet vørteren godt før du måler. Resirkuler, tapp noen liter og hell tilbake eller rør godt.
Ha god nok kok og avdamping
Etter du har fjernet maltrøret, ta vare på det siste som drypper og hell det evt. oppi kjelen igjen.
Hei og takk for svar.
Kan nok være litt lite avdamping. Skal prøve med litt mer guffe på kokinga
 
Har du kompensert for evt forskjeller i effektivitet på ditt oppsett og oppskriften? Ser endel ligger på 60-70-tallet i effektvititet på BB30 her på forumet. Hvis oppskriften tar utgangspunkt i 80-85% effektivitet vil du få mye lavere OG enn oppskrift.
 
Har du kompensert for evt forskjeller i effektivitet på ditt oppsett og oppskriften? Ser endel ligger på 60-70-tallet i effektvititet på BB30 her på forumet. Hvis oppskriften tar utgangspunkt i 80-85% effektivitet vil du få mye lavere OG enn oppskrift.
Hei.
Har ikke fått satt meg sånn inn i dette med effektivitet enda. Får lese meg opp litt. Oppskriften sier i dette tilfellet 75%
Takk for svar.
 
Tilbake
Topp