Litt større bryggepumper

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Har gått på neste oppskalering etter at vi fikk tak i noen interessante koke/meske kar på 300 liter.
Er på jakt etter pumpe. Regner med at Chugger pumpa blir litt i minste laget. Noen som har tips om pumper som er "food safe" og leverer litt mer? Helst uten at de blir altfor svindyre
 
Hvis en pumpe blir for lite, hva med 2? Har aldri sett noe slikt oppsett, men hvorfor ikke?
 
Jeg har en Iwaki MD30 i bryggeriet mitt nå. Den er betydelig kraftigere enn MD20, men byttes ut med en Iwaki MD70R som jeg har liggende. Årsaken er at jeg trenger mer flow gjennom en stor varmeveksler. Den lille pumpen beholder jeg inntil videre for evt. whirl pool. Pumpene er stillegående og har hus som er laget av næringsmiddelgodkjent plast. De tåler kokende vørter, men er vel egentlig oppgitt til maks 80 grader.

Sjekk nederst på siden her for flow diagram for Iwaki pumper: http://www.iwaki.be/nl/pompen/magneetpompen/md-series/
 
Jeg sa feil tidligere. Det er md30 jeg har. Og...som sagt..den blir for slapp for å få en grei flow gjennom motstrømskjøleren min

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Md70 høres jo ut som en drøm! Jeg vil også ha!

Jeg kjøpte den på Ebay.de for 300 Euro med frakt. Den var brukt, men hadde nytt pumpehus og impeller. Hadde ikke turt å benytte en pumpe med brukt pumpehus om jeg ikke visste nøyaktig hva den er brukt til. Det er nok kjemikalier der ute som ikke egner seg i hverken øl eller menneskekropp.

MD70 har omtrent dobbelt så mye kapasitet som MD30. Årsaken til at den ikke er montert enda er at jeg må gå opp i dimensjon på rørene på sugesiden av pumpa. Her er en 1" som gjelder for å få god flow ut av pumpa.
 
Har gått på neste oppskalering etter at vi fikk tak i noen interessante koke/meske kar på 300 liter.
Er på jakt etter pumpe. Regner med at Chugger pumpa blir litt i minste laget. Noen som har tips om pumper som er "food safe" og leverer litt mer? Helst uten at de blir altfor svindyre
Så da skal du selge chugger pumpa?? :);)
 
Tilbake
Topp