Bytte av mekanisk termostathjul til elektrisk termostat?

Jeg ser det er flere som har vært inne på dette tidligere, men noe av trådene begynner å bli veldig lange og uoversiktlige. Starter derfor denne tråden om dette spesielle spørsmålet.

Vi som har en BB30/60 og lignende har dette termostathjulet å slite med. Det går helt fint å operere med, men det hadde vært veldig mye bedre med en termostat der man med litt mer nøyaktighet kunne stille temperaturen opp og ned. Her tenker jeg at det absolutt bør være mulig å få koblet en så kalt elektrisk termostat som erstatter dette hjulet.

Jeg vil gjerne høre på alle mulige løsninger dere har kommet opp med der ute. Vi BB folk er jo etterhvert kjent som bryggere som også har interesse av litt mekking, så her regner jeg med både kreative og velfungerende løsninger.

For mitt vedkommende er det ikke viktig å kunne stille inn mesketrinn, noe av greia for meg er å være tilstede under brygginga. Dog er det ikke et minus om min STC-1000+ kan brukes.
 
For å svare på ditt opprinnelige spørsmål, kan du velge en digital bryter av denne typen, men du vil ikke oppnå noe mer enn hva du allerede har...
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_30&products_id=332

Ja det er jo likt som det jeg har. Jeg ønsker jo bare at innstillingen av temperatur skal være digital..

Sett litt på dette med PID og ST100 i et T-rør. Jeg får tak i SESTOS i Norge, altså endel rimeligere enn å bestille fra utlandet. Hvorfor vil du heller anbefale 12V versjonen til Auberins?


Det er ikke viktig for meg å kunne stille inn temp på forhånd som sagt. Bare at det er digitalt.
 
Veldig mange gode svar så langt!

UT-300 lar vel ikke sensoren ha kontakt med varm vørter?

Det jeg ikke skjønner er om noen av dere faktisk har prøvd å bare koble ledningene fra sensoren under i BB'n i noe annet enn temperaturhjulet som er der nå?

Er grunnen til at ingen har gjort dette (som virker mye lettere) at det ikke lar seg gjøre? Eller elsker vi mekking for mye til å gjøre noe så enkelt?

Red:
Ser nå at det ikke er kontakt mellom termostathjulet og sensoren i bunnen på BBn. Sensoren er bare koblet til temperatur displayet. Men nok en gang, under BBn er det jo relay strøm, lamper og knapper og hele plakka. Det mangler bare noe litt bedre enn et display og et hjul?
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    313,9 KB · Sett: 74
Sist redigert:
Du kan fint bytte ut sensoren til UT300en med en som du kan ha i vørteren..

Det finne mange typer temp. sensorer,vist du vet hvilken som står i BBen din så kan du få et bedre svar...
Men grunnen til at den ikke blir brukt ved modifisering er vel at den ikke er plassert optimalt..
 
Jeg har både Sestos D1S 220v og Auberins 12v. Grunnen til at jeg ønsket 12v er at i styreskapet trenger jeg uansett 12v til andre ting. Det er også lettere å få tak i 12v brytere og annet enn 220v. Til slutt føler jeg meg mer konfortabel med et 12v anlegg. Begge er farlige dersom man ikke vet hva man driver med...
Du kan se på lenken for å se hva jeg planlegger inn i skapet mitt. Det skal bla inn en Arduino med logging, alarmer, brytere med lys ol.
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler-diy.29353/

Men det er sikrere med 12V?

Er ikke så opptatt av alt dette andre. Ønsker bare å kunne trykke opp eller ned temp isteden for å måtte vri på hjulet. Har jo nå også sett at det ikke er noen sammenheng med temphjulet og sensoren i BBn.
 
gle1 kan du evt dele noen bilder på hvordan man kobler en PID på? Er det samme med BB60?
Først må noen bekrefte at BB60 også har SSR, men jeg vil gå ut ifra at den har det.

Uansett så finnes det en haug med koblingsskjemaer her på forumet på hvordan du kobler PID. Det kan også søke på google etter PID typen, så får du opp koblingsskjema. Det er rett å slett bare strøm inn på PID, temp-føler og signal ut fra PID til SSR. Dette varierer noe fra PID til PID.
 
Sjekk hvilken type ssr det er. Ikke alle er av/på typen med 12V som styrestrøm. Står den koblet til effektregulatoren kan det være en motstand som regulerer den.
 
@gle1 Er dette noe du har gjort selv på en BB30?

Og.. Når du sier koble til en PID. Da mener du at jeg i utgangspunktet kan:

1 Installere PIDen direkte på undersiden av BBn. (eventuelt eksternt) Egen strøm, eller på den som går inn allerede?
2 Koble temperaturhjulet fra SSR
2.1 Må jeg gjøre noe med effektregulatoren?
3 Koble på PID til SSR
5 Koble PID til ny eller eksisterende temp sensor

@FrankD Jeg er ganske sikker på at både effektregulatoren og temperaturhjulet på BB30 er koblet til SSRen. Hva vil det si om det er motstand som regulerer den?
 
ImageUploadedByTapatalk1443183894.462884.jpg
Denne står i min. Kapillar termostaten er utenom regulatoren.
Jeg har ikke funnet noen PID regulator til fornuftig pris som har variabel motstand som "utgang".
Tenkte å kjøpe pid med ssr som ei pakke. Bruker i dag HERMS på bb30. Europris vannkoker og en rørkveil.
ImageUploadedByTapatalk1443184194.865841.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@gle1 Er dette noe du har gjort selv på en BB30?

Og.. Når du sier koble til en PID. Da mener du at jeg i utgangspunktet kan:

1 Installere PIDen direkte på undersiden av BBn. (eventuelt eksternt) Egen strøm, eller på den som går inn allerede?
2 Koble temperaturhjulet fra SSR
2.1 Må jeg gjøre noe med effektregulatoren?
3 Koble på PID til SSR
5 Koble PID til ny eller eksisterende temp sensor

@FrankD Jeg er ganske sikker på at både effektregulatoren og temperaturhjulet på BB30 er koblet til SSRen. Hva vil det si om det er motstand som regulerer den?
Jeg har ikke gjort det selv nei, men tanken har slått meg. Gikk lei av et prosjekt jeg holdt på med, så nå kjører jeg BB30 som den er ei stund. Gidder ikke begynne med PID styring igjen enda.

1. Du kan installere PID´en direkte i undersiden, men da må du nok skjære et litt større hull der f.eks temperaturmåleren står.
2. Du kobler ut både effektregulatoren og temperaturhjulet da, og styrer alt fra PID´en
3. Du må ha en ny temp sensor tilpasset PID (PT-100). Denne kan festes i et T-ledd på utløpskranen hvis du sirkulerer, eller på en annen måte.
 
Tilbake
Topp