STC-1000 Koblingsskjema

Noen som kan verifisere bildet? om jeg har koblet rett eller ikke.
Går utifra at blå og brun er strøm og den svarte går til kjøleelementet, men er ikke helt sikker om det skal kobles slik
 

Vedlegg

  • Kjøleskap øl.png
    Kjøleskap øl.png
    9,1 KB · Sett: 123
Hei du , nei dette er nok litt på viddene tror jeg. (Skjønner ikke hva den sorte ledningen er: ) Sjekk innleggene i denne posten fra nr en og utover. Du må har strøm inn på 1 og 2 det er fra en ekstern stikkontakt. Så kan du ta den ene fasen (la oss si den blå) og viderekoble den direkte til kjøleskapet (den ene i ett støpsel). Deretter må du la den andre fasen (vi har den "brune" tilgjengelig) og føre den inn på 7 og ut på 8. Dette er i prinsippet en bryter (mellom 7 og 8) . Når den kommer ut på 8 tar du den og fører den til kjøleskapet ved siden av den du tidligere førte direkte frem til kjølskapet i samme støpsel (når jeg sier støpsel mener jeg den av "hun - type" )
. Bruk kjøleskapets allerede eksisterende støpsel (han type) .- sett skapet på maks temperatur og legg sensoren oppi en flaske med vann eller noe.
gjær i vei !
 
Det er mulig å hente strøm fra kjøleskapet slik at du slipper en ekstra ledning inn til STC'en..... om du har funnet den rette... Tja... det er vanskelig å si herfra... :)
Det er like vanskelig å se om port 8 fra STC'en fører til riktig sted...
Det jeg forsøker å si, er at dette KAN være riktig, men at det trolig er bare noen få på forumet som kan si dette med en viss grad av troverdighet.... jeg er ikke en av dem :)
 
Hei du , nei dette er nok litt på viddene tror jeg. (Skjønner ikke hva den sorte ledningen er: ) Sjekk innleggene i denne posten fra nr en og utover. Du må har strøm inn på 1 og 2 det er fra en ekstern stikkontakt. Så kan du ta den ene fasen (la oss si den blå) og viderekoble den direkte til kjøleskapet (den ene i ett støpsel). Deretter må du la den andre fasen (vi har den "brune" tilgjengelig) og føre den inn på 7 og ut på 8. Dette er i prinsippet en bryter (mellom 7 og 8) . Når den kommer ut på 8 tar du den og fører den til kjøleskapet ved siden av den du tidligere førte direkte frem til kjølskapet i samme støpsel (når jeg sier støpsel mener jeg den av "hun - type" )
. Bruk kjøleskapets allerede eksisterende støpsel (han type) .- sett skapet på maks temperatur og legg sensoren oppi en flaske med vann eller noe.
gjær i vei !

Koblet fra hele den originale termostaten som hører til kjøleskap og skal ha den rett i STC'en. Ganske sikker på at den svarte er den som går på kjøleelementet. Skulle gjerne ha tatt bilder av releet før jeg koblet i fra, men gjorde dessverre ikke det. Er et Ranco k59-l2637, men finner ikke så veldig mye informasjon som hjelper meg.
Er et litt eldre kjøleskap som ikke holdt jevn temperatur så tenkte å teste denne løsningen før jeg evt. kjøper et nytt et.
 
For å være helt sikker kan du åpne koblingsboksen ved kompressoren. Blå ledere skal være koblet sammen, brun leder fra tilførsel går enten alene eller sammen med leder for lys i skap. Sort leder er vanligvis alene.
 
Er det noen forbindelse mellom strømmen til STC og releutgangene?

Tenker å la releene styre 12v, men at STC´en drives av 230v.
 
Ingen forbindelse nei. Så lenge det er releer så er det veldig sjelden at de har potensiale fra driftsspenning. Og det er releer i STC. Og de er potensialfrie :)

Så bare gjør som du har tenkt. Og er du noensinne i tvil, så måler man bare ac og dc spenning mellom hver av tilkoblingene og hver tilkobling på releet/utgangen.
 
Her er hvordan jeg har organisert min styring. Kappa først fra skapets egen termostat. Inni STC1000 står det veldig klart på hvert koblingspunkt hva som skal kobles hvor. I stikker for kjøl setter jeg kontakta fra kjøleskapet, den orginale. I stikker for varme har jeg ei lyspære av typen glødepære. ( PS: ikke fortelle det til den klimaindoktrinerte 10 åringen i huset :D ) Jeg har også en bryter mellom men det kan en egentlig gi blaffen i. Ledningen til termostaten tapet jeg fast med ducttape Kunne selvsagt borra ett hull gjennom skapet men da er det en liten fare for å treffe ett av de mange kjølerørene inni selve konstruksjon. Tror jeg da uten att jeg skal spikre den i faktabolken .
 

Vedlegg

  • STC opplegg.jpg
    STC opplegg.jpg
    354,9 KB · Sett: 23
  • Inni.jpg
    Inni.jpg
    66 KB · Sett: 23
Tilbake
Topp