Dobbeltbock + Eisbock

Da er isen fjernet fra ett av fatene. Det andre fatet behold jeg som Doppeltbock. Flaskene med Doppeltbock, som ble naturlig karbonert, gikk med i julen.

Tok ut 3,2 liter is/slush av fatet. Slushen hadde gravity 1007. Regnet ut at det tilsvarer ca 0,1 % ABV. Den ferdige EIsbocken endte da på 10 % (target var 9-10). IBU ca 32. OG målt til ca. 1026. Doppeltbocken har 8 % og IBU på 26. Begge fatene står nå til karbonering.

Hvis jeg ikke får medalje i NM med en av disse begynner jeg i sangkor igjen.


Hei.
Beklager å blåse liv i en gammel tråd, men jeg planlegger å brygge eisbock, og er litt nysgjerig på hvordan du regnet ut endelig ABV.
BYO sier man skal gange OG med forholdstallet "startvolum/sluttvolum" for å finne "effective original gravity".

F.eks. dersom man starter med 25L OG 1.080, FG 1.020.
Fjerner 2L ved frysing, finner man effektiv OG ved å ta 1,080*(25/23).
Da blir effektiv OG 1,174, ABV ca 19,6%

Jeg er usikker på om denne utregningsmetoden tar høyde for alkoholinnhold i isen man har fjernet.
Hvordan regnet du ut at 1.007 i slushen tilsvarte 0,1% ABV?

På forhånd takk!
 
Tro det regnestykket blir litt feil. Høres ikke riktig ut at du nesten dobler vørterstyrken med å fjerne 2liter. Tenker det er ment å bruke GU i steden. F.ex. 80x25/23=87 effektiv OG 1.087
 
Holder på med to nye fat nå i kveld, Eikefatlagret Eisbock, og har nettopp tatt ut ca. 10 liter slush og satt fatene tilbake i frysemodus. For å finne ut hvor mye graviteten i slushen reduserer ABV i Eisbocken må du dele totalt volum på volum slush og så redusere effekten av 1007 tilsvarende. (Jeg tror det var sånn jeg gjorde det...) Regnestykker der du bare tar hensyn til OG og FG funker ikke. Det var overraskende for meg at man må ta ut såpass mye is for å øke ABV med bare 2 %. ImageUploadedByTapatalk1445980424.282139.jpgImageUploadedByTapatalk1445980438.050325.jpg
 
Skal prøve meg på en slik en selv, tenkte dette kan bli en utmerket kandidat til juleøl for julen 2016. Skal etter planen sette den i slutten av neste uke og la den stå og gjære til over nyttår.

Jeg har formulert min egen oppskrift ut ifra informasjon jeg har funnet på nettet, blant annet den samme siden Einar Michelsen lenket til i post #7.

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/301005/

I hovedsak er jeg litt bekymret for at den har litt for høy OG og at gjæren vil gi seg for tidlig.
Jeg tar gjerne i mot kommentarer fra dere som har laget en eisbock før.
 
Takk for svar, jeg har redusert litt på mengden munich- og pilsnermalt og justert opp mesketemperaturen litt for å ikke få en for lav FG. Jeg må innrømme at jeg aldri har smakt en eisbock før, men jeg har inntrykket av at doppelbock ikke skal være for tørr.

Har også tillatt meg selv litt mer IBU enn hva retningslinjenen du lenker til sier, dette har med at jeg har inntrykk av at jeg i praksis havner en del lavere enn hva oppskriftene mine sier. Min tidligere bock ble litt for søt etter min smak.

Hva var ditt inntrykk av WLP833? Har den noen signifikante forskjeller fra, f.eks., WLP830 Germal Lager Yeast? Jeg styrer kun lufttemperaturen i gjæringsrommet mitt, tenker jeg prøver å legge meg på rundt 8,5 - 9 C.
 
Jeg har kun prøvd 833. Husk at du også øker sødmen ved frysing, så sikt heller på mindre sødme. Jeg ville mesket på 66 grader, ikke 68. Det samme gjelder IBU, den øker også ved frysing.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ein test øl stående til gjæring nå. Er rester av vørter frå div brygg som vart kokt ned til ein ok OG. Kva tips har du til sjølve fryse prosessen. Sakte ned I tempratur over nokre dager eller er det rett ned til fryser tempratur ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hvis det er lagerøl er litt av poenget med sakte nedfrysing lageringseffekten, såvidt jeg husker. Tror forsiktig nedfrysing også er snillere mot fatet, men siste gangen jeg gjorde dette gikk jeg rett på -10. Jeg gjør dette i et kjøleskap, derav tar det en ukes tid. Hadde nok ikke gått rett på -10 i en fryseboks. Tror ikke metoden spiller noen rolle for smaken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er gjære som ein laget ja. Tenkte å forsøke å fryse I eit gjæringskar og så tappe på flaske med karbonerings gjær.
Tenker eg tar den sakte ned over 5- 6 dager

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Takk igjen, jeg følger rådet ditt med å ha en litt lavere mesketemperatur. Jeg har brent meg på for lite IBU før, så jeg tror jeg beholder denne som den er. Til og med om jeg bommer så ville jeg nok foretrukket et litt for bittert brygg fremfor et for søtt et.

Ser stort frem til denne! Jeg har laget lagere før, men aldri noe med OG på over 1,050. Har til og med bestilt rent oksygen spesielt for denne. Om jeg først skal bruke flere måneder på en øl så er jeg kompromissløs!

Ville du anbefale å kjøre dekoksjonsmesk? Tror du det gjør en stor forskjell? Jeg har utført en full dekoksjonsmesk med tre dekoksjoner på en weißbier tidligere, med en blindprøve, uten å være i stand til å merke noen spesiell forskjell. Men da snakker vi jo om en OG på 1,045.
 
Ville du anbefale å kjøre dekoksjonsmesk? Tror du det gjør en stor forskjell? Jeg har utført en full dekoksjonsmesk med tre dekoksjoner på en weißbier tidligere, med en blindprøve, uten å være i stand til å merke noen spesiell forskjell. Men da snakker vi jo om en OG på 1,045.

Uten tvil! Også så morro det er. Jeg synes jeg kjenner bedre smak av karamell og sjokolade med enn uten, men vet mange mener det ikke har noe for seg. Farven blir også litt mørkere. På den andre Eisbocken jeg har laget nøyde jeg meg dog med to dekoksjonstrinn - uten annen begrunnelse enn at det var moro.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp