Lagerøl og tørrgjær

Hei.

Jeg lurer på noen ting rundt brygging av lager med tørrgjær:

Når jeg i helgen brygget en lager rehydrerte jeg gjæren på 30-35 grader. Avkjølte vørteren til litt under 20 grader og blandet inn gjæren. Tilførte oksygen, med ristemetoden, og satt i gjæringsskap. Vørteren ble der videre avkjølt til 10 grader...

Gjæren kan gå i dvale har jeg lest her et sted... noe jeg tror skjedde hos meg... Jeg måtte øke temperaturen litt og så etter 3 dager ble det noen forsiktige "plopp" i gjærlåsen. Nå er det det blitt stille der igjen. Har målt OG og den har gått ned. Men... Hva bør gjøres for å gi tørrgjæren best levevilkår

Bør man rehydrere på samme temperatur som gjæringstemp?
Kjøle den forsiktig ned om man rehydrerer på 30-35 grader?

Hvordan gjør du det når du brygger lager med tørrgjær?
 
35 grader er nok i varmeste laget for rehydrering av lagergjær, fermentis anbefaler 20-26 grader.

Akkurat når lager-gjæren dør vet jeg ikke men Yeast sier "One laboratory method for differentiating ale and lager yeast takes advantage of this fact by incubating yeast cells above 90° F (32° C). If the cells grow, they are ale yeast."
 
Sist redigert:
vet ikke hva som er riktig, men det jeg har gjort er å kjøle vørter til 15-17 grader og satt det i gjærskapet og latt det gå ned til 8-10 grader. rehydrert på ca 20 og pitchet.
 
Jeg har lurt på akkurat det samme. I Jamils bok Brewing classic styres står det følgende: For best resultatet rehydrate the yeast in warm preboiled water 35 to 40 grader celsius. Er det da OK å kjøle ned gjæren mot temperaturen på vørten før man pitcher?
 
Både på forumet, hjemmesider og pakninger til gjær og i diverse skrevne bøker så er det flere metoder som er beskrevet, og alle er mer eller mindre forskjellige framgangsmåte..

Har selv brukt å pichet ved 15-16 grader, tilført oksygen og satt det til kjøling i kjøleskap til det har nådd 9-12 grader og så stått i 3-4 uker og det har alltid blitt bra resultat av det med fint smaksbilde..

Tror kanskje at majoriteten av bryggere inkl meg sjøl, er for redd å prøve før en har lest seg stygg på andre sine erfaringer. Resultatet blir som regel meget bra og hvis ikke så får en ekstra erfaring, hvor en kan lese loggen for å finne ut hvor det går galt..og så prøver en seg på nytt til en får en framgangs måte som passer for en sjøl

Mvh
Easybrew
 
Jeg har lurt på akkurat det samme. I Jamils bok Brewing classic styres står det følgende: For best resultatet rehydrate the yeast in warm preboiled water 35 to 40 grader celsius. Er det da OK å kjøle ned gjæren mot temperaturen på vørten før man pitcher?
Det gjør jeg, rehydrerer i romtemp, kjøler ned gjær og vørter i samme kjøleskap over natten, da blir det ingen temperaturforskjell når jeg pitcher neste morgen. Pitcher på 8C og lar stige naturlig til 10C.
 
Pichet en lager på 18 grader,lot den stå 8 timer før nedkjøring til 9 grader.(60 liter tok 24timer).så full fart lager program..(13 dager)
Ren og fin smak..kun litt kjøletåke ut fra gjæringsdunken..
Brukte 2/3 gjær av hva mr malty anbefaler,
 
Tilbake
Topp