Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Min teknikk.
Etiketten fjernes med høytrykkspyler og den turbodysen som snurrer.
Den tar alle, såvel sølvpapirhalser, som Nøgne Ø og 7-Fjell.
7-Fjell sine er faktisk meget lett å fjerne slik. Dysen får "tak" i et av hjørnene, så skreller hele etiketten bare av.

For å fjerne lim. AutoGlym Tar and Glue Remover. (BilXtra), tar på en slik grønn liten oppvaskesvamp.
Først bare lett fukte limet med Autoglym, og 1 minutt senere pusse lett over.
 
Jeg hadde egentlig gitt opp NØ flasker, da jeg hadde prøvd det meste av alt som er å finne at metoder.

Men plutselig fant jeg ut at den ene funket langt bedre enn ventet, og nå er NØ flasker favoritten.

Vinneren, for meg, er "Varmt vann inni"-metoden.

1. Koker opp vann i vannkoker
2. Fyller opp 4 flasker til der hvor klister ender. Helst uten å fukte utenpå.
4. Venter ett godt minutt (ikke for lite - ikke for lenge).
5. Drar av hele etiketten og får med så godt som alt av lim og rester.
 
Vinneren, for meg, er "Varmt vann inni"-metoden.

1. Koker opp vann i vannkoker
2. Fyller opp 4 flasker til der hvor klister ender. Helst uten å fukte utenpå.
4. Venter ett godt minutt (ikke for lite - ikke for lenge).
5. Drar av hele etiketten og får med så godt som alt av lim og rester.
Hvor ble det av punkt 3? :p

Jeg gjør også akkurat dette. I tillegg bruker jeg barberblad hvis det er ekstra gjenstridige etiketter, samt vasker over med Biltema LabelOff til slutt for å få vekk de siste restene av lim.
Funker også på flasker fra Haandbryggeriet av nyere dato, tror de må ha byttet limtype, for de gamle satt jo som F.
 
Barberbladskrape er tingen:). Skjær (ikke skrap!) ned langs kanten av etiketten. Du flår på en måte flaska, og får etiketten vakkert av i ett stykke til slutt. Det er faktisk ikke helt nødvendig med varmt vann, men litt varmtvann fra springen kan hjelpe. En fordel med å ikke bruke så varmt vann, er at det blir lite lim igjen på flaska. Det som sitter igjen, går så av med litt matolje og husholdningspapir. Til slutt vasker jeg flaska med oppvaskmiddel, skyller, og polerer med oppvaskhåndkle.

Resultatet gir en ikke liten estetisk tilfredsstillelse:).

Jeg har trøbbel med limet til 7 fjell; der funker ikke matolje godt nok. Får nok skaffe Label Off. (Takk for tipset. Det der var nytt for meg:).)
 
Hvor ble det av punkt 3? :p

Jeg gjør også akkurat dette. I tillegg bruker jeg barberblad hvis det er ekstra gjenstridige etiketter, samt vasker over med Biltema LabelOff til slutt for å få vekk de siste restene av lim.
Funker også på flasker fra Haandbryggeriet av nyere dato, tror de må ha byttet limtype, for de gamle satt jo som F.
Mens du leter etter punkt tre, går det akkurat nok tid til at etikettene løsner.... Har Biltema Label-Off, men vil helst ikke bruke det. Haandbryggeriet er nå overtatt rollen som "Flasker fra Helevete" (7 Fjell er ikke vits å vurdere engang):
 
Fra min video der jeg forklarer enkleste måten å gjøre dette på.

Her er et forslag til hvordan dere kan få av etiketter fra Kinn-flaskene:
1) Hell kokende vann oppi dem. Jeg bruker vannkoker og fyller til rett over etiketten
2) La stå et minutt ellero
3) Skrap forsiktig av, bruk gryteklut eller lignende så du ikke brenner deg på hånda du holder flaska med.
 
Send de umulige flaskene, sammen med en frankert returkasse, til Chuck Norris. (Mannen som kan skjære i gjennom en varm kniv med smør)
 
Mens du leter etter punkt tre, går det akkurat nok tid til at etikettene løsner.... Har Biltema Label-Off, men vil helst ikke bruke det. Haandbryggeriet er nå overtatt rollen som "Flasker fra Helevete" (7 Fjell er ikke vits å vurdere engang):
Står og banner over BrewDog-flasker her. De er limt for å holde til Dovre faller.
 
Du må finne punktet som ligger bakenfor det første arket
Forbannet meg over Ballast point idag, NØ er barnemat iforhold


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du må finne punktet som ligger bakenfor det første arket
Forbannet meg over Ballast point idag, NØ er barnemat iforhold


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prøvde varmtvann-metoden nå. Brewdog funket bra. Må bare fjerne limet etterpå. Men Ballast Point og Ægir funket ikke.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Hadde en pose med forskjellige typer ølflasker liggende etter en privat øltest av brygg fra diverse microbryggerier, blant annet noen Nøgne Ø flasker. Jeg hadde hørt at å fjerne etiketter kan være en utfordring, men metoden jeg brukte funket i hvert fall fint på alle flaskene jeg hadde:
  1. Legg flaskene i en balje med PBW oppløsning i et døgn eller to. (PBW kjøpt på BryggSelv)
  2. Brukte så en potetskreller av type TupperWare til å skrelle av etikettene
  3. De lille av lim som ble igjen etter skrelling fjernet jeg med noen dråper ren Zalo (ikke utblandet) og en gryteskrubb.
  4. Skyllet til slutt i godt varmt vann
  5. En runde i et Starsan bad og flaskene er klar til bruk!
Ingen riper i glasset ved denne metoden. Se for øvrig vedlagte bilder.
Ølflasker 2.JPG ølflasker.JPG
 
Funnet ut at ved og bruke skrapa som fulgte med steketoppen så har etikettfjerning blitt sabla lett. Etikettene på nøgne ø har ikke sjans

Det jeg gjør:
1 - fyller oppvaskkummen med så varmt vann som jeg orker og ha henda nedi.
2 -en skvett salo (mest for og få løsnet opp størkna gjær)
3 - legger flaskene oppi
4 - bruker skrapa på etikettene mens jeg holder flasken under vann(best med nytt blad, men funker vis man har skrapt litt brent mat med den og)

Lim og etikett skrelles av.

Har vært borti et par typer flasker som har noe lim som ikke er like lett. Men på 90% av flasketilfellene jeg har vært borti går det lekende lett.

Takk for meg:)
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    171,2 KB · Sett: 133
1453669009501-727610811.jpg
Nøgne Ø er vanskelig å få av etiketten på.
Det som virker for meg er å fylle de med kokende vann over etiketten, vent 2-3 minutt å dra den av.
Bruker en trakt for å tømme vannet over i andre flasker utan søl.

Limet gnikker eg av med matolje. ca et minutt pr flaske.

Hei.
Har sliti mye med NØ og Haandbryggeriet etiketter. Har bløtlagt lenge i varmt vann og skrapt med sparkelspade før gnuing med limvask til slutt. Det verste er å få av etikett. Limrester er greit nok.
Har kommet opp med en glimrende løsning for å få av etiketten.
Varmluftspistol. På Haand var det bare å dra av.
 
Hei!

Her om dagen nevnte svigermor at lim fra etiketter sannsynligvis kan fjernes med en saltlake. Jeg var litt kjepphøy og viste til tråden her med "noenogtjuesider" med bryggere som har prøvd alt! Tvilsomt at et så enkelt kjerringråd som salt liksom skal funke.

Samme kvelden tro jeg av etiketten på en Ægir IPA vha kokende-vann-i-flaska-metoden, men som alle vet er det ikke alltid man får med limet. Jeg tok så en komfyrskrape og fikk av etiketten og satt flaska med lim i et litermål med vann og salt. Etter en times tid var mye av limet borte og det som satt igjen dro jeg av med fingrene. Flaska var helt glatt og klar for neste batch:)
 
Lite tips for fjerne etikett fra NØ-flaske:
1. Smør majones på hele etiketten
2. La den stå innsmurt i ca 3timer
3. Skjær etikett bort med en skarp kniv eller vindumalingskrape (tar 30sek)
4. Vask utvendig med salo, for å få vekk lukt/rester..

Det går an å skjære bort etikett uten majones, men da får man "limstreker" på flaska...
 

Vedlegg

  • 20160410_170933.jpg
    20160410_170933.jpg
    204,9 KB · Sett: 78
Tilbake
Topp