Hvordan få av etiketter på Nøgne Ø flasker

Hei

Jeg har planer om å starte å brygge og holder på å samle / kjøpe inn utstyr til ølbryggingen. :skaal2:
I mellomtiden nyter jeg Nøgne Ø`s fantastiske øl. Dette medfører selvfølgelig at jeg får en del tomflasker til overs som jeg tenker å benytte til mitt eget øl. Er det noen som har ett eller to gode råd på hvordan man enkelt fjerner etikettene på flaskene til Nøgne Ø?

Har latt dem ligge i vann over natten for så å skrape av papiretikketten, men limet sitter igjen og må fjernes med limfjerner  :bokser:.

Er dette eneste mulighet, eller finnes det et vidundermiddel som kan brukes? :clap:

Mvh Roger
 
Jeg vet ikke om Nøgne Ø sin lim er mye vanskeligere å fjerne enn etiketter på 'vanlige' flasker, men sistnevnte legger jeg bare i varmtvann i noen minutter. Så fjerner jeg det meste av papiretiketten (la dem ligge lenge nok til at de lett kan fjernes i sin helhet) og så skyller jeg flasken under rennende vann, mens jeg pusser bort etikett- og limrester med en skuresvamp.
 
Plasterfjerner funker.
Den inneholder renset bensin og glyserol.
Det er bensinen som løser limet.
Alternativt
Lighterbensin
Primusbensin
95-oktan.
Sistnevnte funker, men jeg ville ikke brukt det.
Egil B.
 
Hei igjen

Joda, Nøgne Ø`s etiketter sitter mye hardere enn etiketter fra andre bryggerier. Har ikke prøvd å fjerne etikettene med de forslagene som Egil B foreslår, så det har kanskje noe for seg :biersmile:....... (Etikettene løsner dårlig selv etter å ha ligget i vann, uansett om det er kaldt eller varmt....må være et helt spesielt lim de bruker på Nøgne..... >:D)

Uansett tusen takk for tipsene, skal sjekke hvordan noen av disse fungerer.

Mvh. Roger
 
Haandbryggeriet bruker (dessverre) liknende type etiketter med lim som ikke er vannløslig.
Jeg mener å huske at citrusrens (klisterfjerner eller rensepapir med citrus) funker greit til å fjerne limet. Men da må man helst skrapa av det versta av papiret først.
 
Det er en møysommelig prosess å fjerne limet på NØ-flasker.
Først har jeg løst opp papiret med vann.
Deretter har jeg fjernet limet med bensin i en eller annen form.

Varmluftspistol prøvde jeg da jeg fjernet plastfilmen på lokket til meskekaret. Et utrangert vegskilt.
Plasten for, men ikke limet.
For å fjerne limet prøvde jeg alt fra jeg hadde av løsemidler.
White spirit, bensin, lynol, aceton......................o.s.v.
En masse svineri som var helt unødvendig, da Swint stålullsåpe til slutt viste seg å være meget effektivt.
Kan godt hende at det går på NØ-flaskene og.
Det vil uansett ikke ripe glass.
Kanskje verdt å prøve.
Sjøl mener jeg at 033-flaskene er undrvurderte.
Derfor bruker jeg de.
Lette å få tak i nye, så man slipper å samle.
Egil B.
 
Jeg fyller varmtvann fra springen i flaskene, i to omganger, og drar etiketten forsiktig av.  Limet blir mykere når det er varmt.  Eventuelle rester går av med sitrusolje, (Swix skirens).
 
Hei :clap:

Det var utrolig hvor fort og hvor mange som kom med gode ideer for å fjærne limrestene (og etikettene) på N.Ø flaskene.

Takker så mye for gode ideer. Stålull (eller Swint stålullsåpe) har jeg imidlertid ikke tenkt på. Mulig det kan være det beste.

Vet av egen erfaring at man får limet av med Boston (tror det var navnet)  limfjerner, men det er ikke det beste da man må bruke mye av den sorten......

Mvh Roger
 
Min metode:
Fjerne etiketten - Fyll litt vatn i flaska og kjør den en omgang (30 -40 sek)i mikrobølgeovnen . Flaska blir glovarm og etiketten slipper taket :) men limet sitter igjen :(
Fjerne limet - Sprut litt oppvaskmoddel (Zalo e.l) på limet (fortsatt varm flaske) og skrap med en glass skrape (til å fjerne maling på glass, eller belegg på komfyrer med keramisk topp). Det fjerne det meste av limet.
Til slutt bruker jeg en grønn "skurepad" med Zalo for de siste limrestene. Bruk litt varmt vatn underveis i skuringen. Varme er et must for at limet skal slippe.

Alt i alt bruker jeg ca 1-2 min pr flaske.

:)
 
Ser det har kommet mange svar her, men siden jeg selv bruker Nøgne flasker så vil jeg komme med et lite tips:

Legg flaska i mikrobølgeovnen, sett på full effekt i 30sek
Da ka etiketten dras lett av
Restlim må fjernes med Casco lintvätt (den originale, ikke den nye miljøvennelige typen

Lykke til

Vetle
 
ØysteinS skrev:
Jeg fyller varmtvann fra springen i flaskene, i to omganger, og drar etiketten forsiktig av.  Limet blir mykere når det er varmt.   Eventuelle rester går av med sitrusolje, (Swix skirens).

Denne beskrivelsen samsvarer 100% med min egen metode! Gjelder Haandbryggeriets flasker, selvsagt, har kjøpt hele to av dem til nå. Å ja, pluss at jeg har nytt en på restaurant, men da glemte jeg å be om å få med meg tomflaska hjem :). Får skylde på at dette var forholdsvis tidlig i min bryggerkarriere, før alle dertil hørende naturlige instinkter var fullt utviklet. Men i alle fall, forbruket begrenser seg litt ut fra en viss skepsis til den etter min smak påtrengende og spesielle humlesmaken i disse bryggene. Jeg snakker da om Pale Ale, Ardenner Blonde og Witbier (?) som er dem jeg har forsøkt. Forsøkte å kjøpe en London Porter på Meny på Liertoppen pinseaften, men det var så lange køer og hurtigkassa (max 5 varer!) led av forstoppelse, med ei kassadame som var mer vekk fra kassa enn bak den, der hun stort sett bare sto og klødde seg i hodet, så jeg ga opp. Man har da fullgode alternativer hjemme, ikke sant?
 
Takk for tips i denne tråden. Nøgne's flasker har gått helt fint, men Haandbryggeriets flasker har vært et mareritt. (Ikke konsumeringen selvsakt, men limfjerningen)

Varmt vann holder til de fleste etiketter, men til Haandbryggeriets flasker brukte jeg "Swix base cleaner" Det fungerte utrolig bra! Det må være vidundermiddelet :)

Legger ved bilde av resultatet.


 
Eg lot mine flasker ligga i ei bøtte med vatn i omlag 24 timar. Vatne som eg tappa var lunka og eg hadde ikkje noko oppi vatne. Etter dette gjekk etikettane lett av ved å skrapa dei av med ein vanleg kjøkkenkniv. Evt restar fjerna eg med ein skuresvamp og på maks 30 sek, og utan bruk av noko heksebrygg, fekk eg heilt fine flasker. Dette var forresten flasker frå Nøgne Ø og dei hadde alle hatt ulikt innhald so eg trur ikkje det var ein batch med dårleg lim eller noko slikt.

Stefano, Bergen
 
Å ha flaskene i stekeovnen på 100 grader noen minutt fungerer og. Som regel bare å dra merkene rett av etterpå. Aceton eller Swix-cleaner tar limet. En annen fordel med å ta de i stekeovn er at flasken desinfiseres på innsiden samtidig.

Nøgne-Ø ser ut til å kjøre kvalitet på alt, til og med limet.
 
ØysteinS skrev:
Jeg fyller varmtvann fra springen i flaskene, i to omganger, og drar etiketten forsiktig av.  Limet blir mykere når det er varmt.   Eventuelle rester går av med sitrusolje, (Swix skirens).

Dette tipset fungerte meget bra for meg, men jeg fyller flaskene bare en gang med så varmt vann jeg får ut av springen. Etter ett til to min går etikettene lett av om man starter i et hjørne og drar dem av. Om de blir stående lenger blir vannet kaldere, og de blir vanskelige å få av igjen.

På mine flaske blir det mye lim igjen, men den skirensen er bare helt fantastisk til det.
 
Jeg gruet meg jo hva verre var før jeg skulle fjerne NØ-etiketter i går. Uten grunn vil jeg si.
Flaskene var en god mix av pol og butikkutgaver, både wit, blonde, IBA, IPA og bitter. Helt tydelig at det brukes litt forskjellig limtykkelse eller limtype.

Jeg lot flaskene ligge 2-3 timer i en 150g/20l kaustisk sodablanding. Deretter var det bare å skrape av etikettene med en malingsskrape lett som bare av det. Limet lar seg enkelt fjerne med sitrusprodukt. Jeg prøvde både 3M sitt og swix. Begge fungerte utmerket. Dersom man bruker en svamp med skureflate uten å skylle den mellom flaskene blir produktet langt drøyere. Men det akkumulerer seg litt lim, så jeg skylte svampen mellom hver 10ende flaske med glovarm vann.
 
Jeg bruker white spirit.  Gjør akkurat samme nytte som sitrus, er bare mye billigere. Varmt vann i flaska, vaske med white spirit. :)
 
Vetle skrev:
Legg flaska i mikrobølgeovnen, sett på full effekt i 30sek

Veldig kul effekt med en Midtfyns flaske, skikkelig ildskur, og etiketten ble krakelert.. og det røyk endel..

Har gjort det samme med Nøgne, blir samme effekt der, men trodde ikke Midtfyns hadde alu/sølvpapir i etiketten..

Steker flaskene istedet nå..
 
neslekkim skrev:
Vetle skrev:
Legg flaska i mikrobølgeovnen, sett på full effekt i 30sek

Veldig kul effekt med en Midtfyns flaske, skikkelig ildskur, og etiketten ble krakelert.. og det røyk endel..

Har gjort det samme med Nøgne, blir samme effekt der, men trodde ikke Midtfyns hadde alu/sølvpapir i etiketten..

Steker flaskene istedet nå..

Samme her. Røykla hele kjøkkenet.


Ekstremt lav waf på akkurat det prosjektet.. :jaha:
 
Tilbake
Topp