Høy karbonering på flaske

Hei.

Har brygget noen brygg nå og synes jeg får lite karbonering på de. Har gått opp i 3 pakker gjær og gått så mye
opp i sukker, at det har ødelagt brygget på smak.

Spørsmålet mitt er om det kan være lurt å virvle opp igjen bunnfallet i gjæringsbøtten for å få med mer av
gjærrestene over i flasken, eller vil det danne usmaker på ølen? Da kunne man jo bare latt være å stikke om, og virvle rundt.

Jeg tar heller ekstra bunnfall og god karbonering, enn dau øl.

På forhånd takk.

erikraude

Norbrygg-medlem
Hei.

Har brygget noen brygg nå og synes jeg får lite karbonering på de. Har gått opp i 3 pakker gjær og gått så mye
opp i sukker, at det har ødelagt brygget på smak.

Spørsmålet mitt er om det kan være lurt å virvle opp igjen bunnfallet i gjæringsbøtten for å få med mer av
gjærrestene over i flasken, eller vil det danne usmaker på ølen? Da kunne man jo bare latt være å stikke om, og virvle rundt.

Jeg tar heller ekstra bunnfall og god karbonering, enn dau øl.

På forhånd takk.
Hva slags gjær bruker du?

Du kan prøve at tilsette cbc-1 stikk da om til nytt kar,Tilsett cbc-1 i nytt gjæringskar rør forsiktig.

Skjelstad

Fylkesstyre
Hvor mange liter til gjæring? US-05 gjør jobben greit hos meg med 2 pakker på 23 liter.

Hvilken temperatur står flaskene på under karboneringa?

Og hva mener du med "mye opp i sukker"? 6 gram pr liter bør holde i massevis.

lowland

Norbrygg-medlem
05 skal være uproblematisk angående flaskekarbonering. Snu flaskene litt opp og ned slik at du virvler opp litt i gjæren, og sett de på 22+ grader, 25 grader er helt topp. 6 - 7 g sukker pr liter pleier å tilfredsstille de fleste.

Topp