Hvordan fjerne etiketter og vaske flasker? (Nøgne Ø flasker!)

Jeg har nettopp fått litt flasker jeg skal vaske, og fjerne etiketter på. Det er stort sett Nøgne Ø. Har hørt rykter om at disse er veldig vanskelig å få av etiketten på?!
Jeg har kun skylt flaskene. Fikk med en flaskekost når jeg kjøpte startsettet, og noe vaskemiddel, men det er vel helst til å vaske utstyr?
 
Hei!  Dette er et kjent problem.  NØ bruker et tildels vanskelig lim for hjemmebryggere, som ikke er vannløselig.  Det er mange råd ute å går, og citrus-solvent er ofte nevnt.  Fremgangsmåten kan feks være først fylling og nedsenking i varmt springvann, dra av det som er mulig å dra av etter noen minutter, bruk så en kniv til å skrape evt papirrester. Så kan sitrus solvent (swix) brukes evt sammen med zalo for å fjerne limrester og gi en glassklar overflate.

Tips: Søk forøvrig på forumet etter "nøgne ø etiketter" så finner du en veldig lang tråd om emnet.

Lykke til!

E
 
Vask er enklere!  Viktigst er å skylle sedimentene ut fra flasken kort tid etter at flasken er tømt. Jeg bruker så oxy vanish, ca en kvart ts pr flaske, fyller helt opp med lunket vann, lar stå minst en time, gjerne over natten.  Skyller godt. Rett før flasking rister jeg flaskene med litt starsan og en bit gladpack over tuten. 

Jeg skyller alltid ut sedimentene før de rekker å tørke inn. Og har aldri hatt behov for å bruke flaskebørste av den grunn.

Om oxy vanish er det beste valget vet jeg ikke, men det fungerer.

E
 
Jeg har satt flasker i steikeovnen på litt i overkant av 100 grader i noen minutter. Da kan du dra av etiketten. Prøv deg litt frem. Det er den enkle delen.
Så er det å få vasket av limet. Det beste jeg har funnet er citrus vaskeservietter fra Wuert eller etikettfjerner fra Biltema. Til slutt vasket jeg flaskene i varmt vann med krystallsoda. Ble gullende reine.

Lykke til!
 
Bruker noe så enkelt som matolje for å vaske bort ettikettene på Nøgene Ø sine flasker.
Riv av det som løsner med fingrene når etiketten er våt, og ta resten med matolje og en liten skrubb.
Vask flasken med salo for å ta bort matoljen.
 
Vet ikke om dette gjelder alle flaskene til Nøgne Ø nå, men de nye Global Pale Ale-ene har i hvert fall en etikett som er mye lettere å dra av enn på andre flasker jeg har hatt liggende fra tidligere - trengte bare å bløtlegge flaskene en stund, og deretter dra av etiketten. Papiret er så sterkt at det ikke revner, selv om flaska er bløtlagt, og det var så godt som ikke noe limrester igjen heller. Håper dette er etiketten/limet de har tenkt å bruke fremover!
 
Hvordan fjerne etiketter på Nøgne Ø?

Mitt beste tips er å la være! Takk til Lervig, Mikkeler, vanlige brune bjørner og alle andre som ikke sveiser fast etikettene sine!
 
Etter å ha lest gjennom flere tråder rundt dette temaet gruet jeg meg faktisk litt til å gå løs på denne jobben, men det viste seg at Nøgne Ø etikettene på de flaskene jeg hadde hjemme gikk rett av etter en time i varmt vann. Ingen limrester etterpå. Flasker fra Ægir bryggeri derimot..Tok en med siliconefjerner, resten gikk til resirkulering.
 
Virker som om de nye NØ-flaskene er lettere å få av enn de gamle, men ægir og haandbryggeriet sitter helt sinnsykt
 
Fyll flaskene med varmt vann, lå stå i 2 min så får du dratt etikettene forsiktig av. Fjern lim rester med plasterfjerner fra apoteket eller sitrus spray fra Thorsov el.l Funker på Nøgne ø, Haandbryggeriet, Ægir sine flasker
 
matolje funket som bare det på Nøgne ø sitt vanskelige lim.

OBS:
For de som vasker med kost, så vær obs på de kostene med tvinnet stål som skaft. Ødela 20 flasker igår. Flasketuten tåler ikke at stålet gnager mot flaskehalsen, og lager skår.  :rasende:

Jeg skyller alltid flaskende godt rett etter de er tømt.
Går over til å se i flaskene, så krystallsodabad uten kost og riste det ut. Vidre til flaskeskyller så baking på 160 grader i to timer og starsan før tapping. Håpe d blir bra.

Ove
 
Jeg tok bare en bøtte med lunket vann og en go dose med klor. Hiv flaskene i bøtta og vent et minutt å så kan du bare skli de av. Husk å bruke engangshansker så ikke kloren tar huden:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
jeg renset noen flasker i dag og det tok meg ikke lang tid.
Jeg skraper av etiketten med en skarp kniv, flasken må vøre tørr. Blir bare klissete når den er våt.
Etter skraping tar jeg litt neglelakk fjerner som jeg tok fra hu jeg dele komfyr med på en klut og vasket vekk limen. Skyll/vask etterpå i varmt vann uten såpe. Tok meg ca 5 min på 3 flasker.

Brukte denne metoden på 26 Ægir flasker for en ukes tid siden, funker fint fint.  :skitbra:
 
Skrape av etiketten med en skarp kniv mens flasken er tørr, vaske lett over med neglelakkfjerner, vask flaske lett med varmt vann.

fiks ferdig på minutter

PS: funker på Ægir veldig godt.
 
Tilbake
Topp