Varierende gjæringstemperatur (S-04)

TomStang

Norbrygg-medlem
Som helt fersk hjemmebrygger (satte mitt første øl i forgårs) har jeg etterhvert brukt noen gode timer her inne på forumet. Jeg har imidlertid ikke helt funnet svaret på det jeg lurer på, så here goes.

Første øllet blir (forhåpentligvis) en engelsk IPA, brygget på lys DME og litt crystal/caramel malt som ble traktet før kok. Humlet med EK Goldings, både til bittering og aroma. Brukte en pakke S-04 (rehydrert og "proofet") og pitchet på ca 22 grader, etterfulgt av en solid risting av dunken før gjærlås på og inn i et klesskap (tomt) for gjæring. Rommet som ble valgt har holdt rundt 20 grader ved måling (elektronisk sak med "inne" og "ute"sensor, et par grader kaldere inne i skapet), men dette varierer litt avhengig av utetemp og hvor mye panelovnen i rommet står på (har variert mellom å ha den på 200W og 400W), dvs mellom 17-18 og 22ish grader.

Mitt første spørsmål er: burde jeg ha kjølt ned vørteren til feks ca 16 grader før pitching? (Har lest at optimal gjæringstemp for S-04 er 15-20 grader (men at 12-25 grader er ok)).
Så er det dette med variasjoner i gjæringstemperatur. Har forstått at den helst skal være stabil og hvis den skal variere, helst stige litt etter stormgjæringen er ferdig en gang (feks noen grader opp den andre uka).

Nå har imidlertid termometeret vist en variasjon mellom 17.1 og 19.2 grader (probe teipet fast på utsiden av gjæringsdunk, isolert med litt bobleplast utenpå) igår, og idag mellom 17.3 og 19.6 grader. Kan det hende at gårsdagens makstemp er resultat av varm vørter ved pitching, og dagens maxtemp pga stormgjæringen? (termometeret nullstiller visst min/max en gang i døgnet, jeg går ut fra at det er ved midnatt, men er ikke sikker)

Det lukter forøvrig ganske fruktig (jeg får assosiasjoner til solbærsirup) når jeg åpner skapdøra, og det plopper jevnt og trutt (det var blitt blåst ut noe vann av gjærlåsen da jeg sjekket igår morres (altså dagen etter brygging), og det ser det ut som det allerede ligger en ca 2cm stor gjærkake (?) i bunn av karet (tydelig lys/hvitlig, med skarp avgrensing til ølet).

Andre spørsmål blir: når temperaturen (tross variasjoner) er innenfor optimal gjæringstemperatur, vil det være ødeleggende på noe vis eller snakker vi RDWHAHB?

Tredje spørsmål: Hvor høy temperatur er det ok å sikte på den andre uka med gjæring?

(Har du faktisk lest helt hit så gratulerer jeg med tålmodigheten og takker for oppmersomheten.)
 
rdwahahb.

Fokuser på at det er gøy å lage sitt eget øl.

Ideelle forhold kan du lage (enkelt) etterhvert.

Det skal (mye) urenslighet til for å ødelegge ett hjemmebrygg.
For varm gjæringstemperatur (som du muligens har :) ) kan gi litt mye smak fra gjæren, noe som ikke alltid er like ønsket,
og antydninger til høyere alkoholer (''fusel'') - som ikke tilfører smaken noe av verdi og som ofte gir extra hodepine dagen etter.
- men det vet du ikke før du har drukket etpar glass.
S-04 gir vel bare lavere utgjæring (og dermed mere smak av malt) ved slike temperaturer.
Tror nok dette går bra. :)
 
Kult at du har så god oversikt så tidlig i bryggekarrieren! Du er absolutt på rett spor - kontroll på gjæringen er nøkkelen til ikke bare ålreit øl, men godt øl.

Normalt sett er det anbefalt å kjøle ihvertfall til pitch-temp, gjerne en grad eller to under. Du har rett i at varierende temp kan være et problem, men det kommer litt an på gjærstammen. Feks vil noen av de belgiske finne på å gi seg for tidlig dersom temperaturen synker, og du kan risikere usmaker. Jeg har ikke så mye erfaring med S-04, men mitt inntrykk er at den er nokså grei å ha med å gjøre. Litt høye temperaturer vil nok gi litt mer estere.

Ellers: jeg har også et sånn ute/inne-termometer og stoler helt medium på det. Med begge probene i samme rom får jeg feks alltid forskjellig temp, vet ikke hvordan ditt er.
 
Takk for svar! Kan love at det er gøy å lage eget øl, har ikke vært så gira på noe på lenge :p
Når det gjelder termometeret så er mitt også ikke helt enig med seg selv - det kan fort vise i alle fall en halv grad i forskjell på inne og ute med uteproben rett ved siden av i samme rom.
Blir nok mer avansert oppsett mtp gjæringstemp og sånn etterhvert kjenner jeg (liker å ha kontroll på ting). Inntil videre skal jeg lese meg litt opp.. Forresten fortsatt grei aktivitet i gjærlåsen idag - men kanskje noe roligere enn igår.

Men igjen - noen som har tips/råd til gjæringstemp den siste uka? Fornuftig å sikte på 19-20 grader? Ser for meg at det blir lettere for gjæren å rydde opp etter seg på litt høyere temp enn nå (16.6 grader).
 
Har også et øl stående å gjære med 04 på omtrent 16 grader. Har samme plan som deg, altså øke opp mot 20 grader neste uke. Om det er en god plan får tiden vise..
 
@Bwein , har du erfaring med s-04 fra tidligere? Feks latt den stå hele gjæringen rundt 16 (dvs, uten å øke temp mot slutten)? Hvis ja, hvordan syns du det funket? Grad av utgjæring, smaksprofil?
 
@Bwein , har du erfaring med s-04 fra tidligere? Feks latt den stå hele gjæringen rundt 16 (dvs, uten å øke temp mot slutten)? Hvis ja, hvordan syns du det funket? Grad av utgjæring, smaksprofil?
Nei, desverre. Dette er første forsøk med denne gjæra. Har kun 5 brygg på samvittigheten, alle med s-05. Da fungerte det fint med 16 grader hele vegen.
 
Nei, desverre. Dette er første forsøk med denne gjæra. Har kun 5 brygg på samvittigheten, alle med s-05. Da fungerte det fint med 16 grader hele vegen.
Ok, takk for svar. akkurat nå skulle jeg ønske du hadde satt ditt brygg et par uker tidligere, haha! Får telle litt på knappene og se om jeg skal heve temp mot slutten eller ei, nå blei jeg ratt litt usikker..
 
Tenkte jeg bare skulle komme med en kjapp oppdatering her - øllet ble flasket igår kveld. Tok en SG forrige søndag, da var den 1014 (OG 1058) så god utgjæring allerede da (ca 75%). Gjæren har tydeligvis gjort jobben og vel så det - ettersom estimert utgjæring er 70-75%, og FG igår var krøpet ned til 1012 (dvs ca 79% utgjæring). Høy flokkulering uten tvil, veldig klart øl med markert skille til gjærkaka. Det var vel ca 19,5L på gjæringskaret, og vi endte faktisk med å fylle 57 bjørnunger (19 L!). Noen dl ekstra fra sukkerlaken, men allikevel...
Økte temperaturen opp mot 19-20 grader de siste 4 dagene. Smaksprøven ifm FGmåling var lovende, men med en litt pussig bismak som kom litt etterhvert. Mulig det er smak av gjæren? Evt fusel (pga høy temp i begynnelsen?). Gjenstår å se etter noen uker med karbonering og modning.

Men - ettersom SGen jeg tok forrige søndag viste 1014 tenkte jeg at den var ferdig utgjæret (siden det tilsvarte max estimert utgjæring). Ble derfor litt overrasket da jeg så at FG igår var enda litt lavere. Flaskebombefare eller null stress? Stakk forresten om med sukkerlake, med det som ble knappe 6g/L (overestimerte litt på tap ifm flasking).
 
Etter tre uker på flaske i romtemp har vi stadig ryddigere smak, god aroma, og fin karbonering og skum. Ingen bomber. :)
 
Tilbake
Topp