Safale S-04 S04

@Bwein , har du erfaring med s-04 fra tidligere? Feks latt den stå hele gjæringen rundt 16 (dvs, uten å øke temp mot slutten)? Hvis ja, hvordan syns du det funket? Grad av utgjæring, smaksprofil?
Nei, desverre. Dette er første forsøk med denne gjæra. Har kun 5 brygg på samvittigheten, alle med s-05. Da fungerte det fint med 16 grader hele vegen.

Nei, desverre. Dette er første forsøk med denne gjæra. Har kun 5 brygg på samvittigheten, alle med s-05. Da fungerte det fint med 16 grader hele vegen.
Ok, takk for svar. akkurat nå skulle jeg ønske du hadde satt ditt brygg et par uker tidligere, haha! Får telle litt på knappene og se om jeg skal heve temp mot slutten eller ei, nå blei jeg ratt litt usikker..

Tenkte jeg bare skulle komme med en kjapp oppdatering her - øllet ble flasket igår kveld. Tok en SG forrige søndag, da var den 1014 (OG 1058) så god utgjæring allerede da (ca 75%). Gjæren har tydeligvis gjort jobben og vel så det - ettersom estimert utgjæring er 70-75%, og FG igår var krøpet ned til 1012 (dvs ca 79% utgjæring). Høy flokkulering uten tvil, veldig klart øl med markert skille til gjærkaka. Det var vel ca 19,5L på gjæringskaret, og vi endte faktisk med å fylle 57 bjørnunger (19 L!). Noen dl ekstra fra sukkerlaken, men allikevel...
Økte temperaturen opp mot 19-20 grader de siste 4 dagene. Smaksprøven ifm FGmåling var lovende, men med en litt pussig bismak som kom litt etterhvert. Mulig det er smak av gjæren? Evt fusel (pga høy temp i begynnelsen?). Gjenstår å se etter noen uker med karbonering og modning.

Men - ettersom SGen jeg tok forrige søndag viste 1014 tenkte jeg at den var ferdig utgjæret (siden det tilsvarte max estimert utgjæring). Ble derfor litt overrasket da jeg så at FG igår var enda litt lavere. Flaskebombefare eller null stress? Stakk forresten om med sukkerlake, med det som ble knappe 6g/L (overestimerte litt på tap ifm flasking).

Etter tre uker på flaske i romtemp har vi stadig ryddigere smak, god aroma, og fin karbonering og skum. Ingen bomber. :)

Jeg sitter med dette gjæret og vil brygge. Men jeg registrerer at dette er en elsk/hat gjær?
Hva er problemet? Ut i fra hva jeg kan lese bør man gjære i nedre del av hva den liker og ikke la den stå for lenge, men er veldig interessert i å høre hva andre mener her.

Joachim.

Brukte denne gjæren i mitt siste brygg, en Irish red ale. Min sto 14 dager på ca 16-18 grader(min kjellertemperatur akkurat nå ) fikk et typisk "engelsk ale" preg (noe jeg liker) Kjør på mener nå jeg.

Sist redigert:
Start lavt, rundt 16-17 grader. Øk et par grader når stormgjæringen er over.

Ellers opplever jeg at evt. usmaker av denne typen avrundes under karbonering og lagring. Ingen vinner i konkurranser om man gjærer for varmt, men ølet blir drikkendes, det. :) Jeg har brukt S-04 tre ganger. I en slags Pale Ale, i en Irish Red Ale og senest i en American Strong Ale (nestenklone av 7 Fjell Vinter). Det er sammen med US-05 en standardgjær jeg har liggende i kjøleskapet.

Har brukt den en gang i en porter. Starteren min med WLP-007 hadde fått besøk av fluer så den fikk i toalettet. Oppdaget det først da jeg skulle pitche og eneste jeg hadde var en post US-05 og en pose US-04. Så da pitchet jeg de to sammen. Godt ble det, synest jeg.

Satte et brygg på onsdag. Pitcha vel gjæren rundt kl. 19, eller noe sånn. Safale s-04 - dryssa rett i karet uten rehydrering. Sjekka gjæringsgrafen på jobb i går, da var den 80% ferdig. I går kveld sier den 100%. Er dette vanlig? Å gå fra 1.071 til 1.008 på to døgn? Det er isåfall samme tempoet som Gjerneskveiken jeg bruker av og til!

Nå skal det sies at jeg ikke har rukket å kontrollere med hydrometeret, men de siste bryggene så har iSpindelen bomma med et poeng eller to i forhold til hydrometeret, så jeg regner med det ligger rundt der på dette brygget også.
15e08583434ca191ca7e77eed710303e.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Satte et brygg på onsdag. Pitcha vel gjæren rundt kl. 19, eller noe sånn. Safale s-04 - dryssa rett i karet uten rehydrering. Sjekka gjæringsgrafen på jobb i går, da var den 80% ferdig. I går kveld sier den 100%. Er dette vanlig? Å gå fra 1.071 til 1.008 på to døgn? Det er isåfall samme tempoet som Gjerneskveiken jeg bruker av og til!

Nå skal det sies at jeg ikke har rukket å kontrollere med hydrometeret, men de siste bryggene så har iSpindelen bomma med et poeng eller to i forhold til hydrometeret, så jeg regner med det ligger rundt der på dette brygget også.

Hastigheten på utgjæringen er kanskje litt raskere enn vanlig, men 88 % utgjæring for S-04 er meget mystisk. Tror du må sjekke med noe analogt utstyr. S-04 er kjent for å være en slappfisk med lite apetitt for maltotriose. Rundt 75 % utgjæring er vanlig.

Satte et brygg, 25 liter OG: 1.065 på onsdag og tilsatte 2 poser S-04. I dag målte jeg med hydrometer 1.013 etter 4 dager, synes det var kjapt det også

@Haugesund og @n5k : Hva slags temperatur bruker dere på S-04 når det gjærer så fort?

Denne batchen har stått på 20 grader hele tiden. Men jeg skal ut og kontrollmåle i dag, og se hva hydrometeret sier.

Jeg merka tempoet var høyt på forrige batch og - tok vel 3 dager fra OG (55) til FG (11) med 05. Kjapt det og.

Denne batchen har stått på 20 grader hele tiden. Men jeg skal ut og kontrollmåle i dag, og se hva hydrometeret sier.
Det forklarer litt. Har alltid gjæret S-04 mellom 16 og 18 grader, og da bruker S-04 lenger tid. Jeg har også merket at selv om den når FG, så bruker den ytterligere tid på å bunnfelle skikkelig. Tror det tidligste jeg har tatt den er etter 12 dager.

Jeg tror mange gjærsorter kan være like raske som kveik ved samme temperatur, men ideell gjæringstemperatur for kveik kan være mye høyere fordi kveikene ikke produserer usmaker på samme måte.

Vel. Brygget en Cream ale sist fredag. Har hatt mulighet til å gjære under trykk et par år, men har brukt det mest til karbonering så langt. Har anskaffet en Fermzilla i tillegg til unitank fra SS som jeg har fra før, mest for å ha noe som kan rengjøres litt lettere når tiden ikke strekker til. Tenkte jeg skulle gjøre et eksperiment på å gjære under relativt høyt trykk fra start til mål, og se hva dette gjorde med resultatet på S-04. Alt gikk som planlagt. OG 1.050. Tilførte oksygen med stein og pitchet 2 pk. S-04 på 15 grader.

Karet ble plassert på et kjølig rom, og planen var å holde det mellom 15-16 et par dager. Øke til ca. 17 og la det gjøre nesten ut. Heve til 20 et par dager og så CC. Planen var 14 psi (bortimot 1 bar) fra start til mål. Tok ca. ett døgn før gjæringen kom i gang, men etter det gikk det fint i 4 dager. På tirsdag var det dønn stopp på 1.022 (57% utgjæring). Har forsøkt å øke temp til 20 allerede nå, og virvle opp gjæren som nå ligger klistret i bånn. Vet at trykk kan hemme gjærens evner til reproduksjon noe, og derfor pitchet jeg 2 pakker. Har eksperimentert med dette en gang før med fersk gjær og starter, og da var det ingen problemer med å gjære ut.

Spørsmålet er da: Er det noen som har erfaring med laber utgjæring på S-04 eller har tips for å få den ut av dvale? Repitch et alternativ? Fjerne alt trykk og se om det påvirker gjærens evne til å våkne opp igjen? Andre innspil?

Tilbake
Topp