Genial nivåindikator for corneliusfat

Borre eller slisse spor og sveise igjen. Jeg må se om hva som fungerer av rund eller flat magnet innvendig I metal ball. Så må jeg se litt om hvor mye veske/tyngde jeg trenger innvendig I ballen for å få den til å ligge fint. Det blir et lite morro Bi prosjekt, så ikke forvent et svar på hvordan det fungerte veldig kjapt ;) Bygger bryggerom nå og nytt bryggeri samtidig. Greit å få laget noe som kan være I fatene før jeg lager noe som sier hvor mye det er I de.
 
Dersom du har en kraftig kulemagnet på utsiden, vil ikke stålballen på innsiden være tilstrekkelig magnetisk?
 
Ballen i fatet må nok ha ei viss vekt for å sikre at den følger ølet ned, og det er vel også ønskelig at denne ligger ca 50% neddykka. Det er stor sjanse for at den rustfrie ballen er magnetisk til en viss grad. Svært få rustfrie legeringer er helt umagnetiske, og neodym magneter er inni h... magnetiske..
 
Alt kommer ann på hva slags legering det er på "Stainless steel" på de kulene. Tviler det er duplex, det er litt magnetisk. Jeg tror jeg må inn med en magnet I kula, men dette er jo kun for morro og teste ut. blir jo ikke så mye penger ut av dette. Grunnen til at jeg velger SS ball isteden for plast er at det er vanskelig å finne ut hva slags type plast mye av det andre er. Pluss at det tåler varme, det hadde vært morsomt å sett hvordan det fungerte I bryggeriet også.
 
Noen metallurger på forumet? Ombord bruker vi endel transmittere, og seglass med magnetisk displacer, men disse er ikke helt runde nok for dette formålet. Og tror ikke jeg får med meg nok til 10 fat..
 
Bare en liten tanke: Vil ikke det være mulig å bruke et termografikamera (ala Flir One) til å "se" hvor mye som er igjen på fatet. De termiske egenskapene på ølet og luften er jo forskjellige. Fordelen er jo at man slipper å legge noe oppi fatet og at det kan brukes på mange fat samtidig, slipper å kjøpe inn mange sett med indikatorer :)
 
Bare en liten tanke: Vil ikke det være mulig å bruke et termografikamera (ala Flir One) til å "se" hvor mye som er igjen på fatet. De termiske egenskapene på ølet og luften er jo forskjellige. Fordelen er jo at man slipper å legge noe oppi fatet og at det kan brukes på mange fat samtidig, slipper å kjøpe inn mange sett med indikatorer :)
Nei, det går nok ikke. Dette måler overflatetemperatur. Om det ikke er temp forskjell vil du ikke se noe som helst skille ved overflata.
(Er Nemko sertifisert termografør).
 
Bare en liten tanke: Vil ikke det være mulig å bruke et termografikamera (ala Flir One) til å "se" hvor mye som er igjen på fatet. De termiske egenskapene på ølet og luften er jo forskjellige. Fordelen er jo at man slipper å legge noe oppi fatet og at det kan brukes på mange fat samtidig, slipper å kjøpe inn mange sett med indikatorer :)
Kult men rimelig stiv pris ! :)
 
Nei, det går nok ikke. Dette måler overflatetemperatur. Om det ikke er temp forskjell vil du ikke se noe som helst skille ved overflata.
(Er Nemko sertifisert termografør).
Vil ikke fatet lede temperaturen såpass at man vil se forskjell i temperaturen på selve fatet. Akkurat som man får kondens på utsiden av et fat der hvor det er væske i fatet?
 
Sist redigert av en moderator:
Temperaturen i et kjøleskap svinger jo litt, og veggen der hvor det er gass på innsiden vil følge raskere etter kjøleskapstemperaturen enn den delen hvor det er væske på innsiden. Det vil derfor være en liten temperaturforskjell mesteparten av tiden. Det burde dermed være mulig å bruke dette dersom temperaturmålingen er nøyaktig nok.
 
Bare en liten tanke: Vil ikke det være mulig å bruke et termografikamera (ala Flir One) til å "se" hvor mye som er igjen på fatet. De termiske egenskapene på ølet og luften er jo forskjellige. Fordelen er jo at man slipper å legge noe oppi fatet og at det kan brukes på mange fat samtidig, slipper å kjøpe inn mange sett med indikatorer :)
Tar du et gassbluss/hårføner raske oppover tanksiden så vil du se hvor nivået er...

Eller legg hånden på tanken en stund så vil du får en indikasjon tenker jeg..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp