Modifisering Brattberg Kompaktbrygger Gen 2

Har planer om å sette inn PID på Brewmaster25. Ser oppsettet inni er litt endret fra de forrige modellene.
IMG_1388.JPG
Brun ledning kommer inn fra kontakten og går rett på hovedkort, som videre sender ut til elementene.

IMG_1389.JPG
Den blå fra kontakten går direkte inn midt i platen med elementer.

Har prøvd å sette opp et koplingskjema for pid og ssr. Ser dette greit ut? Kan jeg eventuelt sette inn en bryter på blå kabel mot element 1 eller element 2 for å kunne skru disse av og på? Vil kortet fortsatt få strøm slik at jeg lese av temp på display?
PID.jpg
 
Ser riktig ut på skjemaet, for mitt øye. Sett brytere på brun side, etter ssr. Tror ogsådet er mulig å lage en litt mer elegant løsning med færre kabler, men det tør jeg ikke begi meg ut på uten å måle litt og se kabler/koblinger i virkeligheten. Er så fort gjort å feiltolke bilder :(
 
Ser riktig ut på skjemaet, for mitt øye. Sett brytere på brun side, etter ssr. Tror ogsådet er mulig å lage en litt mer elegant løsning med færre kabler, men det tør jeg ikke begi meg ut på uten å måle litt og se kabler/koblinger i virkeligheten. Er så fort gjort å feiltolke bilder :(
Hehe, ja det finst sikkert en finere kobling, får ta en nærmere kikk når alt fra ebay er kommet i hus. Eneste jeg ikke skjønte vsr hvordan kortet får en sluttet krets, kan berre se at det er en som går inn, resten av kablene på kortet er sensor, lcd skjerm og kretser til element.
 
Hehe, ja det finst sikkert en finere kobling, får ta en nærmere kikk når alt fra ebay er kommet i hus. Eneste jeg ikke skjønte vsr hvordan kortet får en sluttet krets, kan berre se at det er en som går inn, resten av kablene på kortet er sensor, lcd skjerm og kretser til element.
Den blå som kommer fra pluggen i bunn og går til kretskortet går inn. Hvis jeg ikke ser feil på bildet da.
 
Når jeg skal koble meg innpå elementene fra pid, trenger jeg å gå via denne, eller kan jeg gå rett på elementene?

5bb7ca87cbb5d60383e2231c61fcdd13.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg solgte for ett års tid sin min Bratberg kompaktbrygger gen 2 til en kompis. For litt siden kom det et nyhetsbrev fra brygging.no med at de hadde Brewcrafter 25 på lager igjen.

Jeg var så freidig at jeg spurte om det var mulig å få kjøpt det nye displayet og elektronikken løst for å oppgradere en Bratberg kompaktbrygger gen 2. Og det var selvfølgelig fult mulig.

Noen dager etterpå hadde jeg mottatt en pakke med ny sokkel med ferdig montert nytt display og uten de to bryterne og den nye elektronikken.

I går formiddag fikk vi montert den nye sokkelen som passet perfekt. Gamle kabler og elektronikk ble fjernet og ny montert. Kabler ble montert etter et par bilder jeg fikk av Sigbjørn på e-post.

Testkjøringen viser at det er liv i begge elementene og at termostaten fungerer som den skal.

Etter min mening en flott oppgradering og bra forbedring fra den forrige kontrolleren og display. Nå er det ingen fare om det søles litt vørter på displayet og knapper. De blir ihvertfall ikke sittende fast og det er bare å tørke av.
20160605_133957.jpg 20160605_132945.jpg
 
Det er jo veldig bra service av Brygging.no hvis de tilbyr dette til alle - og til den prisen.

Mulig jeg vil spør om det samme. Sliter litt med knapper som henger og tidvis antydninger til fukt bak displayet.
 
Det hørtes særdeles rimelig ut.
Er tilkoblingene slik at de kunne ha blitt benyttet til et gryteoppsett med innebygget varmeelement?
 
Det hørtes særdeles rimelig ut.
Er tilkoblingene slik at de kunne ha blitt benyttet til et gryteoppsett med innebygget varmeelement?
Ja det skulle jeg mene at ikke er noe problem, helt vanlige kabelsko.
b4ec901fb49d8af5d31e00d919a8f8d9.jpg

Men hva lags temperaturføler det er i den, aner jeg ikke. Også er laveste temperatur på termostaten 60°c.
Men innebygget trinnløs styring av elementer, opptil to. I Bratberg kompaktbrygger gen 2, sitter det 1500 + 1000w.
 
Har planlagt en liten modifisering av min Bratberg G2.
Jeg er litt usikker på om alle Gen2 er like derfor presiserer jeg at min har en utgang for hvert element. 500W-elementet kobler inn ved en grad drop ("keep warm" indikeres i display) . 2000W-elementet kobler inn ved dropp på ca 3 grader ("Heating" vises i display).

500W er passelig effekt til å holde varm, men når jeg skal varme opp for å meske ut (gjelder kanskje stegmeskeing også) er 500W for lite til å holde gjevn temperatur mens jeg sirkulerer.
-Med orginal styring er eneste alternativet å enten bruke 500W-elementet eller å slå på begge.
Med begge inne 500W-elementet da ligge inne så godt som hele tiden, mens 2000W elementet vil slå seg på ved temp 3 grager under ønsket temperatur og ligge inne så lenge at temperaturer kommer en eller to grader for høyt.

-Aller helst ville jeg jo hatt justerbar effekt, men dersom jeg kunne brukt bare 2000W-elementet alene å fått det til å slå inn på en graders drop tror jeg oppvarmingen ville blitt mye gjevnere.

For å få begge elementene til å slå inn på en graders dropp skal jeg montere et AC/AC relé som styres av utgangen til 500W-elementet. Dette reléet skal gi strøm til begge de orginale bryterne til varmeelementene på Bratbegen. Begge bryterne vil da få strøm ved én graders drop og jeg kan velge mellom 500,2000 og 2500W effekt med bryterne.
Utgangen på styrekortet i Bratbergen til 2000W-elementet vil da stå ubrukt.

Dette er en meget enkel modifisering som jeg håper vil gi en liten forbedring.

Redigert: Eneste grunnen til at jeg vil sette inn ett nytt relé og ikke koble begge elementene rett på den ene utgangen på styrekortet, er at det vil bli litt høy belastning på den ene utgangen.
 
Tilbake
Topp