SMaSH Citra, ønsker innspill på oppskrift

Godkveld, noen av proffene i brygging som har en mening om denne? Ser dette greit ut, med spesielt tanke på mengde citra humle? Mye, lite, eller passe? Liker veldig godt citra, men ønsker en øl de fleste kan like.

VGB SMaSH Citra

Method: All Grain
Style: American Pale Ale
Boil Time: 60 min
Batch Size: 23 liters (fermentor volume)
Boil Size: 28 liters
Boil Gravity: 1.041 (recipe based estimate)
Efficiency: 70% (brew house)
Source: LHV

Original Gravity:
1.050
Final Gravity:
1.011
ABV (standard):
5.17%
IBU (tinseth):
42.75
SRM (ebcmorey):
11.35
Fermentables
Amount Fermentable PPG °L Bill %
5 kg German - Pale Ale 39 2.3 99.4%
30 g Belgian Candi Sugar - Dark (275L) - (late addition) 38 275 0.6%
5.03 kg Total
Hops
Amount Variety Type AA Use Time IBU
10 g Citra Pellet 13.5 Boil 60 min 16.2
30 g Citra Pellet 13.5 Boil 15 min 24.11
35 g Citra Pellet 13.5 Boil 1 min 2.44
50 g Citra Pellet 13.5 Dry Hop 7 days

Hops Summary
Amount Variety Type AA
125 g Citra Pellet 13.5
Mash Guidelines
Amount Description Type Temp Time
15 L Infusion 65 C 60 min
15 L Temperature 78 C 10 min
18 L Fly Sparge 79 C --
Starting Mash Thickness: 3 L/kg
Other Ingredients
1 tsp Brewbrite Fining Boil 10 min.
1 tsp Yeas nutrient Other Boil 10 min.
Yeast
White Labs - California Ale Yeast WLP001
Attenuation (avg):
76.5%
Flocculation:
Medium
Optimum Temp:
20 - 22.8 °C
Starter:
Yes
Fermentation Temp:
20 °C
Pitch Rate:
0.75 (M cells / ml / ° P)
214 B cells required
Priming
Method: Sugar Amount: 154 CO2 Level: 7 g/l
 
Bruk Pale Ale av god kvalitet eventuelt Maris Otter.
Dersom du elsker Citra - OK
Dersom detter er en test, ville jeg ha brygget en liten batch, eller valgt en 'rundere' humle...
 
Alt blir bedre med Amarillo...
Spøk til side - det er veldig individuelt hva du reagerer negativt på - og hva du tenner på.
Jeg har laget en SMASH med Maris Otter og Mosaic som jeg likte. Det er jo da også subjektivt :)
 
Mulig jeg kan lage en smash amarillo, men har bare 100g, 8,4% amarillo. Blir de bra om jeg bruker samme humleskjema som for citraen, men fordeler dei 100g jeg har?
 
Med mindre du absolutt vil holde den til en humletype kan du jukse litt og bruke citra som bitterhumle.
 
Med mindre du absolutt vil holde den til en humletype kan du jukse litt og bruke citra som bitterhumle.
Må ikke bruke en humle, men mulig jeg prøver da med citra som bitterhumle, og bytter ut resten med amarillo. Ser de foresten greit ut ellers?
 
Jepp. Du dekker hele spektret mtp smak og aroma med de tilsetningene.

For å skape litt forvirring så kan du evt flytte 15min til 10 min for litt mer fersk-ish smak og ikke røre IBU'en. Du ligger på 0.93 i BU:GU (ratio mellom bitterhet og gravity) og hadde ikke tatt skade av noen færre IBUer. Med en OG på 1.050 ville jeg selv lagt meg på ca 35-40 IBU for en litt sommerlig opplevelse. Men spørs hva du er ute etter da :)
 
Jepp. Du dekker hele spektret mtp smak og aroma med de tilsetningene.

For å skape litt forvirring så kan du evt flytte 15min til 10 min for litt mer fersk-ish smak og ikke røre IBU'en. Du ligger på 0.93 i BU:GU (ratio mellom bitterhet og gravity) og hadde ikke tatt skade av noen færre IBUer. Med en OG på 1.050 ville jeg selv lagt meg på ca 35-40 IBU for en litt sommerlig opplevelse. Men spørs hva du er ute etter da :)
Takker så meget. Da satser jeg på de. Da blir de vel en SMaTH.. Singel Malt And Two Hops;) De viktigste er om de blir bra.:)
 
Sist redigert:
Enig med tidligere uttalelser, men hvorfor bruke nydelige amerikanske aromahumler som citra og amarillo som bitterhumle. Min preferanse er helt klart Magnum. Jeg synes forøvrig at øl brygget med kun en humle er kun en hype.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Mulig de Rulu, men er ikke så veldig bevandret i denne humle verden, så egentlig var de for å få litt kjennskap i humletyper. Og sukker var bare fordi jeg hadde 30g og da vart de typeriktig. Ikke at jeg er så veldig opptatt av de men jeg fikk brukt de jeg hadde.
 
Jeg syns den opprinnelige smash planen din er god med kun Citra
Citra er en god singel hop
For å lære humlene er det lurt å kjøre bare en humle
Jeg har laget singel hop med Citra,Cascade,Amarillo,Cennteniel og Simcoe.
det syns jeg var lærerikt og kan annbefales

Sent fra min C6833 via Tapatalk
 
Jeg syns den opprinnelige smash planen din er god med kun Citra
Citra er en god singel hop
For å lære humlene er det lurt å kjøre bare en humle
Jeg har laget singel hop med Citra,Cascade,Amarillo,Cennteniel og Simcoe.
det syns jeg var lærerikt og kan annbefales

Sent fra min C6833 via Tapatalk
Hvilken vart de beste?
 
Her er min SMASH med Citra som jeg synes ble veldig god (og flere andre som har smakt på den):

MO Pale Malt 5EBC 7kg
Citra (13,4%) 15g 60 min
Citra 20g 15 min
Citra 35g 2 min
Citra 30g dag 5

US-05 2pk.
OG=1056
FG=1012
Karb. med sukker 6 g/l
Alk. ca. 6,1%
IBU ca. 35

Vol før kok ca 28 liter
Vol etter kok ca 25,5 liter
 
Synes også den opprinnelige oppskriften din ser bra ut (kanskje litt for lite raus på den sene humlen)
Iom. at du sier du har Amarillo ville jeg lagt til ett steg på 0 min med den + tørrhumle (evt. mer citra).
Single hop kan være lærerikt det, så kommer an på hva som er målet ditt med denne ølen
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp