Trykkfall på CO2 flaske

Har satt mitt første brygg på Corneliusfat. CO2 flaska hadde ca 60 bar før jeg satte den sammen med fatet inne i kjøleskapet. Da jeg sjekket etter noen timer hadde det falt til under 50 bar.
Det er ca 5°C i kjøleskapet og flaska hadde ca 20°C da jeg satte den inn. Har sjekket med zalo vann etter lekkasjer og kan ikke finne noen.

Er det normalt at trykket faller så mye?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har satt mitt første brygg på Corneliusfat. CO2 flaska hadde ca 60 bar før jeg satte den sammen med fatet inne i kjøleskapet. Da jeg sjekket etter noen timer hadde det falt til under 50 bar.
Det er ca 5°C i kjøleskapet og flaska hadde ca 20°C da jeg satte den inn. Har sjekket med zalo vann etter lekkasjer og kan ikke finne noen.

Er det normalt at trykket faller så mye?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja. Pga temperaturen.
 
Har gått over alt av ventiler og koblinger med såpevann . Kan ikke finne noen lekkasjer. Da må det være naturlig trykkfall pga temperatur droppet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du får ikke 60 bar på en co2 flaske. Uansett må du måle vekten for å finne ut om du mister noe på co2. Trykket vil være 50 til den er tom for flytende
Var litt kjapp og den kan ikke regnes ut med en enkel kalkulator. Men damptrykket som vi her snakker om varierer sterkt med temperaur. Ved 22-23 grader har CO2 damptrykk på ca 60 bar i følge wikipedia.

EDIT: Frode, du får helt klart et fall i (damp)trykk når temperaturen senkes!
 
Dette høres normalt ut.

Den enkleste testen du kan gjøre om du ennå er engstelig er å ta CO2-flaska ut i romtemperatur igjen. Da skulle trykket øke opp til de ca 60 bar du leste av først, om det ennå er flytende CO2 igjen i flaska.
 
Sant, men for praktisk bruk er det oftest nok å kjenne til denne sammenhengen. Kjenner man dette, koker man egget litt lengre på fjellet osv.
 
Var litt kjapp og den kan ikke regnes ut med en enkel kalkulator. Men damptrykket som vi her snakker om varierer sterkt med temperaur. Ved 22-23 grader har CO2 damptrykk på ca 60 bar i følge wikipedia.

EDIT: Frode, du får helt klart et fall i (damp)trykk når temperaturen senkes!

Hei

På 20 grader så er det teknisk umulig at Co2 kan ha 60 bar. Derfor er avviket på Manometer. Uansett så vil ikke trykket forklare lekkasjer. Det er kun vekt som kan. Enig?
 
Hei

På 20 grader så er det teknisk umulig at Co2 kan ha 60 bar. Derfor er avviket på Manometer. Uansett så vil ikke trykket forklare lekkasjer. Det er kun vekt som kan. Enig?

Hvis vi tar utgangspunktet i 23 grader kan CO2 ha 60 bar på flaska. Ref. damptrykktabellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbo...Liquid.2Fvapor_equilibrium_thermodynamic_data

Ved litt under 20 grader, er 57 bar gjeldende. Ved 5 grader er 40 bar gjeldende. Men disse manometrene som finnes på CO2 flasker til hjemmebrygging er ikke analytiske instrumenter og bør derfor taes med en klype salt.
 
Hvis vi tar utgangspunktet i 23 grader kan CO2 ha 60 bar på flaska. Ref. damptrykktabellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbo...Liquid.2Fvapor_equilibrium_thermodynamic_data

Ved litt under 20 grader, er 57 bar gjeldende. Ved 5 grader er 40 bar gjeldende. Men disse manometrene som finnes på CO2 flasker til hjemmebrygging er ikke analytiske instrumenter og bør derfor taes med en klype salt.

Wikipedia er ikke plassen for å hente ut informasjon. Du kan komme å se på flaskene vi har inne her på 20+ grader. De er knapt over 52 (Det er avlest elektronisk med ,00 nøyaktighet. Så kan du måle dem ute, de er 50 bar på 1 grad. Det har med fyllingsgrad, type flaske og mange faktorer

Poenget for han i tråden her er om han hadde lekkasje. Den eneste måten å finne ut det er å måle vekten. Enig?
 
Før dette blir en tråd full av krangling, avslutter jeg her.

EDIT: Jeg er enig i vektmåling! Har aldri sagt meg uenig i det heller :)
 
Sist redigert:
Slik jeg oppfattet OP, ble CO2-tanken brukt til å karbonere et øl og plassert sammen med ølet i et kjøleskap. Da skal det jo uansett være en «lekkasje» av CO2 fra CO2-tanken og over i ølet. Dermed er det ikke fullt så enkelt som å måle vekta på CO2-tanken heller.
 
Det viktigste er at det blir godt ØL og det kan ikke sjekkes med vekt eller leses av på manometer,....... skål.
Send 2 flasker, så skal jeg analysere prøvene via mitt laboratorie på 2 bein.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp