Humlesus

Post #29 er reell, den. Jeg fikk oppskriften direkte av Ole. Opprinnelig hadde den 90% pilsnermalt og resten likt fordelt på cara og munich. Hemmeligheten med humlingen er at første tilsetning er etter 30min (midtveis). Jeg kjører med en overvekt av citra og er godt fornøyd med resultatet. :)

Prøver å ta opp denne tråden igjen, da jeg begynner å bli i overkant sugen på et forsøk på både Humlesus og Fyr & Flamme. Har du et humleskjema på oppskriften som du har prøvd i forhold til Humlesus?

Vurderer som nevnt også å brygge Fyr & Flamme og så for meg følgende malt fordeling samt humleskjema for et 37 liter brygg:

- 70 % Pilsner Malt
- 20 % Lys Munich
- 10 % Carahell

Humle:
- 50 g Citra - 60 min
- 50 g Centennial - 60 min
- 30 g Citra - 5 min
- 30 g Centennial - 5 min
- 30 g Cascade - 5 min
- 20 g Citra - dry hop
- 30 g Centennial - dry hop
- 35 g Cascade - dry hop

Setter stor pris på kommentarer spesielt med tanke på humleskjema. Bør det også for Fyr & Flamme legges opp til første humle 30 min, og hvordan ser fordelingen mellom de tre C'er ut?

På forhånd takk for hjelpen.
 
Prøver å ta opp denne tråden igjen, da jeg begynner å bli i overkant sugen på et forsøk på både Humlesus og Fyr & Flamme. Har du et humleskjema på oppskriften som du har prøvd i forhold til Humlesus?

Vurderer som nevnt også å brygge Fyr & Flamme og så for meg følgende malt fordeling samt humleskjema for et 37 liter brygg:

- 70 % Pilsner Malt
- 20 % Lys Munich
- 10 % Carahell

Humle:
- 50 g Citra - 60 min
- 50 g Centennial - 60 min
- 30 g Citra - 5 min
- 30 g Centennial - 5 min
- 30 g Cascade - 5 min
- 20 g Citra - dry hop
- 30 g Centennial - dry hop
- 35 g Cascade - dry hop

Setter stor pris på kommentarer spesielt med tanke på humleskjema. Bør det også for Fyr & Flamme legges opp til første humle 30 min, og hvordan ser fordelingen mellom de tre C'er ut?

På forhånd takk for hjelpen.

Jeg har et humleskjema på Beersmith, men det traff ikke profilen til Humlesus helt. Synes selv at det ikke ble mindre godt av den grunn. Kan se om jeg får postet oppskriften her.

Edit: Link til rapport her:

http://www.jottacloud.com/p/tweak/64c66b04ba624f5cae43f2240dd4597c
 
Sist redigert:
Takker for link! Min tanke var å tilsette også noe av hver humle 5 min før kokeslutt i tillegg til dry hop. Tenker litt til og gjør nok et forsøk i starten av neste uke.

Det kan nok ikke godkjennes uten samples. Vil du sende dem til meg eller komme med dem selv? :p
 
Trekker opp denne igjen. Tenkte å prøve meg på en variant av Humlesus basert på det som kommer fram i tråden her. Noen som har forsket videre med oppskriften og kommet noe nærmere originalen mtp. humleskjema?

Så langt ser oppskriften jeg skamløst har semikopiert slik ut (23 liter):
3,3 kg Pilsner
0,7 kg Cara
0,7 kg Munich

20 g Citra på 30 min
20 g Citra i hopstand (20 min på 80 grader)
30 g Centennial i hopstand (20 min på 80 grader)
50 g Citra tørrhumling 7 dager

Meskes på 68 grader

Wlp007

Dette skulle gi OG på 1.046, FG på 1.010, ABV på 4,7% og IBU på ca. 33.
Tidligere har jeg imidlertid fått temmelig høy utgjæring med 007, så det spørs om jeg treffer FG...
 
Vet ikke om de IBU'ene på 35 er lab-IBU'er eller oppskrift IBU'er.. Er det lab så bør du nok legge deg høyere enn 33 i oppskriftsoftware da man mister masse IBU mellom koking og ferdig øl.
 
68 ℃ hørtes litt høyt ut. Avhenger selvfølgelig av ditt oppsett.
Hos meg ville jeg ha gått for 66 ℃
 
(Målt) mesketemperatur er egentlig helt irrelevant for alle andre enn den som selv skal brygge på sitt oppsett..

Men Humlesus er jo ikke spesielt fyldig heller. Den er liksom frisk og lettdrikkelig, i kropps-avdelingen.
 
(Målt) mesketemperatur er egentlig helt irrelevant for alle andre enn den som selv skal brygge på sitt oppsett.. ...

Siden vi ikke kan vite om våre målte 68 grader faktisk er 68 grader, mener du? Det er et godt poeng.

For meg går det ei grense i overgangen mellom målte 67 og målte 68. Når jeg leser ei oppskrift, tenker jeg at 67 betyr et ønske om ikke for god utgjæring, men samtidig ikke noen veldig merkbar virkning på munnfølelse. Står det 68, tenker jeg at her en det noen har villet ha merkbart mer dekstriner. Slik jeg måler, stemmer det ganske godt, også. Men jeg legger meg gjerne opp på 69 i stedet for 68.

Noe sånt?
 
Siden vi ikke kan vite om våre målte 68 grader faktisk er 68 grader, mener du? Det er et godt poeng.

For meg går det ei grense i overgangen mellom målte 67 og målte 68. Når jeg leser ei oppskrift, tenker jeg at 67 betyr et ønske om ikke for god utgjæring, men samtidig ikke noen veldig merkbar virkning på munnfølelse. Står det 68, tenker jeg at her en det noen har villet ha merkbart mer dekstriner. Slik jeg måler, stemmer det ganske godt, også. Men jeg legger meg gjerne opp på 69 i stedet for 68.

Noe sånt?

F.eks ja. Og generelt oppsettet til folk. Noen mesker lavere, andre mesker høyere, for "samme" resultat. Mesketemperatur i sakkarifikasjons-området er det aller siste jeg bryr meg om når jeg leser oppskrifter iallefall. Målet dikterer temperaturen, i ens eget oppsett.
 
Jeg har som nevnt vært "plaget" med litt høyere utgjæring noen brygg nå, og i tillegg vil jeg gjerne ha litt mer substans i denne som ligger såpass lavt i abv. Nå tilsa vel "lekkasjen" fra HB tidligere i tråden 68 grader, noe jeg synes virker fornuftig.

Når det er sagt er det en stund siden jeg har kontrollmålt temperatur i mesken på oppsettet mitt (Grainfather), så det bør jeg absolutt gjøre på nytt nå.
 
Da fikk jeg endelig litt tid, og fikk gjort et forsøk med overnevnte oppskrift i går https://share.brewfather.app/3r1Ce2DPRKpVft

Fikk også målt mesketemperaturen med en thermapen, og 68 grader på min GF = 67 grader (målt i vannet som kommer ut av slangen på toppen av maltrøret).

Så da får vi se om den ligner på den originale Humlesus, eller om det blir en bedre utgave: "Grevlingsus" :D
 
OG:1050. FG:1012. EBC farge:16. IBU Bitterhet:36

Denne er ikke langt unna oppskriften over her og den smaker helt fantastisk. Har smakt humlesus før, men ikke sammenlignet direkte ved å smake på de samtidig. Merker dog at den ligger i samme gate. Har brygget den til to bryllup og har fått veldig gode tilbakemeldinger.
Malt 5 800

Pilsner malt 4 000g 70%
Caramalt 900 15%
Munichmalt 900 15%

Mesk 60 min på 66 grader

Kok 90 min
Humle
Citra 30 min 0,35g/l 10g
Centennial 30 min 0,35g/l 10g
Citra 10 min 0,7g/l 15g
Centennial 10 min 0,7g/l 15g
Citra 1min 2,1g/l 60g
Centennial 1 min 2,1g/L 60g
Citra Tørrhumle 7 dager 2,1g/l 60g
Centennial Tørrhumle 7 dager 2,1g/l 60g

Gjær

WLP-001

Gjæres i 18-20 grader i 14 dager
 
Graver fram denne tråden igjen, for å bruke Humlesus som et godt eksempel på en avrundet session IPA.

Jeg opplever ofte at alkoholsvake IPA har en bitterhet som fremstår vannete og hul. Håper noen andre skjønner hva jeg mener, for diskusjonen sin del. Jeg har smakt session IPA i butikkstyrke som lett kunne blitt forvekslet med alkoholfrie humlerike ales (Brew Dog Nanny State, Clausthaler Pale Lager e.l.). Jeg har derfor unngått humlerike øl i butikkstyrke. Humlesus var derimot svært behagelig. Jeg kjøpte den fra fat på en bar, og den fremsto for meg som mye mer balansert og avrundet enn andre session IPA jeg har prøvd. Senere samme dag kjøpte jeg en alkoholsvak IPA fra et annet bryggeri, og der var den (for meg) dårlige bitterheten igjen. Det var Oskar Blues One-y 100 Calorie Hazy IPA, så det kan hende at akkurat denne oppleves kjip på grunn av "kalorikuttet". Jeg oppfattet den derimot som lik andre "ikke kalorifattige" IPA i butikkstyrke.

Så da er spørsmålet; hva gjør de med Humlesus som gjør munnfølelsen så behagelig? Er det å holde IBU nede som er trikset, eller er det noe med humleskjema eller maltsammensetning man burde tenke på for å unngå denne hule bitterheten?
 
Tilbake
Topp