PUNK IPA clone, rotete smaksbilde- ikke helt klar?

Lagde en PUNK ipa clone. Den ble ikke en ipa, men en pale ale i stedet (OG1,049)

Siden jeg er så nysgjerrig så måtte jeg prøvesmake etter 3 dager på badegulvet, og smaksbildet er ganske "rotete" av mangel på andre uttrykk. Noen usmaker sammen med godsmaker for å si på det den måten, men det er kanskje vanlig med bruk av så mye humle?

Det er akkurat som det er noen "rå" smaker som må modnes vekk litt, men det er kanskje vanlig?
 
Det er nok noen usmaker siden du har en pågående gjæringsprosess inne i flasken. La den karbonere ferdig, gi den litt modning så den får "satt seg", så får du nok et ryddigere smaksbilde :)
 
Ja det kunne nok minne litt om gjær-smak blandet med litt "røffe" humle oljer.. :p Får kjøpe litt butikkøl til helgen og smøre meg med en dose tålmod
 
rotete smaksbilde, er det så rart

COMMERCIAL DESCRIPTION
Bottle, keg and can.
Ingredients: Extra Pale Malt; Chinook, Ahtanum, Amarillo, Cascade, Simcoe, Nelson Sauvin hops. IBUs 45
This fresh, full flavour natural beer is our tribute to the classic IPAs of yester-year. The post modern twist is the addition of amazing fruity hops giving an explosion of tropical fruit flavours and a sharp bitter finish.
 
Nei, jeg er ikke det
det er ikke rart det blir rotete med 6 forskjellige humler
3 -4 holder
 
Kan hende at du gjæret på for høy temperatur og at gjæren laget for mye ester og at denne fruktigheten forstyrrer humpleprofilen? Org. (sånn jeg husker det) er bare om humle og lite andre smaker.
 
Lagde en PUNK ipa clone. Den ble ikke en ipa, men en pale ale i stedet (OG1,049)

Siden jeg er så nysgjerrig så måtte jeg prøvesmake etter 3 dager på badegulvet, og smaksbildet er ganske "rotete" av mangel på andre uttrykk. Noen usmaker sammen med godsmaker for å si på det den måten, men det er kanskje vanlig med bruk av så mye humle?

Det er akkurat som det er noen "rå" smaker som må modnes vekk litt, men det er kanskje vanlig?

Hei!

Jeg har også laget en Punk IPA klone etter at Brewdog la ut alle oppskriftene. Fulgte oppskriften ganske så nøyaktig og er enig i at det ble litt rotete smak, selv om det absolutt er grei. Men greie øl brygger jeg ikke igjen. Synes originalen har mindre humlepreg enn brygget mitt, men så er vel det mye ferskere øl det vi lager enn kjøpeølet. Synes også at det er mye humlemiksing hos Brewdog, noe er selvfølgelig interessant men av og til ønsker vi oss kanskje litt renere humlesmak...? Er litt delt når det gjelder øl fra Brewdog, men kult at de la ut alle oppskriftene til nedlasting.

Øivind
 
Kan hende at du gjæret på for høy temperatur og at gjæren laget for mye ester og at denne fruktigheten forstyrrer humpleprofilen? Org. (sånn jeg husker det) er bare om humle og lite andre smaker.

Tror ikke det. Pitchet på 15 i rom temp18-19. Lar den stå litt så ser jeg:)
 
Tilbake
Topp