Cider ettergjærer ikk

Hei hei!

Jeg satte for en god tid tilbake to batcher med cider. Jeg brukte Nottingham ale gjær i den ene og English cider gjær i den andre. Disse gjæret ned til hhv. 1.002 og 1.000 så godt fornøyd med det. Jeg kjølte ned gjæringsdunkene før flasking for å få klarest mulig cider. Til flasking tilsatte 7,5 gram sukker per liter til karbonering. Nå har flaskene stått i rom med 26 grader i snart to måneder. Jeg har jevnlig ristet flaskene uten at dette har tilført særlig med kullsyre.

Jeg er mistenker at jeg ikke har fått med meg nok frisk gjær over i flaskene siden jeg kjølte det ned før omstikking og tapping (?). Som et siste forsøk har jeg tenkt å åpne opp flaskene igjen, koke en sukkerlake på ny (6 gram sukker per liter), og tilføre ny frisk gjær i laken før jeg tilfører den i flaskene.

Bør jeg lage to ulike laker med de to ulike gjærtypene, eller kan jeg bruke samme typen gjær på begge batchene uten at dette får særlig konsekvenser for smaken til det ene av disse?
 
Bruk en veldig forsiktig gjær. Du har tross alt .002 med sukker i den ene som du helst ikke vil at skal gjæres ut. Så jeg ville f.eks. sett på Nottingham. Du har jo allerede tilsatt sukker så det eneste du trenger er to korn med tørrgjær i hver flaske.

Å tilsette mer sukker høres skummelt ut.
 
Bruk en veldig forsiktig gjær. Du har tross alt .002 med sukker i den ene som du helst ikke vil at skal gjæres ut. Så jeg ville f.eks. sett på Nottingham. Du har jo allerede tilsatt sukker så det eneste du trenger er to korn med tørrgjær i hver flaske.

Å tilsette mer sukker høres skummelt ut.
Det er karbonert noe, så litt av sukkeret er brukt opp. Har sett at flere bruker opp i 12 gram sukker per liter for å ha litt ekstra futt siden kullsyren forlater cider raskere enn vanlig øl.
 
Bruk en veldig forsiktig gjær. Du har tross alt .002 med sukker i den ene som du helst ikke vil at skal gjæres ut. Så jeg ville f.eks. sett på Nottingham. Du har jo allerede tilsatt sukker så det eneste du trenger er to korn med tørrgjær i hver flaske.

Å tilsette mer sukker høres skummelt ut.
Tror jeg går for en pakke Nottingham å et par korn per flaske. Takk!
 
Hei Haugdal

Har samme problem som deg. Hvordan gikk det med å tilføre 2 gjærkorn pr flaske?
 
Tilbake
Topp