Tørrhumle pils

Jeg har laget en lys sommer pils med Hersbrucker humle.
Batchen ble delt i to.
Jeg har lyst å prøve å tørrhumle den ene delen med noe jeg har liggende. Hvordan er det å tørrhumle pils?
Jeg har Cascade, Centennial og Citra liggende i fryseren.
Tar imot tips og forslag med takk!
 
Bruker Cascade og Hallertau mittelfrueh på Brooklyn lager. Fine greier. 10 gram av hver sort på 11 liter.
 
Har ikke prøvd det tidligere, men ville ikke tørrhumlet med mer enn 0.5g/l. Smak etter 5 dager og eventuelt tilsette mer.
 
Det kommer selvfølgelig an på i hvor stor grad det er viktig å kjenne pils smak. Jeg brygger en oppskrift basert på ABC West Coast Lager. Den smaker ikke mye pils, men kombinasjonen av pilsoppskrift og amerikanske humler gir en veldig ren fin smak med friskheten fra humlene. Jeg liker den veldig godt selv, og det er det eneste ølet kona min nesten forlanger skal være på plass om sommeren. Den blir tørrhumlet med ca 2 g/l.
 
Har en pils jeg kan tenke meg å gjøre en vri med. FG 1.014 ble for høy og med bitterhet midt på tredvetallet
så er den litt daff etter min smak. Tenker derfor å tørrhumle den men på hvilket tidspunkt bør dette gjøes?
Har gjæret i fem dager nå og er på vei opp mot ca 15C. Planen er å holde der ca en uke før den går ned til 10C og videre ned til cc. Vil det være for tidlig å hume etter 14 dager?
Humla får da knappe to uker i karet pluss noen dager med cc.
 
Tilbake
Topp