G Kobling, tips?

Lars Grepstad

Norbrygg-medlem
Tenker å kjøpe noen 50 liters fat for lagring. Ser at de som selger beskriver fatene som "ikke plombert, så tenger ikke modifiseres". Hvordan er denne plomberingen gjort? Lett å fikse?
 
Lett å fixe(vist det er plombert),.. en tapp som må slipes ned litt..
Men en annen ting er å finne 50 liter bryggerifat,ikke lett nå for tiden..

 
Sist redigert:
Har nå 4stk 50 litere i hus, og ei G kobling. Begynner å lure på hvorfor så mange foretrekker Cornelius. Er det noen fordeler egentlig?
 
Må ikke g koblingen stå på hele tiden, for å beholde trykket inni fatet? Du kan vel ikke bytte g kobling fra fat til fat, når det står trykk på de?
 
Må ikke g koblingen stå på hele tiden, for å beholde trykket inni fatet? Du kan vel ikke bytte g kobling fra fat til fat, når det står trykk på de?
Hvorfor ikke? Når en løfter av koblinga lukker ventilen, trodde jeg.. Andre som kjenner G kobling systemet?
 
Da er vi vel tilbake til.. er det egentlig noen fordeler med Cornelius? Bortsett fra:
Går å sette ved siden av hverandre i et kjøleskap.
Billigere fatkoblinger, og dårligere?
Det er jo også kurant å herpe/modifisere bar fat til pantepris..
 
Ser bare fordeler med skikkelige fat. Kjøpte først 3 stk 30 litere for å supplere. Etter kort tid solgte jeg alle Corny fatene og kjøpte flere 30 litere og 10 litere. Billigere og bedre enn Corny fat, synes jeg.
 
Fat med G-kobling fungerer helt utmerket! Jeg karbonerer de med sukker da jeg synes det er enklest. Fyller de, skrur igjen og lar de stå i boden til de trengs. Superenkelt.
 
Hva er målene på 30 liter fatene? Hvis man stabler dem i et "vanlig" kjøleskap, kan de forskyves slik at man kan ha kobling på 2 fat samtidig?
 
Det går ikke i vanlige kjøleskap.
Har et skap på 180-200 cm, der kan jeg tvinge inn 2 bryggerifat eller 4 corny og et bryggerifat.
Målene på cornyfatene er nok en stor fordel fremfor bryggerifat givs du liker kegerator.
Overgang fra bryggerifat til cornelius hurtigkoblinger er og kjekke greier for oss som har begge deler.

(ikke spør om mål på bryggerifat for dem har jeg ikke her jeg er nå ) :)
 
Corneliusfat var den amerikanske stilen vi i norge kopierte, så derfor ble vel de vanlig.
Jeg oppdaget tidlig at det var mulig og kjøpe bryggerifat til pantepris og tipset på mailinggruppa (som ble brukt før dette forimet kom) om muligheten så noen har brukt den, og nå nesten 20 år etter er det lettere og få tak i utstyr til disse fatene.
 
Tilbake
Topp