Ris i IPA

beefeater

Norbrygg-medlem
Hei!
Har planlagt å brygge en litt tørr og lys IPA i dag og tenkte at i stedet for å tilsette litt sukker hvorfor ikke prøve med ris?
Søkte litt på nett og leste litt om en DRIPA (DoubleRiceIPA) fra Kuhnhenn som hadde blitt kåret til beste IPA et eller annet sted i 2012.

Hadde bare basmatiris (har funnet ut at hurtigris vil være enklere å jobbe med) og (over)kokte 600 gram med 2.5 liter vann i en halvtime i går og har kjølt ned.
Tenkte å meske dette i en gryte sammen med en kilo pilsmalt og tilstrekkelig vann og blande denne mesken med resten av mesken i Speidelen rett før utmesksteget.
Noen som har noen ide om meskeskjema for å få maksimalt utbytte av denne risen? Skal ihvertfall koke det opp som en dekoksjon til slutt.
 
Basmati og jasmin ris er en ikke anbefalt ris har jeg lest tidligere pga de avgir smak til vørteren.

Men det kan jo like gjerne være basert på den vanlige overtroa til oss hjemmebryggere

Har laget øl med hurtigris flere ganger med gode resultater . Gi tilbakemelding når du får testet ølet om x uker så kanskje vi får avkreftet myte/overtrua for smak fra basmatiris .

Mvh
Easybrew
 
Basmati og jasmin ris er en ikke anbefalt ris har jeg lest tidligere pga de avgir smak til vørteren.
Easybrew

Det var da som f***..
Jeg har nå mikset den kokte risen til en velling med mer vann med stavmikseren. Driver å varmer det opp til 70 grader, så skal det kjøles ned litt før jeg har i en kg pilsmalt og mesker dette lenge og lavt og avslutter med koking som dekoksjon.
Vellingen smaker ganske nøytralt så jeg satser på at det skal bli drikkende til slutt!
Mye styr men en artig øvelse og kanskje blir det en god øl!
 
Oss brukte basami ris I ein lett lager her for ca 14 dager siden.

Søkte ein del på amerikansk forum om det hadde noke betydning å bruke basami ris I brygg.( 33% )
Slik eg las det er det så lite smak at det ikkje vert med etter mask og kok.

Men det vart så mykje styr med mesking at me nok vil gå for flaka ris igjen


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Hehe, ja som jeg skrev så er det en del myter/overtro innen ølbrygginga.. Regner med at det blir godt og oppdatert her.

Når det var priskrig på grøtris til 1 kr pakken (slike papp pakker med 1 kg ris) noen som kjøpte 80 pk (80 kg) på en lokal sjappe til 80 kr. Skulle vist brukest til ølbrygging. Hehe

Håpe resultatet uansett blir meget bra.

Mvh en som brukte cornflakes og hurtigris på forrige batch. :)
 
Dette tok lengre tid og var mer arbeid enn jeg hadde sett for meg for en liten (10%) ristilsetning så hvis ølen blir bra og skal brygges igjen bruker jeg enten hurtigris eller gjør ferdig "cereal mashen" dagen før. Risvellingen fikk konsistens omtrent som tapetklister men når jeg mesket den sammen med litt malt ble den mer flytende så noe var konvertert. Men fortsatt var det klissete så jeg turte ikke å tilsette dette til hovedmesken rett før utmesk da jeg ikke var sikker på at all stivelsen var konvertert. Måtte derfor holde igjen hovedmesken og tilsatte heller rismesken i starten av hovedmesken.
Vørteren smaker lovende, 1.076 med Equinox og Simcoe. Gjærer på andre generasjons A04 Barbarian/Conan så nå er det bare å vente og glede seg :)
 
Når det var priskrig på grøtris til 1 kr pakken (slike papp pakker med 1 kg ris) noen som kjøpte 80 pk (80 kg) på en lokal sjappe til 80 kr. Skulle vist brukest til ølbrygging. Hehe
.

Kombinert med den siste tidens tilbud på maltsekker til 200 er den noen som produserer store mengder billig øl!
 
Dette tok lengre tid og var mer arbeid enn jeg hadde sett for meg for en liten (10%) ristilsetning så hvis ølen blir bra og skal brygges igjen bruker jeg enten hurtigris eller gjør ferdig "cereal mashen" dagen før. Risvellingen fikk konsistens omtrent som tapetklister men når jeg mesket den sammen med litt malt ble den mer flytende så noe var konvertert. Men fortsatt var det klissete så jeg turte ikke å tilsette dette til hovedmesken rett før utmesk da jeg ikke var sikker på at all stivelsen var konvertert. Måtte derfor holde igjen hovedmesken og tilsatte heller rismesken i starten av hovedmesken.
Vørteren smaker lovende, 1.076 med Equinox og Simcoe. Gjærer på andre generasjons A04 Barbarian/Conan så nå er det bare å vente og glede seg :)
Klister er ordet [emoji3]

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp