DIY spiralkjøler

Rydin

Norbrygg-medlem
Her er en liten bildeserie av hvordan jeg laget en spiralkjøler med deler fra Biltema.
Jeg brukte 5m 12mm rør med plastisolering. Plasten var grei å få av ved å kutte et snitt med en tapetkniv.
Med kakeboksen ble spiralen ca 20 cm i diameter.

DSC_0136.JPG
DSC_0137.JPG DSC_0138.JPG DSC_0140.JPG
DSC_0141.JPG

Handleliste
Kobberrør, plastisolert 12mm 87963 449kr
Vinkel han 12 x 1/2" 86626 2 x 40kr
Krantilkobling 1/2" 14035 2 x 27kr
Rørkutter 191220 40kr
Totalt 623kr

Evt kan man lage en med 10mm rør.
Kobberrør, plastisolert 10mm 87962 329kr
Vinkel han 10 x 1/2" 86624 2 x 40kr
Krantilkobling 1/2" 14035 2 x 27kr
Rørkutter 191220 40kr
Totalt 503kr
 
Er veldig fornøyd med denne spiralen. Perfekt til mitt bruk :)
Testet med vann, og den kjøler 15 liter fra kok til 17 grader på under 10 min med litt røring.
Trodde at den kom til å bli litt myk, så jeg vurderte å kjøpe kobbertråd fra clas ohlson for å stive opp.
Men røret er såpass stivt at det ikke er nødvendig.
 
Ser bra ut!
Kobber arbeidsherder, dvs. ved deformering som du har gjort her, kanskje det var nok til å stive av røret tilstrekkelig.
 
Kjøpte idag hos CO (plastisolert rør i 10mm), hadde litt problem med å finne ut av tilkoblinger til hage slange, endte opp med 1,5m silikon slange med 8mm dia innvendig og circa 14mm utvendig, passer perfect til hageslange tilkoblinger (nåja ikke satt sammen enda). Når det er sagt, så finnes det ferdig-lagde varianter fra på ebay til betydelig mindre enn norske priser...ble litt utålmodig her ;)

http://www.ebay.com/itm/Brand-New-S...659?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4399efc9db und so weiter...

ble denne krabbekokeren igår..snart klar for min første all-grain...http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53930839&searchclickthrough=true
 
Jeg har laget en lignende også med plastisolert kobberrør fra Biltema.

Jeg koblet på to biter av en slange, så den bak plasseres i gryta et stykke unna vasken. Jeg fikk tips om å bruke hageslange, som squidman også nevner, da det tåler høy temperatur. Gjerrigknarken tok derimot overhånd og jeg gikk for en enkel plastslange fra båtavdelingen. Kjøleren er ikke effektiv nok til at det utgående vannet er kjempevarmt, så billigslangen funker topp :)

Jeg droppet krantilkoblingen da jeg fant ut at jeg kan stappe slangen godt inn i selve kranen, bare en tar av tuppen på kranen først. Dette vil nok ikke gå med en hageslange, da den er tykkere. Det spruter litt vann ut utenfor slangen, men jeg pleier å henge en klut over kranen, så blir det ikke søl.

Jeg klarer å kjøle brygget ned til 20 grader på 25 min om jeg putter et par kjøleelementer oppi samtidig (i sterilisert plastpose så klart). Kunne kanskje vært enda mer effektivt, men det funker vel...
2015.01.25-02 hjemmelaget vørterkjøler - mindre.jpg
 
Sist redigert:
Rydin, brukte eller gjorde du noe spesielt for å feste slangekoblingene til kobberrøret?
 
Sist redigert:
Lagde denne i går, men i stedet for krantilkobling gikk jeg for fleksibel slange (art.nr. 860078) 12mm som jeg festet i vinkelen. Den har 1/2" svivelmutter som jeg kan skru rett på blandebatteriet i dusjen. Har ikke fått testet kjøleevnen enda, men vannet flommet fint gjennom på testkjøring. Kan poste bilde senere, hvis interesse.

EDIT: Fikk akkurat svar fra min lokale rørlegger at de har overgangsnippel M24x1/2", så da skal denne kunne brukes på kjøkkenet også.
 
Jeg brukte klemringskoblinger. De som heter "Vinkel han" i linkene til Biltema i første post.
Hei! Jeg er sylfersk når det kommer til hjemmebrygging (skal forsøke meg på første brygg til helga), og har fulgt handlelista di for å lage en spiralkjøler med 12mm rør. Ser imidlertid flere steder at det står man må bruke støttehylse når man skal koble mykglødd kobberrør til klemringskobling. Stemmer det at du ikke har brukt dette, men at det likevel funker fint uten lekkasje?
Er det noen som kan mene noe fornuftig om evt langtidsutsikter mtp evt lekkasjer på senere tidspunkt? Vurderer å inkludere støttehylser uansett - det er jo ikke akkurat noen kjempestor ekstrautgift, og jeg liker å være på den sikre siden når jeg har mulighet :p
 
Jeg har ikke brukt støttehylse og har ikke hatt noen problemer, men hvis det er anbefalt så er det jo ikke noen stor ekstrautgift som du sier :)
 
Hei. Jeg innser at selv med mine små batcher, så har en spiralkjøler noe for seg, og jeg fikk lyst til å bygge en. Jeg har dessverre ikke enkel tilgang til vask og avløp akkurat der jeg brygger, så jeg må bruke en stor balje med vann (det er den jeg bruker til kjøling nå) som reservoar. Noen som har godt tips til en 220V pumpe som kan pumpe vann fra reservoar til kjølespiralen? Jeg ser det finnes noen som går på 12V, men det er så upraktisk.
 
Tilbake
Topp