Stegmesking med BB30v3, trenger råd

Tror nok 16l til innmesk med 6.5kg malt blir veldig tørt I BBen.... I tillegg vil det mest sannsynlig renne over med 12.6l ekstra....
 
Ved temperaturøkning fra f.eks 65 til 70gr prøver jeg å holde tempen på den sirkulerende vørteren under 75gr for å unngå at enzymene I mesken deaktiveres. Er usikker på om det er noe poeng, ie er det noe større ensymaktivitet I den "frie mesken" eller foregår dette helst I selve maltsenga? I såfall så er det vel bare å kjøre opp varmen for å raskere få opp tempen I selve maltsenga?
 
Tror nok 16l til innmesk med 6.5kg malt blir veldig tørt I BBen.... I tillegg vil det mest sannsynlig renne over med 12.6l ekstra....

To gode poeng... så då blir spørsmålet: Redusere antall meskesteg eller ikkje basere seg berre på å tilsette varmt vatn, men også bruke varmeelementet?
 
Ved temperaturøkning fra f.eks 65 til 70gr prøver jeg å holde tempen på den sirkulerende vørteren under 75gr for å unngå at enzymene I mesken deaktiveres. Er usikker på om det er noe poeng, ie er det noe større ensymaktivitet I den "frie mesken" eller foregår dette helst I selve maltsenga? I såfall så er det vel bare å kjøre opp varmen for å raskere få opp tempen I selve maltsenga?

Det der må nokon andre enn meg svare på. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Update: Det her gikk ikkje til helvete, men vanskelig vart det og eg fikk ikkje gjennomført meskestega som planlagt. Endte opp med stuck mash etter 10 min på 50 grader, fikk ikkje sirkulert gjennom mesken og endte opp med jevnt over for lav temperatur. Fikk etter kvart tempen over 60 grader og etter dette nærmare 70. Kompenserte ved å bruke lengre tid på kvart steg.

Endte opp med å treffe på OG på 25 liter, så det er jo positivt. Kan feil i meskeprosessen ha gjort at det ferdige resultatet blir dårligare? Tenker utanom potensielle problem med å treffe FG.
 
Tilbake
Topp