How-to Corneliusfat?

Lagre tomme fat? Skjønner rett og slett ikke problematikken her, problemet er jo at en ikke har tomme fat till alle bryggene som koker og bobbler. Og tro meg, drikker med begge henda for å få unna noe her, må få meg ett abonemang på sånne corneliuser tror jeg..
 
Et siste newbie spørsmål fra meg i kveld;

Når jeg vasket fatet kjørte jeg noen liter PBW gjennom piknik-kranen med fatet under trykk. Gjorde det samme med varmt vann til slutt. Når jeg kobler fra slangen til kranen er det fortsatt vann i denne. Hvordan får jeg tømt den, eller skal den bare lagres med vann i?

Du kan lagre fatet med litt starsan i eller skylle og tømme fatet helt og la lokket ligge løst på slik at all veske tørker bort. Når du ønsker å bruke fatet igjen så skyller du to til tre ganger med litt varmt vann og tømmer av vannet,så heller du på en liter eller to med ferdigt blandet starsan og rister god,tøm av starsan(kan brukes i neste fat)og fyll fat med øl. Slik gjør jeg det.
 
Nok et newbie spørsmål. Ser ut som om at jeg har klart å lage noen fine riper i bunnen av fatet med stigerøret når jeg har skrudd sammen øl ut ventilen. Har det noen betydning?
 
Antar det er vanskelig å unngå riper i bunnen med tanke på at dip tuben roterer litt rundt nedi der når man strammer/skrur på "øl ut" koblingen.
Tja, er vel ikke så ofte man skrur på fatene. Og siden det er rustfrie deler, tåler de vist ikke så mye skruing heller.
 
Etter at fatet desverre er tomt, setter jeg på en overgang fra vannkrane til "UT" av fatet. 1/2meter slangestuss. Setter fatet opp ned i vasken og setter på varmt vann fra springen. Skyller noen minutter med det. Vannet blir da spylt inn og fordeler seg fint i den buede bunnen. Er fatet skittent etter det lager jeg en PBW blanding og lar det stå med det over natt. (5-6timer er plenty). Etter spyling eller PBW skyller jeg fatet med Starsanblanding. Setter det opp ned med lokket av til neste gang. Neste gang skyller jeg kjapt med starsan før jeg fyller på nytt øl. Etter ett par tre fire øl så tar jeg av kobilnger og rengjør/skyller med starsan. Feiter opp pakningene før jeg setter de sammen igjen. (silikon for matindustri)
Fungerer fint !
 
Hvilken overgang bruker du for å koble kran til fat? Hvor får man kjøpt noe det?
Laget den. Gardena-hurtigkobling med 30cm slangstubb. og sort kobling til "UT" med en slangestubb.. satte de sammen. De passet nesten perfekt inni hverandre og skrudde det til med en slangeklemme. Har virket i 2 år.. (dvs ikke poppet fra hverandre)
 
Her kommer enda et newbie spørsmål fra meg: fatet har nå stått til karbonering i 3 dager. Ølslangen står koblet til og jeg ser at det nå enkelte steder har kommet inn litt øl i slangen uten at jeg har forsøkt meg på å sjenke øl. Er dette en naturlig konsekvens av at det står øl på fatet under trykk? Vi snakker ikke om store mengder i slangen.
 
Det er et tegn på at den linja ikke er helt tett. Ville den vært 100% tett ville ikke ølet krøpet den veien. Er det picnik-kran så bare koble den fra.
 
Det er et tegn på at den linja ikke er helt tett. Ville den vært 100% tett ville ikke ølet krøpet den veien. Er det picnik-kran så bare koble den fra.

Det er picknik-kran, ja. Det er ikke noe problem å bare koble den av og på mellom hver gang jeg tapper øl uten å gjøre noen form for rengjøring? Kanskje bare spraye ball lock og øl ut ventil med litt star san før oppkobling?
 
Neh. Drit i det. Bare koble av og på. Men hvis det bare kryper en smule så trenger du egentlig ikke det. Men plutselig en dag så kan du i værste fall være tom for gass, og øl, i ytterste dritt-tilfelle.
 
Her kommer enda et newbie spørsmål fra meg: fatet har nå stått til karbonering i 3 dager. Ølslangen står koblet til og jeg ser at det nå enkelte steder har kommet inn litt øl i slangen uten at jeg har forsøkt meg på å sjenke øl. Er dette en naturlig konsekvens av at det står øl på fatet under trykk? Vi snakker ikke om store mengder i slangen.
Hos meg popper det ut pittelitt øl i slangen når jeg kobler den på første gangen. Jeg mener at det lekker ikke av den grunn men jeg kjenner igjen de dere "littegranne øl med litt mellomrom" tingene. Om kranen lakk, vil du vel ha øl rundt/under der den henger ?
 
Tilbake
Topp