Kjøpe eller lage mørk kandissirup

Takk for tips;) Har Pale Crystal 75 ebc, Caracrystal 120 EBC og Choclate malt 1200 EBC liggende så vidt jeg husker.

Hva tror du om 100 g Choclate og 200 Caracrystal? Da blir maltskjema slik:

Colour: 65 EBC (Very dark brown)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.31


Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3000 g
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 2700 g
Kandis (dark) 500 EBC 640 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 200 g
Chocolate Malt 1200 EBC 100 g
 
Lagde for første gang sirup i dag bruke en halvkilo sukker og like mye vann. Lot det koke en halvtime, tilsatte så 7kg hjortesalt og lot det bli 143 krader. Tilsatte 1dl varmt vann og varmet på ny opp til 143 grader. Gikk veldig fint - ryktene om stank og napalm er betydelig overdrevne. Men om man heller 1dl kaldt vann i sukker som holder 143 grader kan det nok bli en del sprut. Litt og litt varmt vann gikk veldig fint. Jeg erstattet 50g av sukkeret med glukose. Det fås for øvrig til nesten ingen penger på harryhandel - tror jeg betalte 30 svenske for 3dl eller noe slikt. Tror forresten det kan funke med golden syrup (fås på meny) - det er en vanlig erstatning for glukose i isproduksjon så bør ha mye av de samme egenskapene.

Skal brygge mørk saison med sirupen.

Neset gang skal jeg lage større mengde. Det tar litt tid og det er en del pes å rengjøre sakene etterpå når sukkeret er stivt. Jeg endte opp med å fylle gryta med vann og koke opp, da løsnet alt.
 
Folk får si hva de vil - å lage sirup selv høres i verste fall bortimot livsfarlig ut, i beste fall blir det noe fryktelig søl og stress. Å rote med kokende sukker høres ikke fristende ut. Så - hva er de beste alternativene hvis en heller vil kjøpe? Er det slik at det er opplest og vedtatt at Brewferm ikke er noe særlig? (Jeg har brukt det en gang, og synes ølet ble godt - men det er mulig det kunne blitt enda bedre?) Sist jeg var innom Vestbrygg hadde de en serie jeg ikke kan huske å ha sett før, Candi Sirup D45, D90, D180, Golden og Simplicity (https://www.vestbrygg.no/produkt/tilsetjingsstoff/sukker/).
Noen som har erfaring med disse? Andre gode/bedre alternativ?
 
Sist redigert:
Nå har jeg ikke testet brewferm sine i øl, men jeg kjøpte en flaske når jeg lagde min egen. Det var liten tvil om hvilken som smakte mest. Den gikk i søpla her.
 
Har nett brygga ein dubbel med heimelaga kandissirup, og trur ikkje eg kjem til å gå tilbake til Brewferm sin. (Brukte Randy Mosher sin sirupsoppskrift, sjå andre tråden som er nevnt oppfor for framgongsmåte og bilder - https://forum.norbrygg.no/threads/h...pt-diammonium-fosfat.26024/page-2#post-287115)
No er ikkje brygget verken flaska eller modna enda, men smaken av vørteren var meir faktisk meir kompleks enn noko anna eg har brygga med Brewferm si "glye" (det har blitt nokre quads etterkvart).
Ellers kom eg over ein meget utfyllande artikkel (sjølvsagt etter at eg hadde kokt sirupen..), om at tilsetning av (sitron)syre ikkje er nødvendig eller gunstig. Fyren har verkeleg gått metodisk til verks og laga ein flott tabell over ulike smakar som oppstår ved ulike tilsatsar og koketider. Ser ut som det er gjærnæring og leska kalk som gir dei beste smakane. Eg veit ivertfall at det blir litt eksperimentering utover hausten med dette. ;)

http://ryanbrews.blogspot.no/2012/02/candy-syrup-right-way-hint-weve-been.html

Litt gloser/naturfagstime:
Lime = leska kalk (Ca(OH)2 - kalsiumhydroksid). Her må ein sannsynlegvis på apoteket ein tur, eller ein kan berre gå på ebay og søke på pickling lime.
Baking soda = natron (NaHCO3 - natriumhydrogenkarbonat). NB! Ikkje det samme som baking powder/bakepulver).
Chalk = kritt (CaCO3 - kalsiumkarbonat). Må ikkje forvekslast med leska kalk. Samme som du bruker i mesken (i tillegg til natron) ved brygging av t.d. stout/porter el. andre mørke øl.
Malic acid = eplesyre (C4H6O5). Kan erstattast av sitronsyre.
Fant ikke kalsiumhydroksid på apoteksøk, og kun amerikanske greier på ebay. Er det ikke noe å få tak i her i landet?

Så dette på et forum, men er ikke sikker på om det er bro science:
"Så kjøper du deg litt kaustisk soda etter det oppløser du 88g kaustisk soda i 100ml vann og 110g kalsium klorid i 200ml vann.
Så heller du den ene oppi den andre da vil kalsium hydroksid komme ut av løsningen som et veldig fint pulver nesten som melk (Vist du syns den blir for tjukk så bare ha i litt mere vann). Rør godt å la det står i Ca. 10minuter filtrer, vask og tørk kalsium hydroksiden din. Å det du sitter igjen med da er som du kalte det meget ren hydratkalk. Du kan gjøre dette i en større skala men husk å bruk akkurat de forholdene mellom kaustisk soda og kalsium klorid."
 
Fant ikke kalsiumhydroksid på apoteksøk, og kun amerikanske greier på ebay. Er det ikke noe å få tak i her i landet?

Så dette på et forum, men er ikke sikker på om det er bro science:
"Så kjøper du deg litt kaustisk soda etter det oppløser du 88g kaustisk soda i 100ml vann og 110g kalsium klorid i 200ml vann.
Så heller du den ene oppi den andre da vil kalsium hydroksid komme ut av løsningen som et veldig fint pulver nesten som melk (Vist du syns den blir for tjukk så bare ha i litt mere vann). Rør godt å la det står i Ca. 10minuter filtrer, vask og tørk kalsium hydroksiden din. Å det du sitter igjen med da er som du kalte det meget ren hydratkalk. Du kan gjøre dette i en større skala men husk å bruk akkurat de forholdene mellom kaustisk soda og kalsium klorid."

Kan man ikke bruke natriumhydroksid direkte i stedet for å bruke dette til å lage kalsiumhydroksid? Det blir i alle fall diskutert inne på den bloggen (ryanbrews) som det linkes til her.
 
Da var det min tur til å prøve. Ble ingen ubetinget suksess. 450 g sukker, litt over 2 dl vann og 4 dråper sitronsaft av mangel på sitronsyre.
Varmet på medium varme i 20 minutter. Tilsatte 7 g Hjortonsalt og lot det putre til temperaturen ble 143 grader. La merke til at sirupen bare hadde en litt mørkere farge enn vanlig sirup, men tilsatte allikevel 1 dl vann og varmet opp til 143 grader. Så at fargen fremdeles var for lys og prøvde å justere med små dæsjer vann for å holde tempen der. Datt litt ned til 136 grader før det kom opp til 143 grader. Tenkte at det bare fikk putre til fargen ble mørkere. Holdt sirupen i småkok til termometeret viste 165 grader. Det tok kanskje 10 minutter. Da feiget jeg ut og slo av varmen. Fargen ble kanskje ørk Amber og ikke i nærheten til det jeg hadde håpet på. Smaken ble god, men savnet kanskje et hint av brentsmak. Hva skyldes den lyse fargen ? Termometeret kan jo være riv ruskende galt, men jeg tror ikke det. Lå rundt 100 grader da det kokte opp første gangen med vann i.
Tar det lang tid før fargen blir mørk hos dere ?
 
Da var det min tur til å prøve. Ble ingen ubetinget suksess. 450 g sukker, litt over 2 dl vann og 4 dråper sitronsaft av mangel på sitronsyre.
Varmet på medium varme i 20 minutter. Tilsatte 7 g Hjortonsalt og lot det putre til temperaturen ble 143 grader. La merke til at sirupen bare hadde en litt mørkere farge enn vanlig sirup, men tilsatte allikevel 1 dl vann og varmet opp til 143 grader. Så at fargen fremdeles var for lys og prøvde å justere med små dæsjer vann for å holde tempen der. Datt litt ned til 136 grader før det kom opp til 143 grader. Tenkte at det bare fikk putre til fargen ble mørkere. Holdt sirupen i småkok til termometeret viste 165 grader. Det tok kanskje 10 minutter. Da feiget jeg ut og slo av varmen. Fargen ble kanskje ørk Amber og ikke i nærheten til det jeg hadde håpet på. Smaken ble god, men savnet kanskje et hint av brentsmak. Hva skyldes den lyse fargen ? Termometeret kan jo være riv ruskende galt, men jeg tror ikke det. Lå rundt 100 grader da det kokte opp første gangen med vann i.
Tar det lang tid før fargen blir mørk hos dere ?
 

Vedlegg

  • 20161127_211518.jpg
    20161127_211518.jpg
    145,8 KB · Sett: 34
  • 20161127_210936.jpg
    20161127_210936.jpg
    142,2 KB · Sett: 36
Ok.Da ligger det ann for et nytt forsøk. Har bare fra Whitelabs liggende så det får vente til jeg skaffer meg det.
 
Tilbake
Topp