Kjøpe eller lage mørk kandissirup

30B

 
Hei!

Har en quadrupel på kalenderen.
Oppskriften er i planlegging og jeg er derfor på jakt etter mørk kandissirup.
Så langt har jeg kun funnet brewferm, men det jeg leser om denne er ikke utelukkende positivt.
Idéelt sett vill jeg fått fatt på D-180 fra CSI, men så langt har jeg kun funnet selgere fra statene som sender til Norge. Her blir frakten litt i overkant kostbar.

Jeg lurer derfor på om jeg skal forsøke meg på en hjemmelaget variant eller om noen vet om en nettbutikk hvor jeg kan få fatt D-180 ? Noen som har erfaringer å dele?
 
Nyttig! Fatter ikkje at den glapp under google søk. Spørst om jeg må forsøke meg på en hjemmelaget en :)
 
Europris sin gjærnæring saga er omtrent ren DAP. Det er et poeng med sukkertermometer varm opp sukkeret til 290 f sett til vann og la kjøle ned til 240 f og varm opp til 290 en gang til da får du virkelig aromatisk candysukker. Jeg bruker også litt sitron for sikker invertering. Invertering er nødvendig for bl.a bruningen fruktsukker bruner (brenner) på langt lavere temperaturer enn sukrose. Men inverteringen skal skje med DAP og varme alene.

Grunnen til at det er viktig å lage dette selv er at candysirupen som selges på bryggebutikker er noe smakløst brent skvip.

mvh

Bårdd
 
Jeg har ikke så god erfaring med sitron/sitronsyre, og ville droppa det. De gangene jeg har brukt det har jeg kunnet smake det i sirupen, og jeg syns ikke det gjør seg. Det blir svart som natta uten.
 
hmmm...290 grader F svarer til 143 grader C.
Vær veldig forsiktig når du har vann i. Bruk briller. Brannsår (napalmlignende..) på armene gror etter hvert. Øynene - ikke så mye groing.
Hold barna unna!
Ikke misforstå meg; jeg skal gjøre dette selv, med sveisehansker til albuene og solide briller, en dag jeg er alene hjemme.

Uansett: Det blir garantert bedre enn det du kan kjøpe i butikken.
På samme måte som alt annet hjemmelaget er bedre enn butikkvarer. :)
Brød, pizza, surkål, ertestuing, kaker, kjeks, osv, .... og øl selvsagt..:D

Med det samme: Veldig fornøyd med at cjohansen påpeker at hjortetakksalt inneholder det som trengs.
Er av og til litt mye mystikk, obskure ingredienser og avansert teknologi involvert i beskrivelser av ølbryggingen.
KISS.
Finn en grei oppskrift og følg den. Hjemmeseier.
 
OK - har tenkt å bruke kandissirup i et brygg snart, og har kjøpt den fra Brewferm. Skjønner at det ikke er optimalt. Men - hvor ille er det? Såpass ubrukelig at jeg heller bør brygge noe annet? Eller er poenget bare at hjemmelagd blir bedre? Kvier meg for å begynne å rote med kokende sukker og vann.
 
OK - har tenkt å bruke kandissirup i et brygg snart, og har kjøpt den fra Brewferm. Skjønner at det ikke er optimalt. Men - hvor ille er det? Såpass ubrukelig at jeg heller bør brygge noe annet? Eller er poenget bare at hjemmelagd blir bedre? Kvier meg for å begynne å rote med kokende sukker og vann.
Har du en stor kjele er det ikke noe pes, bare hold deg litt på avstand når du heller vann i, og ta på deg solbriller hvis du er engstelig. Jeg har gjort dette mange ganger, det går helt fint. Du må passe kjelen, for det går fort mot slutten. Du kan lage sirupen mens du mesker. Det kommer til å bli VELDIG mye bedre enn den pregløse Brewferm-sirupen.
 
Sørg også for å ha et nøyaktig termometer som kan måle så høye temperaturer FØR du starter... sukker kan bli veldig varmt og det går ganske fort unna.
 
Måtte teste dette og resultatet ble nydelig! Så da blir neste spm, noen som har en fantastisk belgisk dobbel/trippel oppskrift de vil dele?
 
Den jeg jobber med: 50/50 pils/pale. Mesk lavt (63C). Du ønsker å nå SG 1.059. Siste kvarteret av koket har du i nok sirup til å nå 1.066. 20 IBU ved 60min.

Kjøl til 18C, pitch WLP530, hold på 18C i tre dager, la den så klatre. Du trenger MYE headspace med mindre du setter pris på å vaske gjær fra utsiden av karet, gulvet osv.

Wlp530 kan bruke ganske lang tid på å komme helt i mål, vent til den har flokkulert skikkelig og du har stabil FG. Den bør være under 1.010. Flaskes med 8g sukker/liter. Bør stå en måned eller to på flaske for at de subtile smakene fra sirupen skal gjøre seg gjeldende.
 
Har nett brygga ein dubbel med heimelaga kandissirup, og trur ikkje eg kjem til å gå tilbake til Brewferm sin. (Brukte Randy Mosher sin sirupsoppskrift, sjå andre tråden som er nevnt oppfor for framgongsmåte og bilder - https://forum.norbrygg.no/threads/h...pt-diammonium-fosfat.26024/page-2#post-287115)
No er ikkje brygget verken flaska eller modna enda, men smaken av vørteren var meir faktisk meir kompleks enn noko anna eg har brygga med Brewferm si "glye" (det har blitt nokre quads etterkvart).
Ellers kom eg over ein meget utfyllande artikkel (sjølvsagt etter at eg hadde kokt sirupen..), om at tilsetning av (sitron)syre ikkje er nødvendig eller gunstig. Fyren har verkeleg gått metodisk til verks og laga ein flott tabell over ulike smakar som oppstår ved ulike tilsatsar og koketider. Ser ut som det er gjærnæring og leska kalk som gir dei beste smakane. Eg veit ivertfall at det blir litt eksperimentering utover hausten med dette. ;)

http://ryanbrews.blogspot.no/2012/02/candy-syrup-right-way-hint-weve-been.html

Litt gloser/naturfagstime:
Lime = leska kalk (Ca(OH)2 - kalsiumhydroksid). Her må ein sannsynlegvis på apoteket ein tur, eller ein kan berre gå på ebay og søke på pickling lime.
Baking soda = natron (NaHCO3 - natriumhydrogenkarbonat). NB! Ikkje det samme som baking powder/bakepulver).
Chalk = kritt (CaCO3 - kalsiumkarbonat). Må ikkje forvekslast med leska kalk. Samme som du bruker i mesken (i tillegg til natron) ved brygging av t.d. stout/porter el. andre mørke øl.
Malic acid = eplesyre (C4H6O5). Kan erstattast av sitronsyre.
 
Den jeg jobber med: 50/50 pils/pale. Mesk lavt (63C). Du ønsker å nå SG 1.059. Siste kvarteret av koket har du i nok sirup til å nå 1.066. 20 IBU ved 60min.

Kjøl til 18C, pitch WLP530, hold på 18C i tre dager, la den så klatre. Du trenger MYE headspace med mindre du setter pris på å vaske gjær fra utsiden av karet, gulvet osv.

Wlp530 kan bruke ganske lang tid på å komme helt i mål, vent til den har flokkulert skikkelig og du har stabil FG. Den bør være under 1.010. Flaskes med 8g sukker/liter. Bør stå en måned eller to på flaske for at de subtile smakene fra sirupen skal gjøre seg gjeldende.


Høres bra ut. Tenker jeg riktig når jeg regner at jeg fikk 1,25 liter sirup av 1000g sukker har jeg et forhold som tilsier 80 g sukker pr desiliter.
Da kan oppskrift se sånn ut:

Belgiskdobbelsirup Style: Belgisk Dubbel/Bruin Brewer:

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1068
BG: 1068
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 51 EBC (Dark brown)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.3


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 3000 g
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3000 g
Kandis (dark) 500 EBC 640 g
Mash schedule: 63 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.



Hops
Cascade 6.5% alpha 35 g 90 minutes
Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale
Fermented at 18 degrees C for 7 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Comments:

Sukker = 8 dl sirup.

Tilsettes siste 15 av kok.
 
Høres bra ut. Tenker jeg riktig når jeg regner at jeg fikk 1,25 liter sirup av 1000g sukker har jeg et forhold som tilsier 80 g sukker pr desiliter.
Da kan oppskrift se sånn ut:

Belgiskdobbelsirup Style: Belgisk Dubbel/Bruin Brewer:

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1068
BG: 1068
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 51 EBC (Dark brown)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.3


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 3000 g
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3000 g
Kandis (dark) 500 EBC 640 g
Mash schedule: 63 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.



Hops
Cascade 6.5% alpha 35 g 90 minutes
Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale
Fermented at 18 degrees C for 7 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Comments:

Sukker = 8 dl sirup.

Tilsettes siste 15 av kok.

Det ser bra ut for meg!
 
Høres bra ut. Tenker jeg riktig når jeg regner at jeg fikk 1,25 liter sirup av 1000g sukker har jeg et forhold som tilsier 80 g sukker pr desiliter.
Da kan oppskrift se sånn ut:

Belgiskdobbelsirup Style: Belgisk Dubbel/Bruin Brewer:

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1068
BG: 1068
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 51 EBC (Dark brown)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.3


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 3000 g
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 3000 g
Kandis (dark) 500 EBC 640 g
Mash schedule: 63 degrees for 60 minutes, 78 degrees for 10 minutes.



Hops
Cascade 6.5% alpha 35 g 90 minutes
Fermentation
Yeast: WLP530 Abbey Ale
Fermented at 18 degrees C for 7 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Comments:

Sukker = 8 dl sirup.

Tilsettes siste 15 av kok.

Ser bra ut, men kan eg komme med eit lite tips/forslag? Grainbills til trappist-/abbeyøl er jo som kjent veldig enkle, då det er gjæren som spelar førstefiolin, men sleng likevel oppi ein 5% Special B/CaraAroma (ca. 300 g i dette tilfellet). Då får du meir kompleksitet, du får betre lagringsdyktighet pga melanoidinane i det mørke krystallmaltet fungerar som antioksidanter, og du får den herlege rosinsmaken.
Vil du ha det enda meir komplekst, så bytt ut litt av pale malten med Munich II.
Er forresten mykje fin info om grainbills til abbey-/trappistøl i kapittel 11 i Brew Like A Monk (aka BLAM). Ei bok som verkeleg kan anbefalast om du ikkje alt har lest ho. :)

God brygging! :)
 
Tilbake
Topp