cjohansen
Norbrygg-medlem
Forrige helg brygga jeg og en kompis basen for det som skulle bli en stor dubbel med denne sirupen i sentrum (pils/pale-base). Sirupen skulle oppi etter 3-4 dager. Nå har jeg styra rundt i nesten en uke og desperat prøvd å lage sirup med det ene feilede forsøket etter det andre. Etter ytterligere forsøk og litt tenking har jeg kommet opp med følgende KRITISKE informasjon: dette fungerer som farsken med Wyeast sin gjærnæring, og ikke i det hele tatt med White Labs sin. Akkurat hvorfor vet jeg ikke enda, men jeg mistenker at det er mye større mengde DAP i Wyeast sin - du kan lukte tydelig forskjell på de.
Så dersom du skal prøve:
3ts WYEAST gjærnæring
1kg sukker
Nok vann til å få en jevn masse
STOR NOK kjele - vil ikke anbefale mindre enn 4l, det "eser" godt i starten
Ventilasjon - de første 10 minuttene er det amoniakk-party i kjelen
Kok på middels varme til ønsket bruning - et sted mellom 250F/121C og 290F/143C. Den barskeste og svarteste sirupen får du ved å gå opp til 143C, dumpe i 2dl vann (forsiktig, det BOBLER!) og så gå en runde til.
Skal du spare på sirupen bør du invertere den med litt syre, eller tilsette litt glukose, og i min erfaring oppbevare den i ganske tynn tilstand.
Så dersom du skal prøve:
3ts WYEAST gjærnæring
1kg sukker
Nok vann til å få en jevn masse
STOR NOK kjele - vil ikke anbefale mindre enn 4l, det "eser" godt i starten
Ventilasjon - de første 10 minuttene er det amoniakk-party i kjelen
Kok på middels varme til ønsket bruning - et sted mellom 250F/121C og 290F/143C. Den barskeste og svarteste sirupen får du ved å gå opp til 143C, dumpe i 2dl vann (forsiktig, det BOBLER!) og så gå en runde til.
Skal du spare på sirupen bør du invertere den med litt syre, eller tilsette litt glukose, og i min erfaring oppbevare den i ganske tynn tilstand.